بعضی از عوامل فردی و شخصیتی مؤثر در کار پیشرفت تحصیلی:

الف انگیزه و پیشرفت تحصیلی:

انگیزه یا علاقه به یادگیری واقعا ترکیبی از چه چیز آموختن یا به چه دلیل آموختنه، یعنی چی یاد بگیریم تا آموختن اون واسه ما به درد بخور و مطلوب باشه. خیلی از روانشناسان  فکر می کنند که انگیزه مهمترین عامل مؤثر در یادگیریه..

پژوهشهای انجام شده، رابطــه بین استعداد تحصیلی و پیشرفت تحصیلــی رو با ضریب اتحاد   50% =r نشون داده ان. این ضریبی تقریباً پایینه و نشون میده که در بین علم آموزان آدمایی یافت می شن که با استعداد کم، پیشرفت زیادی دارن و آدمایی هم هستن که با استعداد زیاد، پیشرفت تقریباً کمی نصیب اونا می شه. این موارد استثناء به ایجاد مفاهیم بیش آموزی و کم آموزی منجر شده ان. این اصطلاحات به پیشرفتی بیشتر یا کمتر از چیزی که طبق هوش یا استعداد تحصیلی افراد پیش بینی می شه، اشاره می کنن و واسه توجیه یادگیریهای متفاوت علم آموزانیکه هوش مساوی دارن، اما در پیشرفت تحصیلی متفاوتند مورد به کار گیری قرار می گیرند. یکی از عوامل توجیه کننده این مطلب انگیزشه. یادگیرنده کم آموز1 کمتر از یادگیرنده بیش آموز2  فعالیت یادگیری می کوشد.(علی اکبرسیف، اندازه گیری پیشرفت تحصیلی ، انتشارات آگاه ، تهران ، 1373)

و همین امر باعث پیشرفت تحصیلی متفاوت اونا می شه.

ب- خودانگاره1 و پیشرفت تحصیلی

هر فردی تو ذهن خود تصویری از خودمون داره که اونو خودانگاره یا فکر می نامند. به باور صاحب نظران قسمت کلی ویژگیهای شخصیتی، منش و خصوصیات رفتاری هر فرد به تصویری که از خود تو ذهن داره، یعنی به خودانگاره ایشون بستگی داره. در پروسه آموزش و یادگیری، خودانگاره های افراد در مورد استعداد و توانائیهای خود و اینکه مثبت باشه وسازنده و یا منفی باشه و محدود کننده، نقش بسیار مهمی در کیفیت تحصیلات و فعالیتهای آموزشی دارن. بیشتر علم آموزان و دانشجویانیکه پیشرفت تحصیلی مطلوبی ندارن و دچار افت تحصیلی می شن، درباره توانائیهای یادگیری خود تصویر ذهنی منفی و محدود کننده دارن، که این تصاویر ذهنی منفی و ضعیف کردن کننده در اثر تصمیم بخشیدن به تجربیات قبلی و چگونگی تربیت و آموزش در مراحل زندگی و طی زمان تحصیل بوجود میان.

پ- آمادگی:

درصدی از علم آموزان مدارس از بعضی از بیماریهای جسمی و روانی رنج می برند، مثل اونا مریضی صرع می باشه که مبتلایان به اون با مشکلات زیادی روبه رو هستن وجود حملات این مریضی باعث ضعف روانی علم آموزان می شه. هم اینکه علم آموزانیکه دچار لکنت زبون هستن از اونجا که نمی تونن افکار خود رو بگو کنن همیشهً در فشار روانی، اضطراب و نا آرومی به سر می برند بنابر این بیشتر از بقیه افت تحصیلی دارن.(جعفری، مررخه 1379، نقل از مجله پیوند) .

مطلب مشابه :  تعاریف بازاریابی ورزشی

 

 

ت- داشتن هدف

مهمترین اصل در موفقیت، اینه که اهداف فرد از تحصیل به طور انگار و روشن مشخص شه و واسه رسیدن به این اهداف برنامه ریزی انجام بشه.(سیف، 1373)

ث- برنامه ریزی کردن

یه دانش آموز خوب در برنامه خود اوقات معینی رو به مطالعه اختصاص می دهد. یه قانون خوب در برنامه ریزی زمان مطالعه اینه که وقت مطالعه یه درس رو نزدیک ساعت کلاس اون بذارین. در دبیرستان که بیشتر کلاسها هر روز تشکیل می شه شاید این کار همیشه ممکن نباشه. اما می تونید بعد از کلاس هرچه زودتر فرصتی واسه مرور یادداشتها و انجام تمرینهای کلاسی پیدا کنین و بعد تکالیف خواندنی رو قبل از شروع کلاس انجام بدین.(زندی پور، برنامه ریزی تحصیلی شغل 1383)

ج- سازماندهی:

در سازماندهی هریک رشته از اجزاء و بخشهای جور واجور معلومات به یکدیگر پیوند می پیدا کنن و به عنوان یه کل با معنی درک می شن. سازماندهی فرایندیه که موادخام یادگیری رو به وسیله سازماندهی تبدیل می کنه که رسیدن به هدفهای تربیتی رو آسون می کنه.

چ- همت و تلاش

مطمئن باشین، ذوق و استعداد و هیچی دیگه ای در دنیا وجود نداره که بتونه جانشین اصرار و همت شه. اصرار و ایستادگی، رمز موفقیته افراد موفق از اثر اصرار آگاهند، ولی بازندگان، اصرار رو به معنی یه جور تلاش اضافی بی مورد تلقی می کنن. تاریخ بشر پر از نمونه های روشن اصرار در میدون های جورواجور فرهنگ، هنر، اقتصاد و سیاسته. ادیسون گفته:« یه درصد نبوغ و الهام ، و نود و نه درصد بقیه اش بسته به ذات انسانه. من هیچوقت هیچ کار با ارزشی رو تصادفی انجام ندادم و همه اختراعات من با کار و تلاش خستگی ناپذیر به دست اومدن.» (نظری، عوامل موفقیت در تحصیل ، انتشارات مدرسه ، تهران 1374)

ح- تمرین و تکرار

مطلب مشابه :  تبدیل دامنه کوه به اثر هنری با رنگ آمیزی ۲۰۹ خونه در مکزیک

واسه موفقیت در تحصیل علاوه بر تلاش و همت، تمرین و تکرار لازمه. تکرار اگه درست بکار گرفته شه، تمایل و توانایی یادگیرنده رو واسه نگهداشتن یا کم کردن از اثر بد فراموشی افزایش می دهد. تکرار دوباره کاری یا دوباره سازی محض نیس، فعالیت واسه یادگیرنده باید با هدف و دارای ارزش واقعی باشه. پرآموزی از نظر انگیزه ذاتی بسیار مطلوبه.(سیف، 1373)

خ- تمرکز:

تمرکز یکی از مهمترین رموز موفقیت در تحصیله. تمرکز یعنی حفظ و نگهداری

توجه و حواس روی موضوعی مشخص. استعداد تمرکز، مسأله ای ذاتی نیس. تمرکز یه ویژگی اکتسابیه و هرکی با هوش عادی خود می تونه به اون برسه.(نظری، 1374)

تمرکز رو باید جدا از توجه صرف دونست. در واقع تمرکز توجه با هدفیه که به گونه ای مؤثر به طرف یادگیری جهت می یابد.(محمودی اصل،1381، نقل از پارسا، 1371)

د- صلح نایافتگی رفتاری:

علم آموزانیکه به اختلاف عاطفی گرفتار هستن، از نظر رفتاری با محیط صلح ندارن و از یه رابطه بین فردی به راه مطلوب برخوردار نیستن، در برابر شکل های جور واجور افتهای تحصیلی هستن. مثلا علم آموزانیکه به بیش فعالی دچار هستن اصلاً آرامش ندارن و یه کار رو هیچوقت تموم نمی کنن. 99 درصد این بچه ها در مدارس عادی هستن و معمولاً دارای افت تحصیلی می باشن.(جعفری مورخه، 1371، نقل از مجله پیوند)

 

 

ذ- عکس العمل نسبت به شکست:

وقتی شخص به مانعی برخورد می کنه یا واسه رسیدن به هدف شکست خورده می شه به تعبیر و تفسیر و سازماندهی دوباره رفتارش می پردازه. این عمل از نظر انتخاب راه جدید واسه دریافت به هدف یا انتخاب هدفی که جانشین اون شه ضرورت داره..

پس وقتی به مشکلی برخورد کردین، نترسین، بلکه در حل اون فکر کنین و حتی از بقیه کمک بخواین و مطمئن باشین. خیلی از آدما به شما کمک می کنن و شما هم آخرسر گره رو باز می کنین پس استوار باشین و نترسین وبه قول شاعر:

مشکلی نیس که آسون نشه         مرد باید که هراسان نشه

اگه دوست دارین در جامعه، انسانی مؤثر و موثر باشین و نامتون به خوبی و بزرگی بدرخشه باید کمر همت ببندین و از شکستها ، تجربه کسب کرده و واسه پیروزی آینده از اونا سود ببرین.(نظری، 1374)

1 . Under achiever

2 .Over underachiever

1 .Self – image