سن شروع خوندن :

از وقتی که کودک با زبون نوشتاری در دنیای دور و بر خود برخورد می کُند روند یادگیری خوندن شروع می شه. بین مهارتهای گفتاری و خوندن و نوشتن پیوند نزدیکی هست. یادگیری خوندن به همون دلیلی شروع می شه که کودک حرف زدن رو یاد می گیرند. وقتی که کودک تلاش می کنه از محیط خود خبردار شه به سرعت در حال آگاه شدن از ارزش ارتباطاته. پس هر چی زودتر خوندن رو با کودک شروع کنین. اون زودتر مهارتهای ابتدایی واسه رسیدن به مرحله خوندن خلاق و عمیق رو کسب می کنه. خوندن خلاق روندیه که از اول تولد شروع می شه. کودک واژه ها رو که از آواهای جورواجور تشکیل شده می شنود اونا رو به ذهن می سپارد و بعد گسترش شون می دهد. کم کم معنی جمله ها رو که از ترکیب واژه ها ساخته شدن درک می کنه به هنگام آموزش الفبا رمز خوانی متن با یه نگاه گذرا به متن با واژه هایی رو که با وجود اون ها خوب آشنا شده حدس می زنه و خیلی راحت می خواند. در اینجور شرایطی کودک نیاز به مکث روی تک تک صداها و آواها نداره. اون با پیش بینی و حدس خود نه طبق درک معنا بوجود آمده، متن رو به شکلی روان می خواند. کودکان از سن 3 تا 4 سالگی در خیلی از عناصر اصلی زبون به مهارت لازم دست می پیدا کنن و گنجینهای لغات اونا تقریباٌ غنیه. اونا دراین سنین می تونن کلمات رو به صورتای جورواجور در جملات جور واجور به کار ببرن و در صحبت ی ابتدایی با دوستان، هم بازیا و همسالان مهارت لازم رو از خود نشون می بدن. اما مشکل اصلی آ»نها آموختن خوندن و نوشتنه. واسه این که کودکان بخونن باید علم زبون رو که با اون سخن می می گن یاد بگیرن و لغات و موارد به کار گیری زبون رو واسه فهم زبون نوشتاری به کار بگیرن. بعضی از کارشناسان تعلیم و تربیت فکر می کنند که آموزش رسمی خوندن رو نباید قبل از کلاس اول شروع کرده و مورفت واشبون به این نتیجه رسیدن که بهترین زمان واسه آموزش خوندن  موقعیه که کودک به سن عقلی شش سال و شش ماه می رسه. اینجوری آموزش خوندن در بیشتر مدارس در سال اول دبستان شروع می شه. در کشور ایران، سن شروع آموزش رسمی خوندن رو شش سالگی تموم می دانند و در مدارس دولتی و غیر دولتی ایران اونقدر که یه روز از سن رسمی کم تر باشه، کودک در پایه اول ثبت نام نمی شه.

مطلب مشابه :  تناسب اندام، استاندارد، موزه ملی، و

 

مهارت خوندن در پایه اول و دوم دبستان :

برنامه مهارت خوندن و نوشتن در کلاس ابتدائی دارای 2 دوره س. دوره آمادگی و دوره آموزش خوندن پایه.

الف ) دوره آمادگی که به هدف کلی اختصاص داره. اهداف مربوط به زبون گفتاری، اهداف مربوط به زبون نوشتاری تقویت و اصلاح زبون گفتاری : آموزش غیر مستقیم این نکته که واحدهای زبانی مثل کلمه از اجزای کوچیکتری مثل هجا ( بخش و آه « صدا » تشکیل شده. آشنایی معلم با مشکلات بعضی علم آموزان در تلفظ بعضی صداهای زبون فارسی، اصلاح تلفظ کلمات با بیان نام تصاویر صوت آموزی شامل صدا شناسی : تمرین صداهای از کلمات هم شروع و هم پایان. آموزش به کار بردن درست کلمات و جملات. مقدمات یادگیری زبون نوشتاری : آموزش درست گرفتن مداد و گچ ـ آموزش به کار گیری درست از مداد پاک کن و تخته پاک کن، آموزش چگونگی حرکت چشم از راست به چپ. تمرین اشکال پایین نویس لوحها که هر کدوم از یه حرف الفبای فارسی هستن. آموزش معنی خط زمینه و مفاهیم روی خط. بالای خط و پایین خط که در نوشتن حروف سازنده کلمات بسیار مهم هستن.

ب ) آموزش خوندن پایه : هدف اصلی آموزش خوندن در پایه اول ساده اینه که علم آموزان مهارتهای اساسی خوندن به زبون فارسی رو یاد بگیرن. کلیه حروف الفبای فارسی رو بشناسن و کلمات ساده، جلمهای ساده و متون ساده رو بدون هیچ سختی ای بخونن به کار گیری اصل روان شناختی از کل به جزء جلو رفتن مراحل تدریس ـ یادگیری از صورتهای کلی به صورتهای جزئی زبون ـ خوندن همراه با فکر و درک مطلب و سرعت مناسب در خواندنه. چیزی که از راه تحلیلی آوا محور در اون وارد شده، یعنی آموختن شکل حروف و صدای اونا با تأکید بر تلفظ درست کلمات و گسترش مهارتهای علم آموزان واسه شناسایی کلمات جدید از کلاس دوم به بعد تلاش شه با به کار گیری متونی که به زبون ساده آماده شدن و هر کدوم موضوع خاصی رو دنبال می کنن. علم آموزان با روان خوانی متون ساده فارسی آشنا شن. این متون بدون به کار گیری ازخط زمینه و با حروف چاپی و رسم الخط عادی جامعه نوشته می شن  اینطوری علم آموزان رو واسه به کار گیری متون عادی موجوددر فرهنگ نوشته شده جامعه آماده می کنن.

مطلب مشابه :  دیدگاههای جور واجور درباره مدیریت رابطه با مشتری