مزیتای حاصل از کاربردهای تجارت بی سیم

بیشتر مزیتای گفته شده در بالا،به شکل کاربردهایی ( Applications ) که روی تلفنای همراه مشتریان و یا مراکز ارایه دهنده سرویس نصب می شه به وسیله اونا درک می شه و از اونجا که مشتریان،مستقیما” اونا درک می شه و از اونجا که مشتریان مستقیما” با این کاربردها سرو کار دارن نقش بسیار مهمی در درک مزیتای تجارت بی سیم به وسیله مشتریان دارن،کاربردها و خدماتی که در بخش تجارت بی سیم مطرحند،چه اونا که زمان آزمایشی خود رو پشت سر می گذرونن در سه دسته کاربردهای ارتباطی ( Applications Communications ) و کاربردهای فردی ( Commerce Applications Consumer M- ) و کاربردهای بخش کار و کاسبی ( Business M-Commerce Applications ) قابل بررسی هستن.

1 کاربردهای ارتباطی شامل :

à سرویس پست الکترونیکی (E-mail)

à سرویس پیام کوتاه  (SMS)

à سرویس پیام رسانی تند و دیدن افراد برخط از راه گوشی موبایل) Mobile Internet Messag)

à گفتگوی متنی از راه موبایل (Mobile Chat)

2- کاربردهای فردی شامل :

à خدمات مالی (بانکداری بی سیم ، پرداخت قبض ، پرداخت حقوق بی سیم )

à خرید بی سیم (خرید بلیط ، رزروهتل ، خرید و ارسال کارت پستال و چیزای دیگه ای به جز اینا )

à تبلیغات از راه شبکه بی سیم

 

à مدیریت اطلاعات بی سیم (دریافت شکل های جور واجور اخبار مسافرتی ، تفریحی و ورزشی روی گوشی مثلا دریافت یافته های مسابقات لیگ برتر)

à سرگرمیای بی سیم (بازی ، موسیقی و فیلم )

3- کاربردهای کار و کاسبی

à ارسال وظایف از راه رابطه سیار

à مدیریت رابطه با مشتری

à به روز نگه داشتن پرسنل فروش

1.4.5.2) کاربردهای ارتباطی ( Applications Communications ) : دو کاربرد پست الکترونیکی ( e-mail ) و SMS مثل پر به کار گیری ترین کاربردها در اروپا بوده ( Bernardis,2000 Durlacher,2002 ). تعداد دیگری از این دسته از کاربردها که یا پیشرفت پیدا کردن و یا مراحل آزمایشی خود رو طی می کنن عبارتند از: Messaging(MIM), Mobile Chat, Mobile Instant . کاربردهای ارتباطی به دو دلیل بسیار مورد توجه قرار گرفتن. اول اینکه” مردم با اونا آشنا هستن و بیشتر با این کاربردها از راه اینترنت کابلی کار کردن. دوم اینکه” اونا بیشتر” به این کاربردها،واسه حفظ رابطه خود با دوستان و سازمان هاشون در هر کجا و هر زمان نیاز دارن.

2.4.5.2) کاربردهای فردی ( Consumer M-Commerce Application ): قسمت بزرگ کاربردهای تجارت بی سیم در این بخش پیشرفت داده شدن. مثل اونا به موارد دنباله میشه اشاره کرد.

1.2.4.5.2) ) خدمات مالی ( Mobile Financial Services ): ارایه خدمات مالی مثل امور روزمره بانکی و خرید و فروش سهام ، کانالای جدیدی رو به روی موسسات مالی باز کرده. در تحقیقی که نوکیا در مورد تعیین بهترین کاربردهای تجارت بی سیم از نظر اندازه درخواست بازارهای جور واجور انجام داده، بانکداری بی سیم ( Mobaile Banking ) با بیشتر از 85%به عنوان بهترین کاربرد تعیین گردیده ( Nokia,2002 ) .

مطلب مشابه :  تکنیک های خلاقیت

موارد دنباله از کاربردهای کلی در مورد خدمات مالی بی سیمه ( 2001,Durlacher,2002 Naughton,2000 Bernardis,2000 Tan and Teo )

2.2.4.5.2) بانکداری بی سیم :

بانکداری بی سیم پایین یه سری از بر خط ( Online ) است که بیشتر از 95% بانکای اروپا الان این خدمت رو ارایه میدن،انگیزه کلی از طرف بانکها واسه ارایه اینجور خدمتی داشتن یه کانال پخش دیگه و البته موثرتر و هم اینکه کاهش هزینه های عملیاتیه. تجربه های موجود در مورد بانکداری بر خط کابلی حرکت به طرف شبکه بی سیم رو راحت تر ساخته،خدماتی که تا الان از راه بی سیم ارایه گردیده عبارتند از: ارایه اطلاعات کلی اندازه بهره ،اندازه ارز و … ،ارایه اطلاعات شخصی ( مرور آخرین معامله صورت حسابای اعتباری و…. ) و انجام معاملات انتقال سرمایه و … .

کارگزاری بی سیم ( Mobile Broking ):

امکان دریافت اطلاعات به لحظه قیمت سهام و معامله بر خط اونا در هر زمان و در هر جای دلیل ایجاد ارزش بسیاری واسه کارگزاران حرفه ای و حتی افراد حقیقی ( که در بازار بورس به خرید و فروش سهام اشتغال دارن ) شده.

قبضای پرداخت بی سیم ( Mobile e-Bill ): الان در بعضی از کشورها مثل فنلاند مردم قبوض پرداخت خدمات آبونمان شده شون رو از راه شبکه بی سیم و ایجاد ارزش واسه مشتری،دلیل کاهش هزینه های ارسال و پست این قبوض واسه ارایه دهنده خدمات می شه.

پرداخت حقوق ( Mobile e-Salary ) : الان در تعدادی از شرکتای اروپایی،کارمندان فیش حقوقی خود رو از راه تلفنای همراه خود دریافت می کنن و در نتیجه دیگه احتیاجی به تولید فیشای حقوق کاغذی و عرضه اونا نیس.

خرید بی سیم ( Mobile Shopping ) :

خیلی از اجناس که الان از راه اینترنت کابلی خرید و فروش می شه،از راه شبکه بی سیم هم قابل معامله ان ( Mobile Retailing ) . در مورد خدمات هم وضع به همین گونه س مثل خدمات میشه به خرید بلیط ( Mobile Ticketing )،حراجیا ( Mobile Auctions )، رزرواسیون هتل، رستوران و… ( Mobile Reservations )، ارایه کارتای شادباش ( Mobile Postcard ) اشاره کردBurman,2001.Tan and teo Durlacher,2002 ) )

از راه شبکه بی سیم ( Mobile Advertising ) : یه نظریه پر طرفدار هست که اینترنت سیار مثل اینترنت کابلی وابسته درآمدهای تبلیغات نیستن و طرفداران این نظریه،دلیل اون رو صفحه نمایشگر کوچیک تلفنای همراه و امکانات گرافیکی محدودآن می دونن. اما نوع جدیدی از تبلیغات بر اساس مدیریت رابطه با مشتری و رابطه یه به یه با مشتری در حال شکل گرفتنه. که نیاز چندانی به امکانات گرافیکی و نمایشگرهای بزرگ نداره. گردانندگان شبکه بی سیم و یا ارایه دهنده خدمت ( Service Provider ) با به کار گیری اطلاعات دموگرافیک شخص و طبق الگوهای تماس اون،پورتفوی اطلاعاتی اش رو ایجاد می کنن.

مطلب مشابه :  نقش زنان در عصر ظهور چیه؟

علاوه بر این،مشتری هم با در اختیار داشتن یه ورودی سیار ( Mobile Handset ) گردانندگان شبکه رو از نیازها و اولویتای خود آگاه می گردونه و اینطوری پورتفوی خود رو تکمیل می کنه. این مجموعه اطلاعات این امکان رو واسه مشتری جفت و جور می کنه که با در نظر گرفتن محل حضورش اطلاعات و خدمات برابر میل خود رو دریافت داره (Chamberlain,2000 Durlacher2002,Tan and,2001, )

فروشندگان، وقتی که مشتریان هدف در محدوده فیزیکی شون باشن می تونن به اونا برسن مثلا مردمی که نزدیک به یه رستوران غذای ژاپنی هستن،پیغامی در مورد دعوت به یه ناهار خاص دریافت می کنن. البته این مردم به این دلیل انتخاب شدن که اول اینکه” نزدیک اون رستوران خاص بودن و دوم اینکه” اون مردم ، غذای ژاپنی رو به عنوان غذای مورد علاقه شون از راه ورودی تلفن سیار خود اعلام کرده بودن. با در نظر گرفتن افزایش به کار گیری کنندگان شبکه بی سیم توجه می شه که چه تغییر بزرگی در مدیریت رابطه با مشتری ( CRM ) و بازاریابی و تبلیغات در حال تحققه.

 

 

مدیریت اطلاعات پویای بی سیم ( Dynamic Information Management Mobile ) : از اونجا که مهم ترمینالای سیار،وسیله ذخیره سازی مطمئنی واسه اطلاعات مهم هستن،با به روز نگه داشتن اطلاعات اونا میشه از این ترمینالا به عنوان یه پایگاه داده های شخصی به کار گیری کرد. مثل کاربریای در این مورد میشه به کارت عضویت بی سیم ( Mobile Membership ) اطلاعات پزشکی بی سیم ( Medical Record Mobile ) و ( در اینده ای نه خیلی نزدیک ) اتفاق بی سیم ( Mobile Passport ) اشاره کرد ( toi,2001. Durlacher,2002. Brown,2002. Tan and ).

 

3.2.4.5.2)  آگاهی رسانی بی سیم ( Mobile Information provisioning ) :

اطلاعات مختلفی از راه شبکه بی سیم قابل ارایه به مشتریاس مثل اخبار عمومی ( اتفاقات روز،تیتر اخبار،دمای هوا و … ) اخبار ورزشی ( برنامه های بازیای فوتبال،اسب دوانی و … )،اطلاعات مسافری ( برنامه های زمان بندی قطار،اتوبوس،هواپیما،زمانای تاخیر وسایط حمل و نقل عمومی، تاکسیا،هتلا و …) ( Tan and Toi,2001. Brown,2002. Durlacher,2002. Naughton,2000. )Bernardis,2000 ))- سرگرمیای بی سیم ( Mobile Entertainment ) :

مثل کاربردهای در این مورد میشه به بازی بی سیم ( Mobile Gaming ) و موسیقی بی سیم ( Mobile Music )، فیلم بی سیم ( Mobile Video ) اشاره کرد ( Brown,2002. Durlacher,2002.Tan and Toi,2001 )-

3.4.5.2)  کاربردهای تجارت بی سیم در بخش کار و کاسبی:

پروسه های مختلفی در سطح کار و کاسبی با به کار گیری قابلیتای تکنولوژیای بی سیم موثرتر و کاراتر از گذشته شدن و یا می شن. موارد دنباله طبق این پروسه ها پیشرفت داده شده و یا در حال پیشرفت ان Tan and toi,2002. Durlacher,2002 ). )