محیط کار و کاسبی دائم در حال تغییر و پیچیدگی روز افزونه. سازمانا،خصوصی و عمومی، تحت فشار هستن که اونا رو مجبور به جواب تند به این شرایط متغیر کرده و به کار گیری روشای خلاقانه می کنه. اینجور فعالیتایی  نیاز به یه سازمان تندوتیز و تصمیم گیریای هدف دار، تاکتیکی و عملیاتی تند و تکراری داره، که بعضی از اونا بسیار پیچیدهه. اینجور اراده کردن ممکنه نیازمند حجم خیلی از داده ها، اطلاعات، و علم در رابطه  با موضوع اراده کردن باشه. پردازش این اطلاعات و داده ها باید به سرعت و بیشتر بی درنگ باشه و معمولاً نیاز به بعضی پشتیبانیای کامپیوتری داره. این به کار گیری ساپورت کامپیوتری واسه اراده کردن مدیریتی رو میشه همون هوش کار و کاسبی دونست [1]. هوشمندی کار و کاسبی نه فقط به عنوان  یه وسیله، محصول و یا حتی سیستم، بلکه به عنوان یه راه و روش جدید در معماری سازمانی، طبق سرعت در بررسی اطلاعات  به خاطر در پیش گرفتن تصمیمای دقیق و هوشمند  کار و کاسبی، در دست کم زمان ممکن مطرح  شده که شامل یه سری از برنامه های  کاربردی  و تحلیلی بوده و با دلیل به پایگاه های  داده عملیاتی و تحلیلی به کمک به اراده کردن واسه فعالیت هوشمند کار و کاسبی می پردازه [2]. هدف هوش تجاری کمک به کنترل منابع و جریان اطلاعات کسب و کاره که داخل و دور و بر سازمان وجود دارن.

 

2-3-2  تعریف هوشمندی کار و کاسبی

هوشمندی کار و کاسبی یه چارچوب کاری شامل فرایندها، وسیله و فناوریای مختلفه که واسه حرکت از داده به اطلاعات و از اطلاعات به علم طراحی شده و موجب ایجاد ارزش افزوده واسه سازمان می شه. با به کار گیری علم به دست اومده، مدیران سازمان می تونن تصمیمات بهتری در پیش گرفتن کنه و با طرح برنامه های عملی واسه سازمان، فعالیتای تجاری رو به شکل مؤثرتری بکنن [3]. همونطور که گفته شد هوشمندی کار و کاسبی تنها یه وسیله نیس بلکه معماریه و طبق شناسایی، جمع بیاری، پردازش و نتیجه گیری از داده ها فرایندهای مختلفی طی می شه و از وسایل متفاوتی به کار گیری می کنه. ارزش واقعی هوشمندی کار و کاسبی وقتی هستش که بشه با تصمیمات در پیش گرفته شده طبق یافته های حاصل از هوشمندی کار و کاسبی خیلی راحت فرایندهای سازمانی رو مدیریت کرده و قوانین کار و کاسبی جدید رو اعمال کرد. این از راه سامانه مدیریت فرایندهای کار و کاسبی به سهولت ممکن هستش [4].  واسه راه اندازی هوشمندی کار و کاسبی لازمه داده های پراکنده در سازمان در پایگاه های اطلاعاتی و با رابطای جور واجور، کامل شده و تحت یه پایگاه داده تحلیلی و یه استاندارد، جمع بیاری شن که این روند شامل بازیافت داده ها از مبدأ، پالایش اونا به راه لازم و انتقال به مقصده. پس از اون لازمه داده های لازم مورد بررسی وداده کاوی قرار گرفته، طبق درخواستای کارفرما بررسی شن و اطلاعات خواسته شده از اونا بازیافت شه. این اطلاعات که از داده های نپخته سازمان به دست میان، ابزاری دقیق جهت بررسی کارایی سازمان، نظارت هوشمند، تعامل با مشتریان و شرکای تجاری و بالا رفتن مزیت رقابتی در بازاره [5]. جهت نمایش علم به دست اومده از مراحل قبلی مجموعه ای شامل متن و وسیله گرافیکی لازمه تا دلیل بالا رفتن سرعت، کمیت و کیفیت انتقال اطلاعات به مدیران و تصمیم گیرندگان سازمان شه. از مهمترین بخشهای هوشمندی کار و کاسبی میشه به شاخص های کلیدی کارایی اشاره کرد. در واقع شاخص های اصلی آزمایش کارکرد سازمان هستن که باید به شکل نمودارهای آماری از سیستم هوشمندی کار و کاسبی استخراج شه. این شاخص ها در تصمیم گیریای مدیریتی بسیار مهم هستن و انگار ورودیای سیستمای ساپورت تصمیم هستن [6].

مطلب مشابه :  انگیزه ورزش

2-3-4 کاربرد هوشمندی کسب و کار

بیشترین بهره مندی بدست اومده از هوشمندی کسب وکار، امکان دسترسی بی واسطه به داده ها به وسیله تصمیم گیرندگان در تموم سطوح سازمانه. در این صورت این افراد میتونن که با داده ها تعامل داشته باشن و اونا رو بررسی کنن و در نتیجه بتونن کسب وکار رو مدیریت کنه، کارایی رو بهبود بخشن، فرصتها رو کشف کرده و کارشون رو با بازدهی بالا بکنن. در آسونترین حالت، هوشمندی کار و کاسبی اطلاعاتی درباره وضع الان کسب وکار به مدیران تحویل میده. با به کار گیری هوشمندی کسب وکار، اطلاعات در زمان مناسب و با انعطاف بیشتری در اختیار مدیران قرار داده می شه. اگر یکی از شاخص های کسب وکار از قلم افتاده باشه و یا بیرون از برنامه ریزی باشه، هوشمندی کسب وکار به کاربران این امکان رو میده که جزئیات رو شکافته و به دلیل این اتفاق پی ببرن و تصمیمات مقتضی رو واسه جبران وضعیت موجود بگیرن. در مرحله بعد لازمه تا پروسه دسترسی به اطلاعات آسون کردن شه، طوریکه تصمیم گیرندگان در هر زمان و هر جای بتونن بدون نیاز به دلیل، به اطلاعات مربوطه مراجعه کرده و شکل های جور واجور تحلیلای مورد نظر خود رو بکنن. هم اینکه نمایش اطلاعات باید به شکلی باشه که امکان انجام بررسی از ابعاد جور واجور وجود داشته باشه تا مدیران در صورت نیاز خیلی راحت تاثیر هر کدوم از عوامل رو مشاهده کرده و دلایل آسیبای سازمانی رو جستجو و بررسی کنن.

2-3-5 وسایل هوش کار و کاسبی

وسایل هوش کار و کاسبی رو میشه در سه دسته کلی قرار داد.

مطلب مشابه :  تالار خوشنویسی: هنر اصیل پارسی در موزه رضا عباسی

1-    وسایل گزارش گیری

  • گزارش گیری تولید
  • گزارش گیری مدیریت
  • گزارش گیری کاربر پایانی

2-    وسایل بررسی

  • پردازش تحلیلی آنلاین OLAP
  • پیش بینی
  • مصورسازی
  • جستجو

3-    وسایل نمایش

  • داشبوردا
  • کارتهای امتیازی

مونیتور پروسه