مزایا و محدودیت‌های آموزش‌الکترونیک

مزایا

هدف آموزش الکترونیکی ارتقای دانش و مهارتهای نیروی انسانی با به‌کارگیری برنامه‌ای به روز و مقرون به صرفه است. حتی اگر کارمندان مؤسسه‌ای وقت کافی برای حضور در کلاسهای سنتی داشته باشند، بازهم آموزش‌های زنده مبتنی بر کلاس درس هزینه بالایی برای شرکت ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، کارمندان باید همزمان با پیشرفت فناوری، اطلاعات خود را به روز کنند. از مزایای دیگر آموزش الکترونیک می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • الف. آموزش همیشگی برای همه کس و در همه جا:

در این نوع آموزش، دسترسی فراگیران به مطالب و محتوای دوره وابسته به زمان و مکان نیست. اینترنت می‌تواند راه حلی منطقی برای سازمانها باشد و دستیابی به اهداف آموزشی آنها را محقق سازد. از طریق شبکه‌های رایانه ای دسترسی به آموزش الکترونیک دائمی بوده و محدودیتی از لحاظ استفاده از آن برای کارمندان، دانشجویان و نیز بقیه افراد جامعه وجود ندارد. تنها نیاز اصلی برای استفاده از آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش‌های  Online ، داشتن یک رایانه است. همچنین، در آموزش الکترونیکی افراد قادرند در هر ساعت از شبانه روز و در تمام هفته به فراگیری اطلاعات مورد نیازشان بپردازند.

36

  • ب. صرفه‌جویی در هزینه‌ها:

درآموزش الکترونیکی از هزینه‌های رفت وآمد و هزینه‌های مربوط به اساتید و مشاوران کاسته و از اتلاف وقت جلوگیری می‌شود. در این آموزش، دوره‌های آموزشی می‌توانند به جلسات کوتاه‌تری تقسیم شده ودر عوض در روزها و هفته‌های بیشتری ارائه شوند. درآموزش الکترونیکی، مؤسسات کارمندان خود را دست نمی‌دهند و بازدهی کارکنان افزایش می‌یابد، زیرا به رفت و آمد در ساعات پرترافیک نیاز نیست.

  • پ. همکاری و تعامل:

راه حل آموزش الکترونیکی، همچون آموزش سنتی ،موجب تعامل بین دانشجو و استاد برای درک بهتر مفاهیم می‌شود بااین تفاوت که در بحث بین دو فراگیر، دیگر اعضای کلاس می‌توانند بدون توجه به بحث، به ادامه آموزش بپردازند و ناگزیر از شرکت در بحث نمی‌شوند.
فنون ارتباطات و تدریس در محیط  Online ، تعاملها را ممکن می سازد. تعامل در آموزش الکترونیکی در محیطهایی مانند اتاقهای گفتگو (Chat Rooms)، پست الکترونیک (e-Mail)، تابلوهای اعلانات (Bulletin Board) و غیره امکان پذیر است.

  • ت. یادگیری بدون واهمه:

کارکنانی که در یک دوره Online ثبت نام می‌کنند، وارد محیط عاری ازریسکی (Risk Free) می‌شوند که می‌توانند در آن موارد جدیدی را آزمایش کنند و مرتکب اشتباه شوند بدون اینکه خود را در معرض قضاوت دیگران قرار دهند. این قابلیت به ویژه زمانی ارزش دارد که کارکنان یادگیری مهارت‌هایی نظیر تصمیم‌گیری و رهبری را تجربه می‌کنند. محیط عاری از ترس، قدرت اعتمادبه نفس و خلاقیت فراگیران را بالا خواهد برد.

  • ث. قابلیت انتخاب سطوح مختلف:
مطلب مشابه :  بدبینی و خوشبختی

در آموزش الکترونیکی، فراگیران با توجه به راهنمایی‌های انجام شده، می‌توانند سطوح و دوره‌های آموزشی مورد نیازشان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتخاب کنند. در هر مرحله از آموزش الکترونیکی که فراگیر احساس کند سطح مورد نیازش رابه درستی انتخاب نکرده است، می‌تواند با گذراندن مراحل لازم وارد دیگر سطوح دوره‌های آموزشی شود.

 

37

  • ج. آموزش به روز:

برای مؤسسات و شرکتهای تولیدی و آموزشی مسئله مهم تربیت نیروها با توجه به پیشرفت فناوری است تا

آنها را برای ورود به بازارهای رقابت و کسب سود بیشتر آماده کنند. در آموزش الکترونیکی، مدیران آموزشی می توانند صفحات و محتواهای آموزشی خود را باتوجه به نیازهای جامعه و بازار کار ،لحظه به لحظه تغییر دهند در حالی که درآموزش سنتی مراحل بازبینی و تغییر محتوا، ماهها به طول می‌انجامد.

  • چ. شبیه‌سازی محیطهای آموزشی:

آموزش الکترونیکی قادر است تمامی محیطهای مختلف آموزشی را با توجه به نرم افزارهای گوناگون تولید کند و در اختیار کاربران قرار دهد. در این نوع آموزش، کاربران می‌توانند وارد جاهایی شوند که از نظر واقعی ورود به آنها سخت یا غیر ممکن است، یا از وسایل کمک آموزشی با توجه به نیاز خود بهره گیرند.

محدودیت‌ها

1 . هزینه اولیه راه اندازی و استفاده از تجهیزات رایانه ای نسبتاً بالاست.

٢. ممکن است کارکنان ، دانش رایانه ای کافی نداشته باشند که در این صورت باید دوره هایی را برای فراگیری دانش رایانه بگذرانند.

٣. هزینه به کارگیری خطوط تلفن در آموزش ، بالا بوده و ممکن است پهنای باند کافی برای استفاده از روشهای مختلف آموزشی وجود نداشته باشد.

۴. در مواردی لازم است که مدرسان با برخی از قوانین کپی برداری ، نحوه ارائه مطالب و دیگر موضوعات آموزشی آشنا شوند.

  1. استفاده کنندگان از این آموزش امکان استفاده از موارد تجربی را نخواهند داشت.

چند نکته که در آموزش الکترونیکی باید مورد توجه قرار گیرد:

1.زیر ساخت های مخابر اتی: زیر ساخت های مخابرتی در ایران هنوز مهیا نیست اما باعث نمی شود از آموزش الکترونیک صرف نظر شود.

مطلب مشابه :  عوامل حمایتی در روان درمانی گروهی

 

38

  1. مفاد آموزشی: مفاد آموزشی به صورت آموزش الکترونیک با روش های آموزش سنتی متفاوت است و باید هم فرق داشته باشد. در آموزش الکترونیک 40 تا 50 درصد متن آموزشی از طریق استاد و بقیه از همکاری و ارتباط دانشجویان تعیین می شود.
  2. آموزش الکترونیک باید دوطرفه باشد تا کاربر خسته نشود، مثلا مانند CD ها آموزشی که فقط باید بیننده باشد نباشد. کاربر باید با آن ارتباط داشته باشد.( Kennedy, 2002)

یکی از بدیهی ترین نتایج آموزش های الکترونیکی، کاهش هزینه ها است، شرکت Dow Chemical با بهره گیری از آموزش الکترونیکی، سرانه آموزشی نیروی انسانی خود را از ۹۵ دلار به ۱۱ دلار کاهش داده است.                                                                                          همچنین هزینه آموزش های الکترونیکی، حداقل ۳۵ درصد کمتر از تشکیل دوره های آموزشی حضوری است. افزایش بهره وری یکی دیگر از مزایای این نوع آموزش است و با توجه به این موضوع که آموزش الکترونیکی محدودیت زمانی و مکانی ندارد، به راحتی می توانید با استفاده از مدیریت زمان های تلف شده برای آموزش نیروی انسانی، گام مهمی در جهت افزایش بهره وری بردارید. تکرارپذیری ویژگی دیگری است که این امکان را به مخاطب می دهد که بارها و بارها سر کلاس حضور یابد و نکاتی را که فراموش کرده است یا نیاز به یادآوری دارد، دوباره مرور کند. برخی نکاتی که در رابطه با آموزش الکترونیکی بهتر است بدانیم: ۵/۳ میلیون دانشجو در سال 2006 فقط در آمریکا و فقط در بخش آموزش عالی در دوره های آموزش الکترونیکی شرکت کرده اند.

هم اکنون بیش از ۵/۴ میلیون دانشجو حداقل یکی از واحدهای خود را به صورت الکترونیکی گذرانده اند و این در حالی است که این عدد در سال 2016 از مرز ۱۸ میلیون نفر هم خواهد گذشت.

77 درصد شرکت های آمریکا در سال 2007 از آموزش الکترونیکی استفاده کرده اند. (این عدد در سال  1995 ، ۴ درصد بوده است)

در سال 2011 ، ۵1 درصد شرکت ها حداقل یک دوره آموزش الکترونیکی برای حداقل ۵۰ درصد پرسنل خود برگزار کرده اند که این مقدار در سال 2010  ، 39  درصد بوده است.