باشگاه خبرنگاران جوون : رمز موفقیت خیلی از افراد پولدار و با نفوذ دردنیا داشتن برنامه ریزی مناسب واسه همه ساعت های در روزه.
دیلی میل گزارش داد، خیلی از ادما از زمان خود خوب استفاده نمی کنن و همیشه از کمبود زمان و نرسیدن به کار های خود شکایت دارن.

عده خیلی از افراد سالمند و بین سال هم باور دارن درزمان جوونی قدر فرصت ها و زمان رو ندانسته ان و عمرشون رو به پوچی واتلاف وقت زیاد سپری کردن.

اگه می خواهید درسال های آینده، پیش وجدان خود سربلند باشین و هر از هر لحظه و ثانیه در زندگی آخر بهره رو ببرین لازمه برنامه ریزی مشخصی واسه خود داشته باشین و البته به این برنامه ریزی عمل کنین که اولین مرحله واسه موفقیت بیدارشدن در وقت سحر و اول صبحه.
۱-چیجوری بیشترین بهره رو از ۲۴ ساعت ببریم۲-چیجوری از وقتمون درست استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم۳-راز های استفاده درست اززمان واسه رسیدن به موفقیت درزندگی

آمار ها نشون داده آدمایی که صبح ها زود ازخواب بیدارمی شن موفقیت بیشتری در کار، درس و زندگی خانوادگی خود به دست می بیارن. واسه بیدارشدن درزمان مناسب شب ها زود بخوابید و بازنگ ساعت از خواب بیدارشوید و تخت خواب رو ترک کنین.

یکی از عواملی که این روز ها درجهان خیلی باعث کاهش بازده افراد شده استفاده بیشتر از حد از گوشی موبایل و نرم افزار های نصب شده برروی اینه.

۱-چیجوری بیشترین بهره رو از ۲۴ ساعت ببریم۲-چیجوری از وقتمون درست استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم۳-راز های استفاده درست اززمان واسه رسیدن به موفقیت درزندگی

آمار ها نشون می دهند افراد روزانه چار الی هشت ساعت رو صرف سرگرم شدن با گوشی موبایل خود می کنن درصورتی که این بازه زمانی رو می تونن به ورزش کردن، مطالعه کتاب، تهیه خوراک سالم، ملاقات با دوستان و اعضای خونواده و حتی خرید و بازدید از جای های فرهنگی هنری اختصاص دهند.

۱-چیجوری بیشترین بهره رو از ۲۴ ساعت ببریم۲-چیجوری از وقتمون درست استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم۳-راز های استفاده درست اززمان واسه رسیدن به موفقیت درزندگی

کارشناسا واسه حفظ سلامت جسمی و روحی به افراد پیشنهاد می کنن بازه زمانی خاصی رو واسه کار با گوشی موبایل، ورود به شبکه های اجتماعی و یا تماشای فیلم با این وسایل اختصاص دهند.

اگه دریک جای شلوغ و پر از رفت و اومد مشغول به کار اداری هستین، برهم خوردن دقیق شدن واحتیاج به صرف انرژی بیشتر واسه انجام درست کار ها لازمه، اما می تونید با گوش دادن به موسیقی آروم و ملایم که صدای محیط دور و بر رو کم می کنه با بازده بالاتری به انجام کار های خود بدین و درزمان کوتاه تری اون ها رو به اتمام برسونین.

۱-چیجوری بیشترین بهره رو از ۲۴ ساعت ببریم۲-چیجوری از وقتمون درست استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم۳-راز های استفاده درست اززمان واسه رسیدن به موفقیت درزندگی

ساعت های طولانی کار کردن با رایانه درطول روز می تونه باعث مشکلاتی، چون خیره شدن ناخودآگاه به صفحه نمایش، بروز چاقی، آسیب پوستی، لخته شدن خون در رگ های پا، کاهش توان ذهنی، احساس خستگی و افسردگی شه.

واسه از بین بردن این مشکلات، هر یک ساعت به مدت ۵ دقیقه راه برید تا خون در بدن شما خوب جریان پیدا کنه واز دچار شدن به بیماریایی، چون سرطان مصون بمونین.

۱-چیجوری بیشترین بهره رو از ۲۴ ساعت ببریم۲-چیجوری از وقتمون درست استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم۳-راز های استفاده درست اززمان واسه رسیدن به موفقیت درزندگی

بررسی ها نشون می دهند افراد درزمان راه رفتن و ایستادن، خلاقیت بیشتری به نسبت زمانی که می نشینن دارن و قدرت ذهنی اون ها فعال تره.

در زمان انجام کار های خسته کننده ای، چون اتوکشی لباسا، تمیز کردن ماشین، انجام خرید، آشپزی و نظافت خونه به موسیقی، کتاب های صوتی، برنامه های رادیویی مورد علاقه و یا فایل های آموزشی صوتی گوش بدید تا بازده کاری شما بالا رود و هم معلومات شما زیاد شه.

۱-چیجوری بیشترین بهره رو از ۲۴ ساعت ببریم۲-چیجوری از وقتمون درست استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم۳-راز های استفاده درست اززمان واسه رسیدن به موفقیت درزندگی

هر روز برروی کاغذ لیستی از کار هایی که باید انجام بدین، کار هایی که از قبل مونده و هم کار هایی که باید درآینده انجام بدین تهیه کنین و اون رو همراه خود داشته باشین. درصورتی که موفق به انجام بیشتر کار ها شدید به خودتون پاداش بدین ودلایل تاخیر یا موفقیت خود رو ثبت کنین تا درآینده مورد استفاده قراردهید.

۱-چیجوری بیشترین بهره رو از ۲۴ ساعت ببریم۲-چیجوری از وقتمون درست استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم۳-راز های استفاده درست اززمان واسه رسیدن به موفقیت درزندگی

هر روز زمانی رو به ورزش اختصاص بدید، انجام ورزش واسه سلامت ذهنی وروحی شما بسیار موثره و باعث افزایش توان جسمی، انگیزه و کارکرد ذهنی واسه انجام بهتر کار ها می شه و درنهایت زمان بیشتری واسه استراحت و رسیدگی به امور شخصی پیدا می کنین.

از مصرف بیشتر از اندازه خوراکی های شیرین دوری کنین، چون باعث وابستگی شما به اونا، احساس تنبلی و مریضی می شن و درنتیجه از برنامه ریزی روزانه خود باز می مونید.

۱-چیجوری بیشترین بهره رو از ۲۴ ساعت ببریم۲-چیجوری از وقتمون درست استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم۳-راز های استفاده درست اززمان واسه رسیدن به موفقیت درزندگی

هیچ وقت نگید دیره و دیگه نمی شه برنامه ریزی منظمی داشت، با تکرار و همت می تونید به موفقیت برسین.

بسته به قوای بدنی و فصل خاصی از سال که درآن هستین با آب گرم یا سرد به میزان استاندارد استحمام کنین، این کار باعث برطرف کردن فشار های عصبی، ایجاد آرامش روانی، تقویت سیستم ایمنی بدن و هم افزایش سلامت می شه.

با انجام این کار ها می تونید از زمان خود در طول روز بیشترین استفاده رو ببرین و بازه های زمانی خالی واسه انجام کارایی، چون استراحت، مطالعه، رفتن به کلاس های مورد علاقه، ورزش و مواردی ازاین دست پیدا کنین.

اگه شما همیشه واسه انجام دادن کاراتون وقت کم میارید و همیشه به خود می گین ای کاش وقت بیشتری داشتم واسه اتمام کارای اداری و شخصی زندگی خودم.

پس این مقاله رو دقیق مطالعه و بعد مطالب رو تمرین و اقدام کنین!

تموم افراد مهم و موثر جهان ۲۴ ساعت زمانی رو در اختیاردارند که ما هم دقیق همون ۲۴ ساعت زمان رو در اختیار داریم اونا مهارت مدیریت زمان رو کسب کردن و به ارزش وقت و زمان خودشون پی بردن و کارای مهم رو دروقت و زمان مناسب انجام میدن.

مدیریت زمان

وقتی ما ازارزش یک ساعت زندگی خودمون آگاهی پیدا می کنیم و میدونیم اتلاف وقت چه هزینه ای واسه ما در بر داره و چقدر میتونیم با مدیریت زمان سرمایه خود رو افزایش دهیم دیگه درنگ نمیکردیم و وقت خود رو بیشتر از اندازه در شبکه های اجتماعی و رادیو و تلوزیون وامثال اینا تلف نمیکردیم ومهارت خود رو در مدیریت زمان روز به روز بیشتر و بیشتر می کنیم.

مدیریت زمان چیه؟

طراحی وبکار گیری کنترل آگاهانه روی زمانی که صرف فعالیتای مشخص می شه به خاطر اثر وبهره وری بیشتر رو مدیریت زمان می گن.

مدیریت زمان

یافته های حاصل از مدیریت زمان

۱-آماده سازی واسه برنامه ریزی آگاهانه

۲-یادآوری در انجام امور

۳-سروسامون بخشیدن به افکار و فعالیتا

۴-انجام کارها در زمان تعیین شده

۵-ایجاد انگیزه لازم واسه انجام کار

۶-متمرکز ساختن توجه فرد به الویتا

۷-جلوگیری از اتلاف وقت وامور غیرضروری

۸-سرعت در پیشرفت وارتقاء کارکرد شخصی

۹-کاهش فشار روزانه و درنتیجه افزایش سلامت روان

۱۰-افزایش کارایی،سازماندهی و بهره وری

یک نکته طبق مدیریت زمان اینه که فرد باید ارزش زمان رو درک کنه و بشناسه و به دنبال شناسایی زمان به راهبردهای عملی تر دست بزنه که این وسط موارد زیر مهم هستن:

راهکارهای مدیریت زمان

۱- نوشتن وتفکیک کردن کارا

مدیریت زمان

نوشتن رو باید به یکی از مهمترین عادات زندگی خود در هر زمینه ای تبدیل کنیم به ویژه در مدیریت زمان که مهمترین اصل اون نوشتن وتهیه لیست زمان بندی شده انجام کارهاه.

کارایی که باید به ترتیب روزانه،هفتگی،ماهیانه نوشته شه

باید واسه همه کارای پیش گفته یک لیست کامل داشته باشیم.

۲-اولویت بندی کارا

مدیریت زمان

کارا طبق اولویت و مهم و لازم و کارای کم اهمیت وغیرضروری رو مشخص وانجام دهیم و کارای قابل واگذاری رو تفویض اختیار کنیم به بقیه.

۳- تعیین تایم مشخص واسه هر کار

مدیریت زمان

واسه انجام دادن هرکاری زمان شروع وپایان مشخص در نظر بگیریمو تلاش کنیم کار مورد نظر رو در همون زمان مشخص شده انجام بدیم وبه پایان برسونیم.

۴-تمرکز در انجام امور کارا

مدیریت زمان

وقتی مشغول انجام کاری هستیم فقط روی یک کار متمرکز باشیم وبقیه کارا رو به زمان دیگری موکول کنیم.

تلفن خود رو در حالت بی صدا و دور ازدسترس بذاریم.
یک جای وزمان مناسب واسه انجام کارا انتخاب کنیم.
تموم کارایی که موجب نبود دقیق شدن واتلاف وقت می شه رو از قبل پیش بینی وبرطرف کنیم.
۵- پایبند به قول خود در انجام کارا باشیم

مدیریت زمان

تعهد به خود رو تبدیل به یک ارزش کنیم وبرای شروع هر کاری تعهد لازم رو واسه انجام دادن وبه اتمام رساندن اون کار بدیم تا اراده ما روز به روز قوی ترشود در انجام کارا.

۶-پاداش به خودمون واسه اتمام کارا

پاداش مدیریت زمان

واسه اتمام هر کاری در زمان برنامه ریزی شده به خودمون پاداش بدیم.

پاداشای کوچیک و بزرگ باعث ایجاد شوق وانگیزه به اتمام رساندن کارا رو درزمان مناسب رو در ما بیشتر می کنه.

پاداش کوچیک می تونه یک کاسه بستنی خوشمزه یا گوش دادن به موزیک مورد علاقه خودتون باشه و پاداشای بزرگ هم می تونه استخر رفتن و یک ماساژ خوب و ایده آل باشه یا بقیه تفریحات دیگه،بستگی به ذوق و سلیقه خودتون داره.

مطلب مشابه :  قانون جاذبه

مدیریت زمان

امیده با عمل کردن به همین شش روش ذکر شده بتونیم در مدیریت زمان وافزایش بهره وری در زمان و کارای خود بطور قابل ملاحضه ای روز به روز رشد بیشتری کنیم ونکته مهم اینست که با تمرین و تکرار ما میتونیم در مدیریت زمان خود مهارت لازم رو به دست بیاریم.

این یک قانون طلایی در مدیریت زمونه. تلاش کنین هر روز دو یا سه کار بسیار مهمی رو که حتماً باید انجام شن، تعیین کرده و الویت خود رو انجام اونا بذارین؛ وقتی که این کارا رو تموم کردین، روزتون خوب پیش میره. می تونین به سراغ دیگه کارا برید و یا اونا رو به فردا بندازین؛ به هر حال شما کارای مهم خود رو به پایان رسوندین.

2- «نه» گفتن رو یاد بگیرین
پایبند بودن به زمان، به شما کمک می کنن تا بتونین درک درستی از زمان در دسترس خود داشته باشین و این ویژگی ارزشمندیه که هر فرد می تونه با کمی تلاش در خود بسازه. شما می تونین متفاوت از بقیه باشین، باید یاد بگیرین که به خیلی از فرصتا «نه» بگید. به یاد داشته باشین هروقت زمان کافی واسه انجام کاری داشتین، اونو قبول کنین چراکه در غیر اینصورت ممکنه نتونین اون کار رو به موقع انجام بدین.

3- کمه کم 7 تا 8 ساعت بخوابید
بعضی از افراد فکر می کنن که یک راه مناسب واسه افزایش بازدهی و خریدن چند ساعت اضافه تر، کم کردن ساعت خوابه در حالیکه اصلاً اینطور نیس. بیشتر آدما به 7 تا 8 ساعت خواب در روز احتیاج دارن تا ذهن و جسم شون بتونه عملکردی مطلوب داشته باشه. به یاد داشته باشین که عقل سالم در بدن سالمه، پس به سلامت بدن خود اهمیت داده و ارزش خواب رو دست کم نگیرید.

4- شش دانگ حواس خود رو روی کار متمرکز کنین
همه تبای مرورگرتان رو ببندید، تلفن خود رو در حالت بی صدا قرار داده و از جلوی چشم خود وردارین؛ یک جای مناسب واسه انجام کار مورد نظرتون انتخاب کرده و اگه به موسیقی هم علاقه مندید، در بین انجام کار، موسیقی دلخواهتون رو گوش بدید. تلاش کنین روی یک کار تمرکز داشته باشین نه چند کار.

5- به موقع دست به کار شید
تقریباً همه ما در طول زندگی چوب به تاخیر انداختن کارای خود رو خورده ایم. اصلاً سخت نیس! اگه به موقع شروع به انجام کاری کنین، میتونین به بهترین روش اون رو تا پایان مدیریت کنین.
مطمئناً اگه به موقع شروع به انجام کاری کنین، خیلی بهتر اون رو به آخرسر می رسونید و استرس کم تری دارید. به خاطر داشته باشین انجام هیچ کاری مشکل نخواد بود، اگه و تنها اگه مصمم به انجام اون باشین.

6- اسیر جزئیات کم اهمیت نشید
بیشتر ما در انجام امور دچار وسواس شده و بیشتر از آن چیزی که احتیاج هست، به جزئیات اهمیت میدیم. معمولاً افراد ایده آل گرا دچار اینجور حالتی می شن. بهترین روش اینه که با نگاهی به کارکرد گذشته خود، از آن درس گرفته و تلاش کنین به آینده و کاری که قراره انجام بدین معطوف شید تا بتونین خیلی از کارها رو اصلاح کنین.

7- تبدیل وظایف مهم به عادت
نوشتن رو به یکی از عادتای منظم خود تبدیل کنین و در هر فرصتی مثل مدرسه، محل کار و یا وبلاگ شخصی بنویسین. ممکنه نوشتن 5 تا 7 هزار کلمه در طول یه هفته زیاد به نظر برسه ولی اگه اون رو به یک عادت تبدیل کنین، چیزی شدنیه. پس تلاش کنین نوشتن رو به یکی از عادتای روزانه خود تبدیل کرده و این روند رو حفظ کنین تا همیشه ذهنتون درگیر عادت نوشتن باشه و مطمئن باشین که بعد از یه مدت از آن لذت میبرین.

8- زمان مشخصی رو واسه اینترنت و تلوزیون در نظر بگیرین
یکی از بدترین عادتا، هدر دادن زمان در کارایی مثل تماشای تلوزیون، فیلم، بازی و یا شبکه های اجتماعی مثل توییتر و فیسبوکه که عامل بزرگی در کاهش بهره وری به حساب میاد. پیشنهاد می شه در اول زمانی که صرف مثل این فعالیتا می کنین رو محاسبه کرده تا خیلی راحت ببینین که این کارا چقدر از وقت گرانبهای شما رو می بلعند. بعد تلاش کنین اون رو کم کنین.

9- زمان معینی رو واسه انجام هر کار در نظر بگیرین
فرض کنین کار یا پروژه ای به شما محول شده؛ بجای اونکه با نگرانی بشینین و در مورد اونا فکر کنین، این جملات رو به خود بگید: «من روی این پروژه کار می کنم تا انجام شه» و «من می خوام 3 ساعت روی این پروژه کار کنم.»
بخاطر داشته باید که محدود کردن زمانی باعث تمرکز بیشتر شما در انجام کارا می شه و پس بهره وری تون هم زیاد میشه. اگه نتونستید در وقت مقرر کاری رو انجام بدین، برگردین و با دقت و تمرکز بیشتری، تلاش کنین اون رو به پایان برسونین.

10- وقت استراحتی بین کارا داشته باشین
وقتی که در انجام کارا عجله کنین، نمی تونید درک درستی از آن چیزی که انجام می دید داشته باشین و اگه نتیجه دلخواهتون رخ نده، مطمئناً دقیق شدن وانگیزه خود رو از دست میدید. تلاش کنین در بین انجام کاراتون، زمانی رو واسه استراحت و آرامش داشته باشین تا مغزتون بتونه نفسی تازه کنه. پیشنهاد می شه کمی قدم بزنین، آروم باشین و ذهن خود رو از عوامل خسته کننده دور کنین.

11-در همون اول به لیست کلی وظایف خود نگاه نکنین
یکی از بدترین عواملی که باعث دلسردی شما می شه اینه که در همون اول به لیست کارای انجام نشده خود، نگاه بندازید، آه بکشین و با خود بگید که «هرکاری کنم بازم وقت کافی واسه انجام تموم اونا رو ندارم.» در این مرحله بهترین کاری که میشه کرد اینه که روی انجام یک کار متمرکز شید و بعد از اینکه اونو تموم کردین به سراغ مرحله بعد برید.

12- ورزش کنین و رژیم غذایی سالمی داشته باشین
تحقیقات نشون دادن که بین سالم زندگی کردن و بازدهی کارا، رابطه مستقیمی هست. به یاد داشته باشین که خواب کافی، ورزش کردن و غذای سالم، انرژی شما رو در حد مطلوب نگاه داشته و باعث تمرکز بیشتر شما در انجام امور می شه.

13- کارا رو دسته بندی کنین
این تاکتیکیه که به وسیله لئو بابوتا پیشنهاد می شه. اون می گه، اینکار باعث توجه شما به انجام کارای مهم تر می شه. به کارایی که زودتر باید انجام شن، توجه جدّی داشته باشین و روی اونا تمرکز کنین.
هدف دار باشین و بخاطر بسپارین که انجام کارای کوچیکتری که ارزش زیادی دارن بهتر از انجام کارای زیادیه که شاید خیلی هم براتون فایده ای نداشته باشن.

14- از تعطیلات آخر هفته زیاد استفاده نکنین
شاید به نظر خنده دار برسه ولی به جربزه میشه گفت که انجام کمی کار در تعطیلات آخر هفته، تاثیر شگفت انگیزی در کاهش حجم وظایفتان در طول هفته داره. هدف 2 تا 4 ساعت در هر روزه و می بینید که وقت آزاد بیشتری واسه فعالیتای خود دارید.

15- سیستمی سازماندهی شده بنا کنین
داشتن نظم و ترتیب در کارا موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می شه. به یاد داشته باشین که قرار نیس منظم ترین فرد جهان باشین. گفتنیه که برنامه ها واسه اجرا باید تا حد ممکن ساده باشن وگرنه همیشه روی کاغذ خواهند موند و اجرایی نخوان شد. یک سیستم بایگانی واسه پروندها جفت و جور کنین و مطمئن شید که همه چیز در جایی ذخیره می شه.

16- از وقت خود بهترین استفاده رو داشته باشین
واسه خیلی از افراد عادی شده که وقت خود رو هدر بدن و تلاشی هم واسه استفاده از آن نکنن. مکانایی که منتظر نشسته اید، صف انتظار در مغازه ها، مترو و یا ورزشگاها مثل فضاهایی هستن که می تونین به مطالعه در اونا بدین تا در وقت خود صرفه جویی کنین.

17- با خودتون خلوت کنین
جایی خلوت و بدون هرگونه مزاحمت رو واسه خود پیدا کنین. بعضی وقتا تنها راه واسه انجام کارا، اینه که خود رو در جایی زندونی کنین. تلاش کنین یه بار این روش رو امتحان کنین.

18- پایبند به قول خود واسه انجام کارا باشین
شاید قبلاً این نکته گفته شده باشه ولی ارزش اون در تکراره. در انجام کارا هدفگذاری کنین، مصمم و پایبند باشین، در کار خود حرفه ای رفتار کنین و همیشهً پیگیر انجام اون باشین. به یاد داشته باشین که داشتن اراده ای استوار واسه موفق شدن در انجام کاری، شما رو به طرف پیروزی راهنمایی می کنه.

19- وظایفی که به هم در ارتباط هستن رو در یه گروه بذارین
فرض کنین در آخر هقته این تکالیف به شما داده شده: دو پروژه برنامه نویسی، ارسال سه مقاله و دو ویدئو. بجای اینکه به شکل حدسی اونا رو دسته بندی کنین، کارایی رو که مثل به هم هستن رو کنار هم بذارین و انجام بدین. امور جورواجور، فضاهای فکری مختلفی رو میخوان. پس این نکته به ذهن شما اجازه میده تا روی کار مشخصی درگیر باشه، یعنی، بجای اینکه همیشه پرش ذهنی داشته باشین، خط فکری شما حفظ می شه.

20- زمانی رو واسه آرامش یافتن کنار بذارین
در جهان پر استرس ما، هنوز خیلی از افراد نمی تونن زمان لازم واسه آرامش یافتن رو پیدا کنن. تاثیر سکوت و آرامش در انجام کارا، فوق العاده س. زمانی رو واسه سکوت و استراحت مطلق در نظر بگیرین، این کار باعث کاهش اضطراب شما می شه و نشون میده که شما در انجام کارا فرد عجولی نیستین و چون کار خود رو با آرامش انجام می دید، حس رضایت بخشی از کار خود دارید.

مطلب مشابه :  حذف انرژی های منفی در سه سوت !!!

21- امور غیر لازم رو کنار بذارین
شاید این نکته هم قبلاً اشاره شده باشه ولی این اصل یکی از مهمترین و مفیدترین نکاتیه که همیشه باید مورد توجه بذارین. زندگی پر از امور بی فایده س؛ اگه بتونین این موارد رو پیدا کرده و از زندگی خود حذف کنین، اون وقت زمان کافی در اختیار دارید تا بهش چیزی که براتون مهم و ارزشمندتره بدین.

با اینکه همه ی ما در هر شبونه روز 24 ساعت وقت داریم، ولی به نظر می رسد بعضی افراد در همین زمان کارای بیشتری رو به انجام می رسونن. جواب در مهارتِ «مدیریت زمان» پنهونه. این افراد زمان رو به شکلی استثنایی و متفاوت از بقیه مدیریت می کنن. یکی از سخت ترین مهارت هایی که در شروع فعالیت های شغلی تون باید بیاموزید، «مدیریت زمان» است. مدیریت زمان معنی پیچیده ای نیس، اما عمل کردن بهش به طرز حیرت آوری سخته. در این مقاله با 20 نکته درباره مدیریت زمان آشنا می شید که در جوونی باید بدونین و به کار ببندید.

«اِتیِن گارباگلی» (Étienne Garbugli) نویسنده و طراحِ اهل مونترال کانادا، این زمان رو گذروندهه و با بالاتر رفتن سنش، آموخته که چیجوری حرفه اش رو به شکل کارآمدتری مدیریت زمان کنه. اون چیزی که رو که واسه خودش و کارآفرینان دیگه به درد بخور بود، بررسی و بررسی کرد و در سال 2013 سخنرانی همه گیرِ او، با موضوع «26 نکته ی مدیریت زمان که کاش در بیست سالگی می دونستم» از طرف سایت «اسلایدشیر» ( SlideShare) به عنوان «محبوب ترین سخنرانی» سال شناخته شد. ابتدا سال 2015، گارباگلی سخنرانیِ پرمخاطب سال 2013 رو با سخنرانی دیگری با عنوان «25 نکته ی مدیریت زمان واسه شروع طوفانی سال نو» ادامه داد.

در این مقاله بهترین نکته ها از هر دو سخنرانی جمع آوری شده. اگه عاقل باشین تلاش می کنین این عادت ها رو در جوونی در خودتون نهادینه کنین، چون به همون میزان که واسه یک کارآموز 22 ساله به درد بخور هستن، می تونن به کار یک مدیر اجرایی 50 ساله هم بیان.

1 مدیریت زمان -همیشه وقت هست
شما هیچوقت «وقت کم نمی بیارید». این یعنی اگه کاری رو در موعد مقرر تموم نکرده اید، حتما به این دلیله که اون کار واسه تون خیلی لازم یا خیلی لذت بخش نبوده.

2. مدیریت زمان -روزها همیشه سریع تر از چیزی که توقع دارین می گذرند
کمی زمان «حائل» بین کارای تون در نظر بگیرین. از برنامه های بسیار دقیق دوری کنین تا در برنامه ریزی، دچار زیاده روی نشید. گارباگلی می نویسد: «هرچه وظیفه یا هدفی دقیق تر باشه، انجام نشدن اون محتمل تر می شه.»

مقاله در ارتباط:تکنیکای مدیریت زمان در زندگی

3 مدیریت زمان -وقتی روی دور هستین، فعالیت های بیشتری انجام میدید.
بعضی روزها خیلی سرِحال نیستین، اما روزهایی هستن که بیشترین بهره وری رو دارین و به قول معروف روی دور هستین. در این روزها می تونید تمرکزتون رو حتی تا 12 ساعت حفظ کنین. از اینجور روزهایی بیشترین استفاده رو ببرین.

4 مدیریت زمان -به دنبال فعالیت هایی باشین که هم واسه زندگی شخصی تون و هم واسه زندگی حرفه ای تون سودمند باشن
«کریس گیل بوُ»، نویسنده و کارآفرین آمریکایی می گوید: «واسه داشتن بیشترین بازده، اهداف شخصی و حرفه ای تون رو هم جهت کنین.» مثلا، اگه علاقه ای واسه سفر به ژاپن یا کار کردن در اونجا ندارین، بهتره به جای اینکه در کلاس های آموزش زبون ژاپنی شرکتکنید، چند ماهی وقتتون رو صرف گذراندن دوره ای آموزشی کنین که به بهتر شدن و پیشرفت ی تجربیات شغلی تون کمک می کنه.

5 مدیریت زمان -فشار آوردن به خود» با «فرسودگی شغلی»، یکی نیس
سخت کوشی، بعضی وقتا لازمهِ کم خوابی کشیدن و تلاش بی معطلی س. اما حتی اگه بسیار باانگیزه باشین، باید واسه استراحت کردن هم وقت بذارین. وگرنه خستگی بیش از اندازه شما رو از پای درمی آورد و بهره وری تون رو کاهش می بده.

6 مدیریت زمان -هم زمان انجام دادنِ کارا، تمرکز رو از بین می برد
تحقیقات نشون داده که مغز آدم وقتی که تمرکز خود رو از موضوعی به موضوع دیگه معطوف می کنه، انرژی بیشتری مصرف می کنه. اگه در طول روز، چند کار رو هم زمان با هم انجام می بدید، مغزتون رو خیلی خسته می کنین.

مقاله در ارتباط:با این 10 نکته حواس پرتی خود رو درمان کنین

7 مدیریت زمان -حواس پرتی ها قابل کنترل هستن
با استفاده از روش «پومودورو»، کارای تون رو به بازه های زمانیِ 25 دقیقه ای با 3 تا 5 دقیقه استراحت بین هر دو بازه ی کاری تقسیم کنین یا از نرم افزارهایی مثل «سلف کنترل» ( SelfControl) استفاده کنین تا از سر زدن به سایت هایی مثل فیسبوک یا توئیتر در بازه های زمانی مشخص جلوگیری کنین.

روش «پومودورو» از روی واژه ای ایتالیایی به معنی «گوجه فرنگی» نام گذاری شده و «فرانسیسکو سیریلو» اون رو از روی ایده ی یک تایمرِ آشپزخانه به شکل گوجه فرنگی، ایجاد کرده.

8. مدیریت زمان -انجام یک کار کوچیک بهترین راه شروع به کاره
ممکنه آماده کردن یک سخنرانی در ساعت 8 صبح بسیار ترسناک به نظر برسه. پس بهتره با انجام کارایی کوچیک و سریع مثل جواب دادن به ایمیل های کاری مهم، ذهن تون رو وارد راه درست کنین و بعد به آماده سازی سخنرانی بدین.

9. مدیریت زمان -کمال گرایی مانع انجام کارای روزانه می شه

«جورج پَتِن» ژنرالِ آمریکایی، گفته: «نقشه ی خوبی که همین الآن اجرا شه، بسیار بهتر از نقشه ای عالیه که هفته ی آینده اجرا می شه.»

10. ساعات کاری طولانی تر حتما به معنی بهره وری بیشتر نیس
خودتون رو با این فکر گول نزنین که نشستن پشت میزتون باعث می شه که کارای تون خود به خود تموم شن. هر چی در توان دارین انجام بدین تا به جای اینکه مجبور شید تا دیروقت کار کنین، کاری رو که در دست دارین، در موعد مقرر به پایان برسونین.

11. مدیریت زمان -کارایی رو که به تمرکز فکری احتیاج دارن از بقیه کارا جدا کنین
اگه به طور همیشگی جریان کاری تون رو متوقف می کنین تا به مسائل دیگری فکر کنین، سرعت کار کردن تون رو کاهش می بدید.

12. کارای بی اهمیت رو کنار بذارین
اگه تموم روز در حال جواب دادن به ایمیل های تون یا به روز کردن برنامه تون هستین، روال کارتون رو پریشون می کنین. بهتره تایم مشخصی از روز رو به اینجور کارای کوچیکی اختصاص بدید.

مقاله در ارتباط:درمان بی انگیزگی در محیط کار

13. مدیریت زمان -اگه خیلی طول نمی کشد، پیام ها و ایمیل های بقیه رو به محض اینکه به دست تون می رسند، جواب بدید
«دیوید آلِن»، مشاور بهره وری و نویسنده ی آمریکایی، قانونی «دو دقیقه ای» داره که به نام «کَلکِ کارا رو بکَن!» معروفه. پیشنهاد می شه که این قانون رو در مورد ارتباطات نوشتاری تون به کار ببرین. به این صورت که اگه می تونید ایمیلی رو همین حالا جواب بدید، به جای اینکه اون رو کنار بذارین، فورا جوابش رو بنویسین.

14. کارای بزرگ، ساده تر انجام می شن اگه به چشم کاری چند تکه به اونا نگاه کنین
«خوبُلاس لو سِیبان»، مربی فوتبالِ اهل آلابامای آمریکا، از فلسفه ی مشابهی استفاده می کنه که خودش اون رو «روند» (the Process) می نامد. اون به جای اینکه بازیکنان رو مجبور کنه به قهرمانی در مسابقات فکر کنن، به اونا آموزش می بده که فقط و فقط روی وظیفه ای که همین حالا پیشِ رو دارن تمرکز کنن، یعنی تک تکِ دفاع ها، پاس ها و گل ها.

15. اگه بیشتر از بیست دقیقه زمان می برد که کاری رو شروع کنین، کار دیگری رو انجام بدین
اگه به هر دلیلی کارتون پیش نمی رود، سراغ مورد دیگری برید تا بتونین دوباره در راه بهره وری قرار بگیرین.

16. مدیریت زمان -هیچ دو کاری اهمیت برابر ندارن
تهیه ی فهرست روزانه ی کارایی که «باید انجام بدین» (To-do list) راه مؤثری واسه برنامه ریزیِ روزتونه، اما نکته ی مهم اولویت بندی کارهاه. روزتون رو با کارایی با اولویت بالاتر شروع کنین و کارای بی اهمیتی مثل بایگانی کردن رو واسه زمانی بذارین که ذهن تون تخلیه شده است.

17. مدیریت زمان -تنها کار واقعا لازمِ هر روز رو شناسایی کنین

واسه کمک به اولویت بندی تون، ببینین کدوم کار از همه مهم تره و انرژی تون رو صرف انجام اون کار در اسرع وقت کنین.

18.محول کردن بعضی کارا به بقیه لازمه
واسه اینکه بازده و کارآییِ واقعی داشته باشین، ترس از محول کردن کارا به افراد دیگه رو کنار بذارین. جون کالوین مَکسوِل، نویسنده ی آمریکاییِ کتابِ «افراد موفق چیجوری فکر می کنن، فکرتون رو تغییر بدید تا زندگی تون تغییر کنه»، می گوید: «اگه کسی می تونه کاری رو تا 80 درصد خوبِ شما بکنه، اون کار رو بهش بسپارین!»

19. مدیریت زمان -دقق شدن روی گذشته مانع پیشرفته
خودتون رو با موفقیت ها و شکست های گذشته مشغول نکنین، بلکه روی اون چیزی که پیشِ روی تونه تمرکز کنین.

20. مدیریت زمان -یادداشت وردارین

فکر نکنین که هر ایده ی خوبی که در طول روز به ذهن تون می رسد، تا آخر شب به یادتون خواهد موند. فرقی نمی کنه که دفترچه ی یادداشتی دارین یا تخته ای سفید، یا اینکه از اپلیکیشن هایی مثل «اِوِرنوت» (Evernote) استفاده می کنین. ایده های تون رو یادداشت کنین.