رض کنین که پنج سال پیش، سازمان شما وارد یک بازار خارجی جدید شده و امید زیادی واسه موفقیت داشته، اما در آخر مشخص شد که این کار اشتباه بزرگی بوده.

اول اینکه هزیننتقال اجناس به دلیل شرایطِ نامناسب جاده ای بیشتر از چیزی بود کنتظار می رفت. دیگر اینکه سیل به موجودی انبار آسیب رسانده بود و در آخر مشتریان از اینکه کمپین فروش از نگاه فرهنگی متناسب نبوده شکایت داشتن.

سازمان شما باید از این بازار خارج شه. این کار باعث هدر رفتن پول زیادی شد و به دلیل نبود موفقیت، اعتبار شما در بین سرمایه گذاران پنهون از بین رفت.

پیشرفت با اشکال روبه رو بود چون که رهبران سازمان شما در طرح شون تصویر بزرگ تر رو در نظر نگرفتند. اونا یک بازار پنهون ی بزرگ و میزان خیلی زیادی درآمد در بین مشتریان می دیدند و فکر می کردن که پیشرفت، سود خیلی بیشتری از هزینه ای که صرف می کنن واسه شون داره.

اونا خیلی از عواملی رو که هزینه های اضافی و خطر واسه کار ایجاد می کردن، ندیده گرفتن و در آخر شکست خوردند.

در این مقاله به چارچوب CAGE نگاهی میندازیم. ابزاری که می تونین واسه فکر کردن به اینکه عوامل وابسته به بازار چیجوری پیشرفت در یک منطقه جدید رو تحت اثر قرار میدن؛ به شما کمک کنه. بعد توضیح میدیم که چیجوری از این چارچوب زمانی که به یک بازار خارجی رسیدین، استفاده کنین.

شناخت چارچوب

پانکاج قماوات (Pankaj Ghemawat) پروفسور دانشکدهی کسب وکار IESE در شهر بارسلونای اسپانیا چارچوب CAGE رو ایجاد کرده. اون این چارچوب رو در سال ۲۰۰۱ در «Harvard Business Review» منتشر کرد.

قماوات در تحقیقات اش تعداد زیادی از طرحای پیشرفت ی بین المللی رو که با شکست روبرو شدن، بررسی کرد و فهمید که بعضی از مدیران روی جذابیت بازارای بین المللی بیشتر از اندازه حساب کرده بودن. اون به این نتیجه رسید که این مدیران اثر فرق بین بازار داخلی و بازارای خارجی بر افزایش هزینه ها و بالا رفتن خطر رو در طرح شون دست کم گرفته بودن.

اون همه فرقا رو در چار بعد مختلف که اونا رو «فاصله» می نامد، گروه بندی کرد:

  • فاصله فرهنگی
  • فاصله نظام اداری و سیاسی
  • فاصله جغرافیایی
  • فاصله اقتصادی

اون بعد توضیح می ده که رهبران چیجوری واسه بررسی اثر احتمالی این فرقا روی پیشرفت ی کسب وکار، باید از این عوامل استفاده کنن.

چه زمانی باید از این چارچوب استفاده کرد

اگه قصد دارین سازمان تون رو در بازارِ خارجیِ مشخصی پیشرفت بدین، می تونین از چارچوب CAGE استفاده کنین.

می تونین واسه مقایسه بازارای جدید از این وسیله استفاده کنین. زمانی که تموم ابعاد رو در کشورای مورد نظر بررسی کردین، میتونین دست بنتخاب آسون بزنین و تصمیم بگیرین که درباره کدوم بازار نیاز به جزئیات بیشتری دارین.

و آخرسر این وسیله می تونه واسه آزمایش برنامه های شرکت شما، در شریک شدن با سازمانای بین المللی هم مفید باشه. می تونین از این چار فاصله واسه پیش بینی مشکلات احتمالی استفاده کنین.

مطلب مشابه :  عشق از دیدگاه علم

نکته:

می تونین از این وسیله به همراه دیگر وسیله ها استفاده کنین تا تصویر کاملی از اثر پیشرفت ی بین المللی روی سازمان تون داشته باشین. مثلا می تونین این چارچوب رو با بررسی PEST، که ابزاری واسه بررسی اثر عوامل مختلف خارجی روی طرح کسب وکاره، ترکیب کنین. ما در این مقاله یه سری از وسیله های مناسب دیگر رو هم پیشنهاد میدیم، اما شما باید از داوری خودتون و علم تون درباره هر بازار و صنعت هم، واسه تصمیم گیری پایانی استفاده کنین.

اعمال کردن چارچوب

بیایید با دقت هر یک از ابعاد چارچوب CAGE رو بررسی کنیم و درباره اینکه چیجوری می تونین در تحقیقات طرح پیشرفت ی شرکت از اونا استفاده کنین، بحث کنیم.

فاصله فرهنگی

فاصله فرهنگی بین کشورا می تونه خیلی زیاد باشه و به موارد زیر و خیلی موارد دیگر بستگی داره:

  • باورای مذهبی
  • زبون
  • ارزشا و قانونای اجتماعی
  • تاریخچه فرهنگی

مثلا رنگا در چین معنای خاصی دارن و از نظر فرهنگی خیلی مهمن، اما این مسئله در آمریکا اهمیت کمتری داره. اگه بخواهید یک محصول آمریکایی رو بی باخبر شدن از این فرقا در هنجارهای اجتماعی وارد کنین، احتمال موفقیت محصول تون رو کم کردین.

چیکار باید کرد

به این سوالا فکر کنین:

  • فرقای زبانی چیجوری می تونه روی طرح پیشرفت اثر بزاره؟ این عامل حتی می تونه درون یک کشور و از منطقه ای به منطقه دیگر فرق داشته باشه.
  • باورای مذهبی و تابوا در این کشور چهن؟ می تونن روی جذابیت محصول شما اثر بذارن؟
  • این کشور در مقایسه با کشور خودتون هنجارهای اجتماعی متفاوتی داره؟ اینا می تونن شامل عادات اجتماعی و انتظارات باشه و به چیزایی در مورد غذا، بسته بندی، خدمات، سبک یا رنگ مربوط شه. این عوامل چیجوری فهم مشتریان از محصول شما رو تحت اثر قرار می ده.
  • تنشی بین فرهنگا هست کندازه بازار شما رو در این بازار جدید کاهش بده؟

واسه فهم بهتر فرقای موجود بین فرهنگ خودتون و فرهنگ کشور هدف، سعی کنین و بررسی کنین که این فرقا چیجوری روی طرحاتون اثر می ذارن.

فرق در نظام اداری و سیاسی

این عامل به مسائل سیاسی و تاریخی ای مربوطه که بعضی وقتا بین کشورها هست و می تونه مثبت یا منفی باشه. هنگامی که کشور شما سابقه خوبی در ناحیه ای که در نظر گرفتین داره، شانس بیشتری واسه موفقیت دارین. اما اگه این ارتباطات منفی باشه، حتی اگه مربوط به اتفاقاتی باشه که سالای پیش اتفاق افتادن؛مشکلات بیشتری پیش رو دارین.

عواملی که می تونن فاصله سیاسی و اجرایی بسازن عبارتند از:

  • نبود رابطه تاریخی
  • بی ثباتی سیاسی
  • فرق در سبکای سیاسی یا فرق در فهم نقش قانون
  • قوانین و سیاستای محدود کننده ی دولتی مثل مالیاتا و تعرفها
  • واحدای پولی متفاوت
  • بی عدالتی به سود سازمانای داخلی
  • فرق در قوانین استخدامی

طبق تحقیقات قماوات کسائی که طرح پیشرفت رو در کشورایی که واحد پولی یکسانی یا اتحادای سیاسی دارن اجرا می کنن، در مقایسه با کشورایی که این شباهتا رو ندارن، می تونن انتظار رشد ۳۴۰ درصدیِ تجارت شون رو داشته باشن.

مطلب مشابه :  سه اصل مهم در اسیب رسانی ب نوجوانان

چیکار باید کرد

سعی کنین از شرایط بازار مورد نظر تون خبردار شین.

به عنوان بخشی از این مراحل، سیاستای تجارت بین المللی در این کشور رو بررسی کنین. شاید سیاستای محدود کننده ای وجود دارن. این سیاستا واسه محافظت از سازمانای داخلی اون کشور طراحی شدن، پس با توجه به صنعت شما، ممکنه مشکلاتی واسه طرح تون بسازن.

مثلا دولتا معمولا از صنایعی حمایت می کنن که تعداد افراد بیشتری رو به کار می گیرن، مثل کشاورزی. سیاستای تجاری اولویت خود رو روی صنایعی می ذارن که واسه امنیت ملی مهمه، یا اونایی رو که روی منابع ملی (مثل چوب، نفت، معدن) اثر می ذارن.

مطمئن شید که از این سیاستا آگاه هستین و میدونید که چیجوری هزینه ها، زنجیره تأمین و دسترسی شما به بازار رو، تحت اثر قرار می ده.

فاصله جغرافیایی

عوامل جغرافیایی می تونن به طرح شما واسه راندازی کسب وکار در یک کشور جدید، هزینه های اضافی مجبور کنن. نمونه هایی از این عوامل شامل موارد زیر می شن:

  • زیرساختای ضعیف ارتباطی و حمل و نقل
  • دسترسی نداشتن به دریا یا رودخانه
  • نقشه ورداری پیچیده
  • آب و هوای نامساعد

چیکار باید کرد

شرایط جغرافیایی این منطقه رو جدا سازی و بررسی کنین. آب و هوا و شرایط زمین چیجوری روی توانایی سازمان شما واسه کار کردن در این منطقه اثر می ذاره؟

بعد زیرساختای کشور رو بررسی کنین. جادهای خوبی هست و خیلی آسون می تونین به اونا دسترسی داشته باشین؟ چه راه های دیگری واسه حمل و نقل هست؟ مثلا دسترسی به دریا یا رودخانه.

توجه ویژه ای به بلایای طبیعی عادی مثل زمین لرزه، سیل و آتیش سوزی داشته باشین؛ چون که این اتفاقات می تونن زنجیره تأمین شما رو قطع کنن.

با استفاده از جدا سازی و بررسی خطر می تونین مشخص کنین که این اتفاقات چقدر می تونن به سازمان شما آسیب بزنن.

نکته:

اگه قصد دارین کسب وکارتان رو پیشرفت بدین، حتما طرحای اقتضایی موقع بلایای طبیعی داشته باشین.

فاصله اقتصادی

خیلی از سازمانا تمایل دارن موقع فکر کردن به پیشرفت ی خارجی، روی فاصله اقتصادی تمرکز کنن. عوامل زیادی باعث اینجور فرقی می شه، مثل:

  • سطح درآمدا و توانایی پولی مصرف کنندها
  • هزینه، کیفیت و دسترسی به منابع انسانی

معمولا سازمانا زمانی که وارد کشوری با شرایط اقتصادی مثل می شن، شانس بیشتری واسه موفقیت دارن. یک مثال عالی در این مورد می تونه پیشرفت ی یک کارخانه آمریکایی در کانادا باشه. کانادا ویژگیای منحصر به فرد خیلی داره، اما در مقایسه با هند یا کره ی جنوبی شباهت بیشتری به اقتصاد آمریکا داره.

چیکار باید کرد

منابعی که در این کشور به اونا نیاز دارین رو فهرست کنین، مثل استعدادا و خطوط اعتباری. حفاظت از این منابع چقدر سخته و هزینه های مربوطه چه چیزایین؟ مثلا اگه نیاز دارین کارمندان کلیدی رو جابه جا کنین، باید خدمات رفاهی و امکانات لازم واسه جابه جایی اونا رو در نظر بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید