امتیازات و محدودیت های آموزش الکترونیک

امتیازات

هدف آموزش الکترونیکی ارتقای علم و مهارتهای نیروی انسانی با به کارگیری برنامه ای به روز و مقرون به صرفه س. حتی اگه کارمندان مؤسسه ای وقت کافی واسه حضور در کلاسهای سنتی داشته باشن، بازم آموزش های زنده بر اساس کلاس درس هزینه بالایی واسه شرکت بوجود میاره. علاوه بر این، کارمندان باید همزمان با پیشرفت فناوری، اطلاعات خود رو به روز کنن. از امتیازات دیگه آموزش الکترونیک می توان به این موارد اشاره کرد.

  • الف. آموزش همیشگی واسه همه کس و در همه جا:

در این نوع آموزش، دسترسی فراگیران به مطالب و محتوای دوره وابسته به جا و زمان نیس. اینترنت می تونه راه حلی منطقی واسه سازمانها باشه و رسیدن به اهداف آموزشی اونا رو محقق سازه. از راه شبکه های رایانه ای دسترسی به آموزش الکترونیک دائمی بوده و محدودیتی از دید به کار گیری اون واسه کارمندان، دانشجویان و هم بقیه مردم وجود نداره. تنها نیاز اصلی واسه به کار گیری آموزش بر اساس رایانه و آموزش های  Online ، داشتن یه رایانهه. هم اینکه، در آموزش الکترونیکی افراد می تونن در هر ساعت از شبونه روز و در تموم هفته به یاد گرفتن اطلاعات مورد نیازشون بدن.

36

  • ب. صرفه جویی در هزینه ها:

درآموزش الکترونیکی از هزینه های رفت وآمد و هزینه های مربوط به استادان و مشاوران کم کرده و از اتلاف وقت جلوگیری می شه. در این آموزش، دوره های آموزشی می تونن به جلسات کوتاه تری تقسیم شده ودر عوض در روزا و هفته های بیشتری ارائه شن. درآموزش الکترونیکی، مؤسسات کارمندان خود رو دست نمی بدن و بازدهی کارکنان افزایش می یابد، چون به رفت و اومد در ساعات پرترافیک نیاز نیس.

  • پ. همکاری و تعامل:

راه حل آموزش الکترونیکی، مثل آموزش سنتی ،موجب تعامل بین دانشجو و استاد واسه درک بهتر مفاهیم می شه بااین فرق که در بحث بین دو گسترده، دیگر اعضای کلاس می تونن بدون توجه به بحث، به ادامه آموزش بدن و مجبور از شرکت در بحث نمی شن.
فنون ارتباطات و تدریس در محیط  Online ، تعاملها رو شدنی می کنه. تعامل در آموزش الکترونیکی در محیطهایی مثل اتاقهای گفتگو (Chat Rooms)، پست الکترونیک (e-Mail)، تابلوهای اعلانات (Bulletin Board) و چیزای دیگه ای به جز اینا شدنیه.

  • ت. یادگیری بدون ترس:
مطلب مشابه :  بازاریابی رابطه مند و اهمیت اون در حفظ مشتریان

کارکنانی که تو یه دوره Online ثبت نام می کنن، وارد محیط خالی ازریسکی (Risk Free) می شن که می تونن در اون موارد جدیدی رو آزمایش کنن و مرتکب اشتباه شن بدون اینکه خود رو در برابر قضاوت بقیه بذارن. این توانایی به خاص وقتی ارزش داره که کارکنان یادگیری مهارت هایی مثل تصمیم گیری و رهبری رو تجربه می کنن. محیط خالی از ترس، قدرت اعتمادبه نفس و خلاقیت فراگیران رو بالا می برن.

  • ث. توانایی انتخاب سطوح جور واجور:

در آموزش الکترونیکی، فراگیران با در نظر گرفتن راهنمایی های انجام شده، می تونن سطوح و دوره های آموزشی مورد نیازشون رو در کوتاه ترین زمان ممکن انتخاب کنن. در هر مرحله از آموزش الکترونیکی که گسترده احساس کنه سطح مورد نیازش رو به درستی انتخاب نکرده، می تونه با گذراندن مراحل لازم وارد دیگه سطوح دوره های آموزشی شه.

 

37

  • ج. آموزش به روز:

واسه مؤسسات و شرکتهای تولیدی و آموزشی مسئله مهم تربیت نیروها با در نظر گرفتن پیشرفت فناوریه تا

اونا رو واسه ورود به بازارهای رقابت و کسب سود بیشتر آماده کنن. در آموزش الکترونیکی، مدیران آموزشی می تونن صفحات و محتواهای آموزشی خود رو باتوجه به نیازای جامعه و بازار کار ،لحظه به لحظه تغییر در حالی که درآموزش سنتی مراحل بازبینی و تغییر محتوا، ماه ها به طول می انجامد.

  • چ. مثل سازی محیطهای آموزشی:

آموزش الکترونیکی میتونه همه محیطهای جور واجور آموزشی رو با در نظر گرفتن نرم افزارهای جورواجور تولید کنه و در اختیار کاربران بذاره. در این نوع آموزش، کاربران می تونن وارد جاهایی شن که از نظر واقعی ورود به اونا سخت یا غیر ممکنه، یا از وسایل کمک آموزشی با در نظر گرفتن نیاز خود بهره گیرند.

محدودیت ها

1 . هزینه ابتدایی راه اندازی و به کار گیری لوازم رایانه ای تقریباً بالاست.

٢. ممکنه کارکنان ، علم رایانه ای کافی نداشته باشن که در این صورت باید دوره هایی رو واسه یاد گرفتن علم رایانه بگذرونن.

٣. هزینه به کار گیری خطوط تلفن در آموزش ، بالا بوده و ممکنه پهنای باند کافی واسه به کار گیری روشهای جور واجور آموزشی وجود نداشته باشه.

۴. در مواردی لازمه که مدرسان با بعضی از قوانین کپی ورداری ، چگونگی ارائه مطالب و دیگه موضوعات آموزشی آشنا شن.

  1. به کار گیری کنندگان از این آموزش امکان به کار گیری موارد تجربی رو ندارن.
مطلب مشابه :  تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه در مجلس

چند نکته که در آموزش الکترونیکی باید روش زوم بشه:

1.پایین ساختای مخابر اتی: پایین ساختای مخابرتی در ایران هنوز آماده نیس اما باعث نمی شه از آموزش الکترونیک صرف نظر شه.

 

38

  1. مفاد آموزشی: مفاد آموزشی به شکل آموزش الکترونیک با روشای آموزش سنتی فرق داره و باید هم فرق داشته باشه. در آموزش الکترونیک 40 تا 50 درصد متن آموزشی از راه استاد و بقیه از همکاری و رابطه دانشجویان تعیین می شه.
  2. آموزش الکترونیک باید دوطرفه باشه تا کاربر خسته نشه، مثلا مثل CDا آموزشی که فقط باید بیننده باشه نباشه. کاربر باید با اون رابطه داشته باشه.( Kennedy, 2002)

یکی از روشن ترین یافته های آموزشای الکترونیکی، کاهش هزینه هاس، شرکت Dow Chemical با به کار گیری آموزش الکترونیکی، سرانه آموزشی نیروی انسانی خود رو از ۹۵ دلار به ۱۱ دلار کاهش داده.                                                                                          هم اینکه هزینه آموزشای الکترونیکی، دست کم ۳۵ درصد کمتر از تشکیل دوره های آموزشی حضوریه. افزایش بهره وری یکی دیگه از امتیازات این نوع آموزشه و با در نظر گرفتن این موضوع که آموزش الکترونیکی محدودیت وقتی و مکانی نداره، خیلی راحت می تونین با به کار گیری مدیریت زمانای تلف شده واسه آموزش نیروی انسانی، قدم مهمی در جهت افزایش بهره وری وردارین. تکرارپذیری ویژگی دیگه ایه که این امکان رو به مخاطب میده که بارها سر کلاس حضور یابد و نکاتی رو که از یاد برده یا نیاز به یادآوری داره، دوباره مرور کنه. بعضی نکاتی که در مورد آموزش الکترونیکی بهتره بدونیم: ۵/۳ میلیون دانشجو در سال 2006 فقط در آمریکا و فقط در بخش آموزش عالی در دوره های آموزش الکترونیکی شرکت کردن.

الان بیشتر از ۵/۴ میلیون دانشجو دست کم یکی از واحدهای خود رو به شکل الکترونیکی کذرونده ان و این در حالیه که این عدد در سال 2016 از مرز ۱۸ میلیون نفر هم می گذره.

77 درصد شرکتای آمریکا در سال 2007 از آموزش الکترونیکی به کار گیری کردن. (این عدد در سال  1995 ، ۴ درصد بوده)

در سال 2011 ، ۵1 درصد شرکتا دست کم یه دوره آموزش الکترونیکی واسه دست کم ۵۰ درصد پرسنل خود برگزار کردن که این مقدار در سال 2010  ، 39  درصد بوده.