تصمیمات بازاریابی خرده فروش

خرده فروشان در جستجوی خط مشیای جدید بازاریابی واسه جلب و نگهداری مشتریان هستن. اونا

با به کار گیری جنسای منحصر به فرد، سرویس دهی بیشتر یا بهتر از رقبا یا کارتای اعتباری، مشتریان بیشتری رو جذب می کنن. این روزا تولیدکنندگان جنسای معتبر و با نام ونشان هم تلاش می کنن حجم تولید خود رو زیاد کنن و بنابر این جنسای خود رو تقریبا در همه جا واسه فروش عرضه می کنن. اینجوری در کلیه فروشگاه ها تقریبا ترکیب مشابهی از جنسا واسه فروش عرضه می شه. یعنی جنسای معروف و با نام و نشون نه فقط در فروشگاه های بزرگ بلکه در فروشگاه های پایین قیمت و چیزای دیگه ای به جز اینا هم یافت می شن. در نتیجه فروشگاه ها تقریبا مثل هم شدن.

پس یه مشتری با فروشگاه های زیاد اما ترکیب محدودی از جنسا رو پیش رو داره. فرق در سرویس دهی هم بین خرده فروشان از بین رفته. بعضی فروشگاه های بزرگ سرویس دهی رو محدود می کنن و این در حالیه که خیلی از فروشگاه های تخفیف دار دامنه خدمات رو گسترده تر کردن. مشتریان امروز نسبت به قیمت باخبر تر شدن و حساسیت بیشتری از خود نشون میدن. این عوامل و بسیاری عوامل دیگه باعث شده خیلی از خرده فروشان درباره خط مشیای بازاریابی خود تجدید نظر کنن. بر این پایه لازمه خرده فروشان عوامل مؤثر بر مشتریان رو بشناسن و بهبود بخشن.

جونز[1](1999) دو دسته از عواملی رو که بر تجربیات خاص خرید در صنعت خرده فروشی اثر می  گذارن، معرفی می کنه. دسته اول فاکتورهای مربوط به خرده فروشانند که اونا رو عوامل خرده فروش[2] می گن، یعنی عواملی که پایین نظر و اختیار خرده فروش بوده و ایشون می تونه با تغییر اونا با در نظر گرفتن بازار هدف و پول و پله و سرمایه خود بر مشتری اثر گذارد و کلا شامل قیمتا، انتخاب شکل های جور واجور، محیط مغازه و فروشنده می شه (عوامل موثر داخل فروشگاهی). دسته دوم شامل عواملیه که با عنوان عوامل مشتری[3] مطرح می شن و شامل جنبه های اجتماعی، هدف خاص مشتری، اندازه درگیری با جنس (اجناس) و پول و پله و سرمایه مشتری هستن. این عوامل به مشتری مربوطه و خرده فروش نمی توند در اونا تغیری بسازه. مثلا بعضی افراد تمایل دارن به تنهایی به خرید برن و بعضیا دیگه رفتن به خرید رو دسته جمعی دوست دارن. یا اینکه افراد واسه خرید هدیه، لوازم منزل، موادغذایی و چیزای دیگه ای به جز اینا به خرید می رن و این با عنوان هدف خاص مشتری از خرید مطرح می شه. دیگه اینکه اندازه درگیری فرد با جنس یا اجناسی خاص می تونه تجربیات مختلفی از خرید رو واسه ایشون بسازه و در آخر افراد با منابع یا ساپورت های مالی جورواجور هریک تفسیری خاص از خرید دارن. البته این دسته بندی به معنی این نیس که این دو دسته و عوامل به طور کامل از هم جدا هستن و هیچ ارتباطی با هم ندارن، بلکه در تحقیقات بسیاری ترکیبی از این عوامل و در کنارهم به عنوان عوامل خرده فروشی موثر بر اهداف فروشگاه و خرید مشتری بررسی شدن.(داوسون، بلاچ و ریدوی[4]،1990)

مطلب مشابه :  جذب انرژی های مثبت -روش های عالی

[1] Jones

[2] Retailor factors

[3] Customer factors

[4] Dawson,Bloch and Ridway