هر چه جلوتر می رویم بیشتر از اون که به حافظه خود مراجعه کنیم به حافظه گوشی های هوشمند و وسایل الکترونیکی همراه خود مراجعه می کنیم. به خاطر این کم کم خیلی از چیزها رو فراموش می کنیم. در ادامه مرور مختصری بر ترفندهای راحت واسه تقویت حافظه داریم.

واسه تقویت حافظه خود به فعالیت های پیچیده نیاز ندارین و تنها با انجام کارهای راحت زیر می تونین حافظه خود رو تقویت کنین. در ادامه ۱۰ راه تقویت حافظه که از نظر علمی هم مورد تایید قرار گرفته ان رو با هم مرور می کنیم.

1. نقاشی کنین

تحقیقات جدید نشون میدن که نقاشی کردن تصاویرِ لغات کمک می کنه تا خاطرات قوی تر و قابل اعتمادتری بسازید. البته تحقیقات نشون داده که کیفیت نقاشی شما خیلی اهمیتی نداره. این به این مفهومه که هر کسی می تونه از این تکنیک سود ببره حتی اگه استعداد زیادی در نقاشی کردن نداشته باشه.

2. چشمان خود رو ببندید
طبق جدیدترین تحقیقات انجام شده، بستن چشم ها واقعا به شما کمک می کنه تا خاطرات رو بیاد بیارین. کسائی که شاهد عینی جرایم بودن با بستن چشم های خود دو برابر بیشتر از حالتی که چشمهایشان باز بوده جزئیات حادثه رو به یاد آورده ان. این موضوع باعث شده تا نتایجی که این افراد واسه پلیس بازگو کرده ان مفیدتر باشه.

3. تصور کنین که چه جوری اون موضوع به شما مربوطه
تحقیقات روانشناسی نشون داده که تصور این که چه جوری موضوعات به شما مربوط می شن کمک می کنه تا یادآوری مسائل واسه شما راحت تر شه. در این مطالعه هم افرادی که دچار مشکلات حافظه بودن و هم افرادی که اینجور مشکلاتی نداشتن مورد مطالعه قرار گرفتن و پس مشخص شد که این روش واسه هر دو گروه مفید بوده.

مطلب مشابه :  روش‌های جالب و جذابی برای داشتن حال خوووووب

نتایج نشون داد که چه افراد دارای مشکلات حافظه باشن و چه نباشن، تصور کردن خود و پیدا کردن رابطه خود با خاطرات بهترین راه حل بوده. در مقایسه با شرایط عادی، این راه حل حتی کمک کرده تا مقدار جزئیاتی که افراد بیاد میارن ۳ برابر شه.

4. ۴۰ ثانیه تمرین
طبق تحقیقات انجام شده، ۴۰ ثانیه تکرار و تمرین خاطره می تونه کلیدی واسه یادآوری دائمی خاطره باشه. وقتی شروع به گفتن و تمرین خاطره می کنین همون نقطه ای از مغز شما فعال می شه که پیش از این مانع از بیادآوری خاطره بود. این نقطه از مغز (قشر خاکستری پشتی) همون نقطه ایه که در مریضی فراموشی آسیب می بیند.

اسکن های مغزی انجام شده نشون میدن که هر چه فعالیتی که هنگام یادآوری خاطره صورت میگیره با خاطره مورد نظر در ارتباط تر باشه افراد بیشتر می تونن به یاد بیارن.

5. پا برهنه بدوید
تحقیقات جدید نشون می هند که پابرهنه دویدن بیشتر از با کفش دویدن باعث بهتر شدن حافظه می شه. شاید امتیازات پابرهنه دویدن در اینه که در زمان پابرهنه دویدن خواسته های بیشتری به مغز ارسال می شه؛ مثلا لازمه که شما از سنگ ها و هر چیز دیگری که ممکنه به پایتان آسیب بزنه دوری کنین. یه جور از حافظه که در این مطالعه مورد آزمایش قرار گرفته حافظه در حال کار نامیده می شه. مغز از حافظه در حال کار واسه یادآوری و پردازش اطلاعات استفاده می کنه.

6. با دستخط خود بنویسین
طبق تحقیقات جدید، نوشتن با دست حافظه رو در مقایسه با استفاده از کیبوردهای واقعی یا مجازی بیشتر تقویت می کنه. بازخورد حاصل از نوشتن در کنار حس لمس کاغذ و خودکار به یادگیری افراد کمک می کنه. مناطقی از مغز که واسه زبون لازمن از راه فعالیت های فیزیکی بیشتر فعال می شن.

مطلب مشابه :  مثبت اندیشی کلید بهبود کیفیت زندگی

7. وزنه بلند کنین
طبق تحقیقات جدید، یک تمرین با وزنه می تونه فورا حافظه دراز مدت شما رو تا ۲۰ درصد زیاد کنه. با وجود این که الان مشخص شده که چند ماه تمرین ایروبیک می تونه باعث بهتر شدن حافظه شه، این اولین تحقیقیه که تاثیرات تمرینات قدرتی کوتاه مدت رو بررسی می کنه.

8، 9 و 10. فعالیت های زمان کودکی
بالا رفتن از درخت تا ۵۰ درصد بر حافظه در حال کار اثر مثبت داره. این موضوع در مورد بقیه فعالیت های زمان کودکی مانند حفظ تعادل هنگام پیاده روی روی جدول کنار خیابون و پیدا کردن راه در بین مشکلات هم صادقه.

دکتر تریسی الووی- یکی از محققان این مطالعه می گوید:

بهبود حافظه در حال کار می تونه تاثیرات مطلوبی روی جنبه های مختلف زندگی ما داشته باشه و خیلی جالبه که می بینیم حتی تحریکات به دلیل فعالیت های بدنی هم در مدت زمان کوتاهی روی بهبود حافظه اثر دارن.