اعضای هیات علمی و نقش اونا

 

اقتصادانان و جامعه شناسا نیروی انسانی متخصص رو یکی از مهم­ترین شاخصای پیشرفت در هر جامعه می دونن چون که هرگونه پیشرفتی در جنبه های جور واجور به کیفیت و اندازه منابع انسانی بستگی داره. از اونجا که تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر لازم حال و آینده در دانشگاها صورت میگیره، از این دید دانشگاها از اهمیت خاصی دارن. طوری که بعضی از کشورها با افزایش کیفی آموزشای دانشگاهی تونسته ان ظرف یه یا بیست سال گامای بلندی در جهت پیشرفت و پیشرفت بردارن.

عواملی مثل مدیریت دانشگاها، وضعیت معیشتی و حقوق اعضای هیات علمی، وضع اداری و مالی دانشگاها، دسترسی به منابع و مآخذ و آخرین اتفاق های علمی، حجم کار اعضای هیات علمی، و کیفیت آموزش و سطح علمی دانشجویان ورودی نظام آموزش عالی، مثل عواملی هستن که در رشد کیفیت علمی اعضای هیات علمی تاثیردارن.

این روزا وقتی موضوع کاهش ارزش کیفی آموزش مطرح می شه، بیشتر نظرها و چاره جوییا دور و بر اصول برنامه ریزی و روش های نظام انتخاب دانشجو دور می زنه و نقش آموزش دهنده مبهم یا مسکوت باقی می مونه. درحالی که موفقعیت هر جهش کیفی لازمه یه کادر آموزشی تواناست که هم در شناخت علوم و هم در به کار گیری روش های نوین، ماهر و ورزیده باشه. دانشگاها وقتی می تونن در تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص لازم موفق شن که خود هم از کادر آموزشی کارا و متخصص برخوردار باشن. هیات علمی مثل قلب دانشگاهه و مهمترین سرمایه اون هستش ( فرمهینی فراهانی،1373).

محققان در هر جامعه ای جزو افراد عالم و دانای اون جامعه حساب می شن. کارکرد اصلی اونا شامل کشف واقعیات جدید در مورد جهان طبیعی، زیستی و اجتماعی، تنظیم معرفت به یه نظام نظری منظم و کاربرد این معرفت در حل مسائل علمی که در هر جامعه ای آدما با اون روبه رو هستن، هستش (سلیمانی، 1387).

مقام معظم رهبری در دیداری که با استادان در تاریخ 6/8/1388داشته ان به بیان نقش استادان در دانشگاها پرداخته و نکاتی به توضیح پایین گفتن:

  1. فرماندهی­ و ­­­­طراحی­ کلان
مطلب مشابه :  نظریهای مربوط به تمایل

رهبر انقلاب اسلامی از استادان دانشگاها به عنوان فرماندهان جنگ نرم و از دانشجویان به عنوان افسران جوون نام بردن و فرمودن: “اگه در مورد‏های مسائل اجتماعی، سیاسی و مسائل کشور اون چیزهائی که به چشم باز و بصیرت کافی احتیاج داره، جوون دانشجوی ما، افسر جوونه ، شما که استاد اون هستین، رتبه بالاترِ افسر جوانید؛ شما فرمانده‏ای هستین که باید مسائل کلان رو ببینین؛ دشمن رو درست شناسائی کنین؛ هدف­های اون رو کشف کنین؛ اتفاقاً به قرارگاه‏های دشمن، آنچنانی که اون ندونه، سر بکشین و طبق اون طراحی کلان کنین و در این طراحی کلان حرکت کنین”. ایشون استادی رو که بتونه این نقش رو اجرا کنه، استاد شایسته حال و آینده نظام جمهوری اسلامی دونسته و اضافه کردن که : “توقع از استادان محترم اینه که جوون­ها رو توجیه کنن و به جای معرفی زید و عمر سیاسی به اونا قدرت بررسی بدن (خامنه ای، 1388)”.

  1. ایجاد امید

ایشون یکی از وظایف استادان دراین زمینه رو دادن توان کار و نشاط به دانشجویان دونسته و راه کار اون رو ایجاد امید در بین دانشجویان دونستن:

“با امید دادن، با امید بخشیدن، فضای کلاس و محیط درس و دانشگاه رو فضای امید کنین، امید به آینده. بدترین بلائی که ممکنه بر سر یه نسل تو یه کشور بیاد ناامیدی و یأسه… یأس از آینده سمّ خطرناک همه فعالیت­هاست؛ چه فعالیت­های اجتماعی و سیاسی، چه فعالیت­های علمی و پژوهشی. کسائی که کشفیات بزرگ رو در مورد‏های علوم تجربی و علم­های جورواجور انجام دادن، اگه از نتیجه ناامید بودن شک نداشته باشینً به اینجا نمی رسیدن. امید، نیروی عظیمیه که آدم رو پیش می برد “(خامنه ای، 1388).

  1. ایجاد فضای اعلام نظر واسه دانشجو

ایشون در ادامه بیاناتشان یادآوری کردن که یکی دیگه از کارهائی که باید در مورد مسائل جورواجور اجتماعی، سیاسی و علمی انجام بگیره، میدون دادن به دانشجو واسه اظهارنظر و تحقق کرسی‏های آزاداندیشی در دانشگاه‏هاست:

مطلب مشابه :  تجربه دیداری اوکراین در واقعیت مجازی گوگل

“اگه اگر بحث­های مهم تخصصی در مورد سیاسی، در مورد‏های اجتماعی، در مورد‏های جورواجور حتّی فکری و مذهبی، در محیط های سالمی بین صاحبان توان و قدرتِ بحث مطرح بشه، مطمئناً ضایعاتی که از کشاندن این بحث­ها به محیط­های عمومی و اجتماعی ممکنه پیش بیاد دیگه پیش نمیاد. وقتی که افراد با بیشتر مردم، روبه رو می شن، همه نمی تونن خودشون رو حفظ کنن. روبرو شدن با بیشتر مردم، آدم­ها رو دچار انحراف و نابودی و لغزش های زیادی می کنه که متأسفانه ما تماشاگر بودیم. خیلی از آدمایی که شما می ‏ببینن در روبرو شدن با بیشتر مردم حرفی می زنند و چیزی می می گن، چه بسا در اعماق دلشون خیلی اعتقادی هم ندارن. به تعبیر بعضی‏ها جوگیر می شن؛ این خیلی چیز بدیه”(خامنه ای، 1388).

  1. ایجاد محیط الهی در دانشگاه

به باور ایشون یکی دیگه از وظایف استادان ایجاد محیط الهی در دانشگاه هاست: “باید محیط دانشگاه، محیط معنویت باشه. این امنیت و احساس امنیتی هم که بعضی از دوستان به درستی گفتن، یقیناً با معنویت به دست میاد. جوون­ها رو هر چی می توانیم با خدا، با یاد خدا، با در نظر گرفتن عالم غیب، با تعبد به مبانی و احکام دین و شریعت و تسلیم در مقابل احکام الهی، ظرفیت معنویشان رو بیشتر کنیم. جوون ما هرچه بیشتر متعبد، متدین و به یاد خدا باشه و بیشتر به خدا احساس نیاز کنه و بیشتر دست نیاز به طرف خدا دراز کنه، عمل، رفتار و فکر اون، از آسیب کمتری برخوردار هستش و جامعه از اون بهره بیشتری می برن” (خامنه ای ، 1388).

این روزا از استادان و اعضای هیات علمی انتظار میره که مراکز آموزشی و پژوهشی رو به شکل فعال درآورند و طبق اهداف دانشگاه حرکت کنن. رسالت اصلی همه محققان و همه اعضای هیات علمی در جامعه امروز همون اهداف دانشگاهه، یعنی تولید علم، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص، و تزریق این نیروها و علم واسه تاثیر مثبت در جامعه و رفع کردن نیازای جامعه س.