اهداف تربیت

شناخت اهداف تربیت در هر جامعه و ملتی از راه دشت کردن طرز و نوع زندگی اجتماعی اون جامعه شدنیه. کشورها و جوامعی که طبق طرز فکر، اندیشه، مکتبی خاص و فلسفه ای خاص اداره می شن، اهدافی رو که واسه جامعه و مردم خود در نظر می گیرند اون اهداف راه و مقصد تعلیم و تربیت رو هم مشخص می کنه چیزی که از مطالعه تاریخ به دست می آید اینه که اهداف تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش در بین ملت های جور واجور در قرون متفاوت با یکدیگر فرق دارن. مثلاً در یونان قدیم هدف از تعلیم و تربیت منحصر به آزاد مردانی بود که در میدون های جنگ قوی و هنگام سخن گفتن و نصیحت، فصیح و بلیغ باشن.

در قرون وسطی در کلیساهای کاتولیکی هدف کشتن شهوات، بریدن و قطع علاقه از دنیا و مسامحات در امور بدنی و جسمی واسه تعالی و پیشرفت روح و نجات و خلاص شدن از عذاب جهنم و پاکیزگی دل و انس به فقر بوده.

در چین قدیم مقصد و هدف آماده کردن پیشوایانی بود که به معارف قدیم آشنایی داشته تا دارای رفتار خوب در تموم شئون زندگی باشن و در آخرً اخلاق اجتماعی مردم موافق و هماهنگ با روش های قدیمی کتاب دینی «کنفوسیوس» باشه.

در مصر قدیم هدف تربیت کاهنان بود که در بین اونا اتفاقاً دکتر، مهندس، معمار، قاضی، هنرمند و نویسنده و امثال اونا دیده می شد. یعنی هدف از تعلیم و تربیت یه امر دنیوی آمیخته به جنبه های دینی بوده. دنیوی بدین جهت که می خواستن در فنون جور واجور آدم ها پرورش پیدا کنن تا زندگی مرفه واسه اونا آماده شه و دینی به اون خاطر که طبق محبت خدایان از راه پرستش و تقرب به اونا عمل کنن.در آلمان هدف تعلیم و تربیت بیشتر پرورش آدما به خاطر وحدت ملیه. فلاسفه و متفکرین هم هر کدوم در طول تاریخ به نوبه خود در مورد اهداف تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و نقشی که این دو در کمک به تاسیس و حفظ یه جامعه لایق و شایسته اجرا می کنن. دیدگاه هایی داشته ان که بعضی از اونا رو در این رابطه اشاره می کنیم:

مطلب مشابه :  الفبای رفع‌خجولی و افزایش اعتمادبه‌نفس!

1- سقراط به فکر بود که هدف تعلیم و تربیت عبارت از عشق به زیبایی. بنابر این به تفهیم زیبایی پرداخت.

2- افلاطون هدف از اون رو جنگ بر زشتی، تصنع و ساختگی ها دونست.

3- «جون لاک» انگلیسی در کتاب افکاری چند در تربیت می گوید: «هدف از تربیت پرورش تن، اخلاق، فضیلت، علم و علمه.» اون قایله که تکیه بعضی وقتا تربیت پرورش شخصیت اخلاقیه و افراد اشرافی باید الگوی تربیت باشن.

4- ژان ژاک روسو نویسنده کتاب امیل، هدف رو در این خلاصه می کنه که تمایلات طبیعی به طور عاقلانه مناسب با روش دور از فشار راهنمایی گردند تا طبیعت انسانی کشف و آزادی اون تامین شه. اون واسه دریافت به اینجور هدفی راه برگشت به طبیعت و تغییر به آدم طبیعی رو پیشنهاد می کنه.

5- اسپنسر پایه گذار تربیت جدید در اروپا و غرب، هدف از آموزش و پرورش رو عبارت می دونه از:

الف) رشد شخصیت، استعداد و ایجاد امکانات

ب) ایجاد رضایت خاطر و سرور و زندگی سرحال

ج) ادای وظیفه بابایی

د) پرورش رفتار واسه انجام وظایف اجتماعی و سیاسی

ه) به کار گیری مناسب از اوقات آزاد و تفریح ( شریعتمداری-1384)

6- «دورکهیم» هدف از آموزش و پرورش رو پیشرفت دادن بعضی حالات جسمی عقلانی و اخلاقی در خردسالان و آماده کردن اونا واسه زندگی در جامعه اجتماعی و سیاسی می دونه. دورکهایم آدم تربیت شده رو دارای دو وجود می دونه:

الف) وجود شخصی و فردی.

ب) وجود اجتماعی مثل عقاید، مذهب، اخلاق و سنن ملی.

اون باور داره که آدم در ابتدای زندگی بدون وجود اجتماعیه و کار تعلیم و تربیت ایجاد وجود اجتماعی در شخص می باشه. و هم اینکه نظرات زیاد دیگری در این مورد هست که واسه رعایت اختصار از ذکر همه اونا دوری می کنم. (کاردان و همکاران، 1374)

مطلب مشابه :  کره جنوبی، جاذبه های گردشگری، جاذبه‌های گردشگری، آثار تاریخی

با در نظر گرفتن نظریاتی که گفتیم، اگه بخوایم هدف تعلیم و تربیت رو از دیدگاه محققان، مکاتب و جوامع تو یه کلام خلاصه کنیم. مقصد، خوشبختی و سیر استکمالی انسانه و همه به این موضوع توجه دارن که موجبات آسایش، آرامش و نه بشر در تابش آموزش و پرورش جفت و جور می شه.