خونه تاریخی و بابایی «محمد میرشکرایی» پیشکسوت مردم شناسی در تفرش به موزه مردم شناسی تبدیل شد.

«شبان میرشکرایی» درباره تبدیل خونه اجدادش به موزه مردم شناسی در تفرش که روز گذشته به وسیله رئیس سازمان میراث فرهنگی گشایش شد، گفت:

این خونه بهمن ماه سال ۷۹ به شماره ۲۹۷۱۲ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده بود. این خونه بخشی از مجموعه بزرگیه که به موزه تبدیل شده در گذشته این خونه یکی از بزرگ ترین خونه های تفرش با ارسی و حیاط های زیاد بود که بخش اصلی اون در دهه ۲۰ خراب شد.

ایشون گفت که این خونه از مجموعه خونه هایی بود که تا سال ۷۰ مادربزرگ من در اون زندگی می کرد. اما با فوت اون این خونه رو به سازمان میراث فرهنگی دادیم تا تخریب نشه و اون رو به موزه تبدیل کنن. تعمیر این خونه از سال ۸۰ شروع شد و مدیرکل امور موزه ها و مدیرکل میراث فرهنگی استان در تغییر کاربری این خونه به موزه همکاری کردن. دلیل انتخاب این خونه هم فارغ از اینکه بابام در بخش مردم شناسی متخصصه و جدا از ارزش معماری این خونه، اهمیت اون در بین مردم تفرشه. این خونه دارای ارزش میراث ناملموس مردم تفرش هم هست. چون خیلی از آیین ها و مراسم مذهبی، جلسه ها، عروسی و حل مشکلات در این خونه شکل می گرفت و مردم این خونه رو پاتوق حل مشکلات خود می دونستن. از این جهت در زمان گشایش هم مردم تفرش در این خونه جمع شده و از تبدیل اون به موزه خوشحال بودن.

مطلب مشابه :  مطالعه موفق با تمرکز

محمد میرشکرایی

میرشکرایی در جواب به اینکه این خونه واسه پیشکسوت مردم شناسیه و می بایست نسبت به موزه های دیگه از دید مردم شناسی غنی تر باشه گفت:

ساختار موزه ساختار ثابتی نخواد بود. برنامه ای که واسه اون تنظیم کرده ایم به این صورته که به بخش میراث ناملموس در این خونه پرداخته شه. تنها تمرکز اون روی شی نباشه. مردم معمولا با میراث قابل لمس آشنایی دارن اما با میراث ناملموس کمتر. به خاطر همین تلاش در آشنایی مردم با این بخش رو داریم. حتی می توان در این خونه بعضی از آیین ها رو هم برگزار کرد. در کنار اون اتاقی رو هم به کارای خلاقانه آهنگری در تفرش اختصاص داده ایم که وسیله کشاورزی رو در ابعاد خیلی بزرگ و یا خیلی کوچیک درست می کنه.

که در این خونه بیشتر وسایلی که به نمایش گذاشته شده وسایل زندگی مردم تفرش مثل وسایل زندگی در این خانه س. مثل علم هایی که در زمان روزایمحرم بیرون آورده می شد و به زمان زندیه تعلق داره. این علم رو به تکیه ای می بردن که کنار خونه قرار داشت. این تکیه هم ساختاری مثل تکیه دولت داشت اما مدت ها پیش تخریب شده. چنار کنار این تکیه هم قدیمی بود اما اونم ابتدا انقلاب به وسیله سودجویانی که به دنبال گنج کنار درختان قدیمی می گشتن، سوزونده شد. به جای تکیه هم یه حسینیه ساختن.

دیدگاهتان را بنویسید