نغمه داوودی: تا حالا فکر کردین به چه دلیل بعضی از افراد از هوش بالاتری دارن و به اصطلاح خودمونی مغزشون زیاد کار می کنه؟ کارای عجیب و غریب می کنن یا اصلاً به طور ژنتیک از قدرت هوشی بالایی دارن؟ جواب این سوال ها به طور قطع واسه کسی معلوم نشده اما محققان به دنبال یافتن راه هایی که باعث افزایش و تقویت هوش شه به جواب هایی رسیده ان که خوندن شون خالی از لطف نیس و شک نداشته باشین واسه افرادی که واسه تقویت مغزشون حاضرن دست به هر کاری بزنن، موثر هستش.
این موضوع که تقویت توانایی های ذهنی باعث می شه فرد مسوولیت ها و فعالیت های روزانه اش رو به راه موثرتری بکنه، موضوعی انکارناپذیر بوده و ثابت شده، نتیجه گزارشی که تازگیا در مجله panoramaبه چاپ رسیده نشون می ده اختصاص ۲۵ دقیقه تمرین ذهنی می تونه ظرفیت مغزی افراد رو تا حد زیادی زیاد کنه. جدا از اینکه اینکه طبق تحقیق های انجام شده در دانشگاه میشیگان افرادی که فعالیت های ذهنی و بازی های فکری انجام میدن ۶۳ درصد کمتر از بقیه در خطر دچار شدن به نابودی عقل قرار دارن. شمام اگه می خواید سطح هوش تون رو افزایش بدید، به پیشنهاد محققان عمل کنین و از همین امروز یک سری بازی فکری و تمرین ذهنی واسه خود ترتیب داده و حتما رژیم غذایی تون رو تغییر بدید.
قدرت تخیل خود رو بالا ببرین
تخیل نیروییه کندیشه رو به ترتیبی تازه و متفاوت گردهم میاره. شما وقتی تخیل می کنین بر خواسته و تصویری که تو ذهن دارین تمرکز کرده و بهش انرژی میدید تا به شکل عینی در عالم مادی محقق شه. روش تفکر الان شما فقط یک عادته که می تونه تغییر کنه. به باور روانشناسان، تخیل بزرگ ترین نیروی ذهنه. محققان علوم ذهنی میگن آدم می تونه چیزی که رو در تخیل خود تصور می کنه بیافریند. برتری شما در اینه که کشف کنین چیجوری نظام باورهای خود رو تحت اثر بذارین. واسه این منظور یکی از موثرترین راه ها تصویرسازی ذهنیه. چارلز فیلمور می گوید، تخیل این توانایی رو به آدمی می ده تا خود رو از جا و زمان برون افکند و اون طرف هرگونه محدود کردن قرار گیرد. تصویرسازی ذهنی یک مهارت روانیه که در اون تصاویر ذهنی مثبت و آشکاری در مغز ایجاد شده یا بازسازی می شه. یکی از معروف ترین تکنیک های تصویرسازی، کار با «کف دست» است. این تکنیک شامل قرار دادن کف دست ها روی دو چشم و تجسم رنگی می شه که شما با اضطراب یا استرس تداعی می کنین (مثلا قرمز) و بعد اون رنگ که با آرامش و آرامش تداعی می شه (مثل آبی). تجسم یک رنگ آرامش بخش باعث می شه شما احساس آرامش کنین و سلامتی و احساس بهبودی رو در شما تقویت می کنه.
یکی از روش های اجرایی تصویرسازی ذهنی رو اینجا واسه شما توضیح میدیم. اول لباس راحت بپوشید، دراز بکشین یا روی یک صندلی راحت بشینین و اگه مایل هستین نور رو کم کنین. چشمان تون رو ببندید و چند نفس عمیق بکشین. تصور کنین که از یک پلکان پایین می روید. با هر قدم، به این احساس توجه کنین که بیشتر و بیشتر آروم گرفته می شید.
زمانی که آروم شدید، یک منظره دلخواه مثل ساحل، چمنزار یا یک لحظه لذت بخش خاص با دوستان یا خونواده رو مجسم کنین. زمانی که در منظره مطلوب خود احساس راحتی کردین، کم کم ذهن خود رو به مشکلی که می خواید حل شه، متمرکز کنین.
اگه تصویرهای زیادی به ذهن اومد، یکی از اونا رو انتخاب کرده و روی اون تمرکز کنین. اگه هیچ تصویری به ذهن نیامد، سعی کنین به یک حس دیگه متمرکز شید؛ مثلا صدای رودخانه یا بوی گل های وحشی در چمنزار. اگه روش های فوق کارساز نشد، به این فکر کنین که الان چه احساسی دارین. عصبانی؟ خسته؟ رنگ این عصبانیت چیه؟ چه تصویرهایی رو برمی انگیزد؟ از حس ها واسه شکل دادن به تصاویر ذهنی استفاده کنین. در آخر چند نفس عمیق دیگه بکشین و خود رو در حال بالا رفتن از پلکان خیالی مجسم کنین، درحالی که کم کم نسبت به محیط خود آگاه می شید، چشمان تون رو باز کنین، بدن تون رو کش وقوس بدید، لبخند بزنین و روز خود رو ادامه بدید. در شروع، این تمرین تصویرسازی ذهنی رو واسه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کمه کم یک بار در روز انجام بدین. با کسب مهارت بیشتر، شاید می تونی فقط هر بار واسه چند دقیقه و چندین بار در روز انجام بدین و همون فواید رو واسه شما داشته باشه.
کارا رو در جهت مخالف انجام بدین
با انجام دادن کارای روزمره تون با دست مخالف تون (اگه راست دست هستین، از دست چپ تون استفاده کنین) بین سلول های مغز اتصال بسازین. اگه راست دست هستین، از دست چپ تون واسه کارای روزمره مثل مسواک زدن، شونِه کردن مو و خوردن استفاده کنین. حتی سعی کنین با دست چپ تون بنویسین. استفاده از دست مخالف تون در طول روز آسون تر می شه؟
تصاویر دلخواه رو پیدا کنین
این روش به شما کمک می کنه مهارت جست وجوی تصویریتان رو تقویت کنین. جدولی از نشونه های جور واجور تهیه کنین. واسه هر کدوم از این نشونه ها ۳۰ ثانیه وقت بذارین و ببینین نشونه هایی که در بالای جدول اومده، هرکدام چند بار در جدول تکرار شده.
یادداشت ورداری
خودتون رو به یادداشت ورداری عادت بدید. هر زمانی که اطلاعات مهمی دریافت کردین یادداشت کنین، مثلا موقع مراجعه به دکتر، وکیل یا هر موقعیتی که ممکنه موجب استرس و عصبانیت شما شده و باعث شه ذهن و حافظه شما رو بپوشونه. یادداشت ورداری در کار هم بسیار مهمه. چند برگه سفید رو در یک فایل بذارین و هنگام برگزاری جلسات تون از اون استفاده کنین تا نکات مهمی که درجلسه تون مطرح شده رو ثبت و ضبط کنین.
سیستم زندگی خود رو از این رو بهش رو کنین
تری هورنه، روانشناس ادراکی و سیمون ووتون، بیوشیمیست و نویسنده کتاب «تمرین هایی واسه مغز شما» فکر می کنن نوع انتخاب روش زندگی در حفظ وضعیت ذهن نقش مهمی داره. هورنه می گوید روش زندگی افراد می تونه توانایی ذهنی اونا رو بالا ببره. اینکه چیجوری زندگی می کنین، می تونه به بوجود اومدن حالت های شیمیایی در مغز شما کمک کنه. مغز آدم بیشتر مثل یک کارخانه مواد شیمیاییه تا رایانه. پس از همین امروز عادات غذایی و روش زندگی خود رو تغییر بدید.
بادام بخورین
بادام حافظه رو تقویت می کنه و اگه در ترکیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب یا پس از برخاستن از خواب هنگام صبح مصرف شه، اثر بهتری داره.
آب سیب بخورین
محققان دانشگاه ماساچوست لوول نشون دادن؛ آب سیب تولید یه جور انتقال دهنده عصبی لازم موسوم به استیلکولین رو در مغز زیاد کرده و از این راه قدرت حافظه رو هم زیاد می کنه.
از شکلات سیاه غافل نشید
شکلات تیره باعث می شه ماهیچه های دور رگ های خون احساس راحتی کنن و باعث بهتر شدن جریان خون به طرف مغز می شه.
از گندم سبوس دار استفاده کنین
گندم سبوس دار شامل لسیتینه. این ماده مشکل سخت شدن سرخرگ ها رو آسون می کنه و از این راه موجب بهبود کارکرد مغز می شه.
ویتامین های گروه Bرا فراموش نکنین
تحقیقات نشون می ده گنجانیدن مواد غذایی شامل ویتامین های گروه Bنظیر مخمر آبجو، جگر، گوشت گوساله، ماهی، مرغ، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، جوونه گندم، حبوبات، غلات، شیر و لبنیات، گوجه فرهنگی، کاهو، هویج و قارچ در تغذیه روزمره جدا از اینکه اینکه باعث کاهش عصبانیت و رفع خستگی می شه، در تقویت حافظه هم اثر فوق العاده ای داره.
ماهی رو جانشین گوشت قرمز کنین
ماهی یکی دیگه از مواد غذاییه که باعث تقویت و رشد سریع تر سلول های مغز می شه. پس باعث تقویت حافظه شده و میزان لیاقت معز رو بالا می برد.
از استرس دوری کنین
استرس قدرت مغزی ما رو بررسی می برد. ذهنی که در استرس گرفتار شده بیشتر منابع حافظه ما رو مصرف می کنه و اینطوری ذهنی ضعیف و کودن واسه ما باقی می ذاره. سعی کنین واسه خود عادت های ساده تفریحی در طول روز مشخص کنین تا بتونین به کمک اونا استرس رو از ذهن خود پاک کنین.
خوب بخوابید
تحقیقات نشون می ده، حافظه دراز مدت در طول خواب با پخش دوباره تصاویر تجربه شده در روز تقویت می شه.
همونجوریکه می دونیم بخش کلی وجود یک آدم در اون طرف جسم مادی ما قرار داره که از اون به ذهن و آگاهی افکار تعبیر می شه و همین از یک ماهیتیه که مادی نیس، جسم آدم ناراحت از قوانین مادیه و در طول زندگانی خود چندین بار دچار تحولات می شه. چون هر سلول به تنهایی هر هفت سال یک بار دچار تغییر و تغییر می شه بی اونکه ما این تغییر رو در خود احساس کنیم. پس جسم دستخوش تغییرات می شه، ولی روان آدم بدون تغییر وجود می مونه. تموم اختراعات و اکتشافات که محققان بهش اطلاع کامل پیدا می کنن همه در اثر اندیشه و الهام ذهنی بوده کندیشه راهی واسه تغییر فرآوردهای تازه و نوین ایجاد میکنه. الان روانشناسان تموم اتفاقاتی که در زندگی اتفاق می افته رو عکس العملی می دونن که در اثر تفکرات آدم به وجود میاد. مثلا تمایل واسه بهبود یا ارتقای سطح زندگی، تفکر آدم واسه بهبود زندگی و اراده اون واسه زندگیه. اسپینوزا فیلسوف هلندی می گه: هر چیزی که مایه ترس من بوده و منو به ترس می افکند، هیچ نوع جنبه خوب یا بدی در بر نداشت جز اونکه تفکر منو زیر سلطه خود بگیره. شکسپیر هم می گه: چیزی به نام خوب و بد معنا نداره بلکه این تفکرات آدماس که اونو تعیین می کنن. آینده آدم از راه روش تفکری که برمی گزیند رقم می خوره و ما، به چیزی که دور و بر اون تفکر می کنیم، تبدیل می گردیم.

مطلب مشابه :  هنر رابطه با همسر در چند نکته مهم !!!

باید گفت که تفکرات، واقعیت خارجی دارن، تفکرات در جایی که به طور مناسب تقویت و داخلی گردند. و به طور عینی به شکل فیزیکی عینیت پیدا میکنن. اگه تو ذهن خود تصاویری رو مجسم کنیم این تصاویر باعث ایجاد واقعیت در درون ما می شن و هنگامی که ما دلیل و نحوه تجسم رو بیاموزیم باید هر لحظه منتظر خوشبختی و موفقیت باشیم.

انیشتین درباره زمان می گه: در جهان چیزی به نام زمان وجود نداره و باور داشت که زمان تنها زاییده دست بشر در جدا و جداسازی چیزهاست و چیزی به عنوان زمان وجود نداره. پس تفکرات جهانی بدون زمان هستن که در جهان بیرونی به فعل میاد و در جهان بیرونی نیازمند زمان می شه. اون عقیده داره که آدم در جهانی کمال یافته زندگی می کنه و چیزی به نام آینده وجود نداره. یعنی زمان معنی عینی نداره. زمان تنها ایجاد خود ماست که به خاطر جریان بخشیدن سریع و به موقع به روند زندگی اهمیت یافته. چیزی که اینجا مطرحه این نکتهه در عالم آخرت هم زمان معنا نداره و سوالی که به ذهن میاد اینه با مرگ و دور شدن از بدن مادی دیگه احتیاج به بعد زمان یا جای نیس. پس تفکرات هم همون بعد الهی انسانه که احتیاج به جا و زمان خاصی نداره پس در جواب باید گفت: منظور از تفکر، مغز مادی محض نیس بلکه تفکرات مون روح و نفس انسانه که تموم اخلاقیات و ملکیات و … رو در برمی گیرد. در درون آدم جای گرفته پس تفکر بعد الهی انسانه و با مرگ بعد الهی ثابت باقی خواهد موند و گفتنیشتین که می گه تفکرات دارای بعد زمان نیستن، تا یک جایی مورد قبوله چون تفکرات مادی نیستن و هر اون چیزی که مادی نباشه احتیاج به جا و زمان نداره. پس در عالم دیگه هم این تفکرات انسانه که همراه عمل مورد بازخواست قرار می گیرن.

مطلب مشابه :  قدرت تفکر

در این عالم بعضی وقتا درباره چیزی فکر می کنیم و میل به فعل درآوردن اونو داریم، کافیه فرکانسای تفکر خود رو با امواج اون چیز یا واقعه هماهنگ کنین و به خاطر بسپاریم در این موقعه که می گیم تفکراتمان تبدیل به عمل شده و همین تفکر با عمل اون در خارج در عالم دیگه مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

الان محققان و محققان به این نتیجه رسیدن که هر اتفاقی که در زندگی آدم به وجود میاد به دلیل تفکراته. البته تفکر خالی موجب به وجود اومدن اون در عالم خارج نیس بلکه تفکر همراه با تمرکز کردن روی یک چیزی تو ذهن موجب می شه که اون آرزو یا چیزی که در مورد اون تمرکز شده رخ بده. البته محققان مادی گرا دلیل این اتفاق رو کائنات و جاذبهایی می دونن که در عالم هست و با اثر اونا روی مغز آدم باعث به وجود اومدن اون افکار می شه. نگفته نمونه که کائنات و جاذبها و نیروی مغناطیسی زمین در به وجود اومدن اون در عالم خارج بی اثر نیس چون خود جاذبه و نیروهای مغناطیسی از دید عرفا همون نیروی لایزال الهیه که در عالم ماده محققان به شکل فرمولای ریاضی و فیزیک مورد بررسی قرار دادن. ولی طبق نظرات محققان مذهبی و اسلامی دلیلایی غیر از دلایل مادیه. مثلا اونا باور دارن خوندن آیهای قرآنی و تدبیر و تفکر و تمرکز روی اون موجب می شه که تفکرات مثبت عینا در جهان خارج رخ بده و یا عبادات دیگه مثل روزه و نماز موجب تمرکزی می شه که آدم با اون به یک آرامش روحی روانی برسه و همین آرامش که در اثر تمرکز به وجود میاد موجب ظهور و تفکرات می شه. و چیز دیگری که هم محققان غربی و هم اسلامی بهش رسیدن شکرگزاریه که همین امر موجب می شه که روزی و رزق آدم در این دنیا زیاد شه و نظر اونا اینه که هر تشکری و شکری یه جور تمرکز روی کاریه که موجب بالا رفتن و به دست آوردن ساده روزیه.