پایان نامه رشته مدیریت : عملکرد خانواده

2-3-5-علل کمرویی……………………………..53
2-3-6-نظریه های کمرویی………………………..60
2-3-6-1-نظریه روان تحلیل گری……………………60
2-3-6-2-نظریه اریکسون…………………………60
2-3-6-3-نظریه اسنادی زیمباردو…………………..61
2-3-6-4-نظریه شناختی آرنولد باس…………………61
2-3-7-کمرویی و ویژگی های روانشناختی……………..62
2-3-8-ارتباط خانواده با ویژگی های روانشناختی……..64

فصل سوم:روش تحقیق
3-1-طرح پژوهش………………………………..81
3-2-جامعه آماری………………………………81
3-3-گروه نمونه………………………………..81
3-4-روش نمونه گیری……………………………..81
3-5-ابزارهای پژوهش……………………………82
3-5-1-پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک……………….82
3-5-2- پرسشنامه سنجش خانواده مک مستر…. ………..82
3-5-3–پرسش نامه کمرویی……………………….85
3-5-4-پرسش نامه اضطراب بک……………………..85
3-5-5-پرسش نامه افسردگی بک…………………….86
3-6-روش اجرای آزمون ها………………………..88

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

3-7-شیوه تجزیه و تحلیل………………………….89

فصل چهارم:یافته های پژوهش
4-1-یافته های توصیفی………………………….91
4-2-یافته های استنباطی………………………..99
3-4-یافتههای جانبی……………………………102

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
5-1-بحث در چهارچوب قرضیه های پژوهش……………..106
5-2-نتیجه گیری……………………………….110
5-3-محدودیت ها……………………………….110
5-5-پیشنهادها……………………………….111
منابع فارسی…………………………………113
منابع انگلیسی……………………………….115
پیوست ها……………………………………

فصل اول
گستره مساله مورد بررسی 1-1-مقدمه:
خانواده به عنوان نهادی که زمینه و بستر آموزش و رشد روانی- اجتماعی فرزندان را فراهم می سازد؛ نقش بسزایی در وضعیت روانی فرزندان دارد و از اعضایی تشکیل شده که به گونه ای پویا و مرتبط، به یکدیگر وابسته اند و به همین دلیل نیز رفتارشان به صورت کاملا مجزا از کل نظام خانواده قابل بررسی نیست( لطفی کاشانی و وزیری، 1383).
از طرفی والدین به عنوان قویترین عامل اثرگذار بر الگوهای تعاملی خانواده به شمار می آیند. آنها با ایجاد روابط عاطفی سالم و سازنده، ابراز محبت و پذیرش تعاملات صحیح و شیوه های برخورد مناسب می توانند بهترین و مؤثرترین شیوه اجتماعی شدن و مبنای یک تربیت صحیح را فراهم آورند (طهماسیان، 1375).
عملکرد خانواده به عنوان واحد اجتماعی، نقش انکارناپذیری در برقراری نحوه تعاملات و واکنش های اجتماعی داشته و عملکرد سالم و سازنده ضامن سلامت اجتماعی است. در چنین محیطی کودک به سلامت روان و شخصیت با ثبات دست یافته و کمتر دچار آسیب پذیری می شود. در واقع فرد تحت تاثیر روابط سالم حاکم بر خانه ارتباط پذیری با جامعه را یاد می گیرد.
برعکس هرچه خانواده دارای عملکرد بد و آشفته باشد به همان نسبت سلامت آن جامعه بیشتر تهدید می شود و کودک در آن محیط دچار تزلزل شخصیت و سوءتحریفات می شود. زیرا اختلال در عملکرد خانواده نشانه اختلال در منظومه خانواده است که کودک را به سمت آسیب پذیری سوق می دهد (متچیندا ، 1999). این کودکان که آسیب پذیرند و در معرض عوامل خطرزای گوناگونی قرار دارند و در جامعه دچار مشکلات فراوانی می گردند.
رویکردهای مختلف خانواده روی اثر پویایی خانواده ها، الگوهای تعاملی و عملکرد سازگاری فردی اعضای خانواده تاکید دارند (بیورز ، هامیسون ،1990؛ نقل از سالیوان،کنتسون،2000). همچنین محققین بیان داشته اند که عملکرد ضعیف خانواده، بیان کننده گسترش آسیب های روانی در کودکان و نوجوانان اند (کومبرینگ و گراهام ، 1994؛ جاکوپ ، 1998، پاپرو ،2000؛ نقل از سالیوان و کنتسون،2000).
باید توجه داشت که رابطه نوجوان با محیط یک رابطه یک طرفه نیست که تنها از محیط تاثیر بپذیرد، بلکه او نیز بر حسب شرایط بر محیط خود تاثیر می گذارد. امروزه با طیف وسیعی از اختلالات و ناهنجاری های رفتاری در دوره رشد از جمله اضطراب،افسردگی و کمرویی مواجه هستیم که از معیارهای تعریف شده رفتار بهنجار خارج بوده و قابلیت فرد برای برقراری سازگاری با محیط را به پایین ترین سطح تنزل می دهد.
برخی از این رفتارها مخصوص شرایط دوره های رشدی فرد بوده که پس از گذر از آن دوره، وضعیت فرد دگرگون شده و الگو های رفتاری در قالب هنجارهای تعریف شده، شکل می گیرد. ولیکن در موارد قابل ملاحظه ای نه تنها رفتارهای نابهنجار تداوم پیدا کرده، بلکه با ورود به شرایط جدید از پیچیدگی و شدت بیشتری هم برخوردار می گردد.
خانواده علیرغم تغییرات گسترده ای که پیدا کرده است، همچنان به عنوان عامل درجه اول تاثیر گذار در شکل دهی رفتار نوجوانان نقش ایفا می کند. شرایط نامناسب و پرتنش محیط خانواده، عامل تهدیدکننده بهداشت و سلامت روانی فرزندان است. هیچکدام از نهادهای اجتماعی به اندازه خانواده در این امر موثر نمی باشند.
در بسیاری از متون نظری و عملی روانشناسی، جامعه شناسی و علوم اجتماعی، شرایط نامناسب عاطفی و تنش زای محیط خانواده عامل تهدید کننده ای برای وضعیت بهداشت روانی اعضا آن محسوب می شود. به اعتقاد می یر، منینجر و وایتزمن خانواده مهمترین سهم را در تشکیل شخصیت فرد دارد (احدی و بنی جمالی، 1378).
بهداشت روان بستگی به سلامت عاطفی دارد و خانواده تامین کننده سلامت عاطفی فرد است. در خانواده ای که عشق و علاقه به اندازه کافی مبادله می شود، می توان امیدوار بود که سلامت روانی اعضای آن تا حد زیادی تامین می شود.
خانواده کانونی است که باید استرس های وارد شده به اعضای خود را تخفیف داده و راه رشد و شکوفایی آنان را هموارکند. اگر محیط خانواده سالم و سازنده باشد و نیازهای جسمی و روانی اعضا را برآورده کند فرد از سرچشمه طبیعی کمک سیراب می شود و نیازی به نهادهای امداد رسانی خارج از خانواده ندارد. شواهد پژوهشی نشان داده اند که عملکرد خانواده بر سلامت روانشناختی نوجوانان، آسیب های روانی، خودکشی و عزت نفس اثر دارد (مرادی، 1385). از آن جایی‎که شخصیت کودکان در خانواده شکل می گیرد و کودک با والدین همانندسازی می کند لذا چگونگی رفتار والدین و شیوه تربیتی شان نه تنها در بهداشت روانی او بلکه در شکل گیری هویت هم نقش بسزایی دارد.
تحقیق بر روی خانواده و عوامل خانوادگی مرتبط با کمرویی ،افسردگی و اضطراب نوجوانان، اغلب موارد شامل آسیب شناسی روانی، الگوهای تربیتی، کارکرد زناشویی و ساختار خانوادگی آنها
می باشد (کوون وکوون،2002؛دیویس و کامینگز،2006
؛گودمن و گاتلیب،1999؛شیبر،2001).
علاوه بر آن جنبه های دیگر محیط خانوادگی مانند تعارضات زناشویی(کامینگز، 2004)و عملکرد بد خانواده (گودمن و گاتلیب، 1999) ممکن است بخشی از ارتباط بین کمرویی، افسردگی و اضطراب در نوجوانان را توضیح دهد (داونی و کوین،1990؛ امری، وین تراب و نیل، 1982؛ راتر و کوین تون، 1984).
کاشانی، سوآرز، جونز و رید (1999) محیط خانوادگی نوجوانان افسرده و مضطرب و کمرو را مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیدند که آنها بسیار کمتر از خانواده هایشان مغرورند،کمتر به آنها اعتماد می کنند و به آنها احترام می گذارند و بین اعضای خانواده شان وفاداری و صداقت و محبت کمتری به چشم می خورد. آنها در شرایطی که تحت فشار قرار دارند کمتر قادرند که خود را با شرایط تطبیق دهند و احساس می کنند که کمتر از سوی اعضای خانواده شان حمایت می شوند(کاشانی، سوآرز، جونز و رید، 1999).
1-2-بیان مساله:

 
 
از نظر روانشناسی دامنه سنی بین 12 تا 20-18 سالگی دوره نوجوانی محسوب می شودکه همراه با تحولات ویژه می باشد. بروز تحولات کیفی در زمینه های شناختی، عاطفی، اجتماعی و جنسی در کنار تحولات کمی از ویژگی های این دوره است. عبور سالم از این دوره نقش تعیین کننده ای در سلامت روانی فرد در آینده ایفا می نماید. آغاز نوجوانی با تغییرات زیستی شروع شده ولی خاتمه آن با تغییرات وسیع روانشناختی و فرهنگی و کسب تجربه همراه است که متاثراز شرایط خانوادگی و اجتماعی می باشد (کانگر و تپرسف، 1984). کودک از بدو تولد تحت تاثیر محیط خانواده قرار دارد و این تاثیرپذیری تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت (ماسن ،2000؛ نقل از سعیدی،1381).
کمرویی یک مشکل بی سر و صدا است و بر اساس نگرش عمومی می توان آن را یک بیماری اجتماعی نامید که با توجه به شرایط اجتماعی به نظر می رسد که در خلال سال های آینده به خاطر گسترش پدیده هایی مانند انزوا، رقابت و تنهایی افزایش خواهد یافت.اگر هر چه زودتر این بیماری درمان نشود فرزندان و نوادگان ما زندانیان کمرویی خویش خواهند گردید.
کمرویی به عنوان نوعی از نگرانی و بازداری رفتاری و هیجانی در حضور دیگران توصیف شده است (گارسیا،1991). افراد کمرو وقتی در معرض دیگران قرار می گیرند احساس کمرویی می کنند و نگران ارزیابی و قضاوت دیگران هستند و لذا بازداری رفتاری دارند (هندرسون،2002). از طرف دیگر آنها اغلب در موقعیت های اجتماعی تنها هستند و در برقراری تماس چشمی با دیگران مشکل دارند (باس، 1986وهندرسون،2002).
کمرویی به احساس ناراحتی و بازداری در موقعیت های اجتماعی اشاره دارد. کودکان و نوجوانان کمرو، هنگام حضور در جمع، فقدان ابتکار اجتماعی و آرامش سکون و خودآگاهی شدیدی را آشکار می کنند (گودینو و لو ،2010). از طرفی کمرویی تجربه مخربی برای بخش قابل توجهی از جمعیت است و می تواند به عنوان تمرکز بیش از حد بر خود، اشتغال ذهنی زیاد در مورد احساسات، تفکرات و واکنش های فیزیکی تعریف شود (سندرس ، چستر ، 2008). همچنین افراد کمرو، احساس ناشی بودن، نگرانی، تنش و ناراحتی به هنگام مواجهه با افراد غریبه را تجربه می کنند (چیک و باس ، 1981).
علاوه بر این، نتایج مطالعات طولی حاکی از آن است که کمرویی و بازداری، پیش زمینه اختلال های اضطرابی و افسردگی بعدی است (بیدرمن ، 1993، هیرشفلد-بکر ، 2007، رزنبام، 1993، رابین و بورگس ، 2001). افراد کمرو ترجیح می دهند که سخنی نگویند و سکوت کنند تا این که خطر طرد شدن و عدم تایید توسط دیگران را متحمل شوند. لذا آن ها از حضور در موقعیت های اجتماعی بیمناک و نگران هستند که توسط دیگران به چه شکلی دیده می شوند. محققان بیان کرده اند که آن ها از پنج موقعیت اجتماعی بیمناک اند: منابع قدرت، مواجهه با جنس مخالف، مکالمه با غریبه ها، مرکز توجه قرار گرفتن در یک جمع کوچک، مورد ارزیابی قرار گرفتن در موقعیت های مختلف مانند مصاحبه کار (چیک و استال، 1986، هندرسون و زیمباردو، 1998).
در واقع می توان گفت کمرویی یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی است که به شدت تحت تاثیر روابط انسان با اجتماع و اطرافیان قرار دارد.به طور کلی کمرویی یک سازه روانشناختی و در عین حال یک عارضه اجتماعی است که در جمع بروز می کند و فرد از مواجهه شدن با افراد ناآشنا و ارتباط اجتماعی گریزان است (افروز،1385).
اگرچه افراد کمرو در ظاهر بسیار آرام هستند اما در واقع ناآرامی،آشفتگی و اشتغال ذهنی زیادی را در مورد این که چطور توسط دیگران دیده می شوند را تجربه می کنند (سندرس، چستر، 2008). کودکان و نوجوانان کمرو بیشتر احتمال دارد که تنهایی، نارضایتی اجتماعی، ادراک منفی از خود، اضطراب و افسردگی را گزارش کنند (فوردهام ، استیونسون هایند ، 1999، ماسی، 2003، رابین، 1995).
در مطالعه ای که به بررسی ارتباط بین کمرویی و نشانه های بیماری در کودکان کمرو و غیر کمرو پرداخته است، به مدت چهار هفته، والدین، شکایت های جسمانی فرزندانشان و مشاهدات خود را ثبت کردند. بچه های کمرو بیشتر روزها از ناخوشی خود شکایت می کردند و والدین آنها نشانه های ناخوشی بیشتری را در آنها در مقایسه با کودکان غیر کمرو مشاهده کردند. از جمله آشفتگی های معده ای-روده ای بیشتر. تلویحات چندی در مورد این نتایج ارائه شده است. از جمله: احتمال آستانه انگیختگی پایین در محورهای هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال کودکان کمرو که در نتیجه خودشان و والدینشان در مورد نشانه های بیماری حساس تر هستند (چونگ و اوانس ، 2002).

مطالعه ای توسط گری تراب نشان داد که میان کمرویی، اضطراب و افسردگی همبستگی مثبت وجود دارد (اسنهالاتا و مارتی، 2003).
خجالت،افسردگی، اضطراب و احساس انزوا مقوله هایی هستندکه مخرب زندگی افراد به حساب می آیند. زیمباردو، پیلکونیس و نوروود (1974) گزارش داده اند که حدود 40 درصد از جمعیت بیان کرده اند که مشکلاتی دارند که نتیجه مستقیم خجالت و کمرویی آنها است (اندرسون و آرنولد،1999).
نظریه دلبستگی (بالبی،1980 )، نظریه شناختی (بک، 1967) و نظریه روان تحلیل گری (بلت و هومان، 1992) همگی بر این عقیده هستند که اختلال در ارتباط اولیه فرزندان و والدین برجسته کننده و پیش بینی کننده اختلالات بعدی دوران نوجوانی مانند افسردگی، اضطراب و کمرویی می باشد(رستیفو و بوگلز ، 2009). نتایج تحقیق دیگری نشان می دهد که کنترل غیرمؤثر مادری، با اعتماد به نفس پایین و نشانه های اضطراب و افسردگی بالا در آنها مرتبط بوده است(میلر، وارنر، ویکراماراتن و ویسمن، 1999).
با توجه به مباحث بالا این سئوال مطرح است که مجموعه عوامل مداخله گر در شکل گیری کمرویی چگونه در تعامل با یکدیگر عمل می کنند. در سالهای اخیر تلاش بسیاری از روان شناسان ارائه یک مدل جامع از عوامل موثر در شکل گیری کمرویی بوده است. هدف پژوهش حاضر پرداختن به بخشی از این عوامل است، زیرا پرداختن به تمام عوامل اثرگذار از توان این پایان نامه خارج است. از این رو در این پژوهش عوامل روان شناختی و خانوادگی با تاکید بر عملکرد والدین در پرورش فرزندان مد نظر می باشد.
1-3-سوال های پژوهش:
سئوالهای پژوهش حاضر بشرح ذیل می باشد.
1-ارتباط بین عملکرد خانواده و کمرویی نوجوانان چگونه است؟
2-رابطه بین اضطراب و کمرویی چگونه است؟
3-رابطه بین افسردگی و کمرویی چگونه است؟
1-4-ضرورت انجام پژوهش:

لزوم انجام پژوهش‌هایی از قبیل پژوهش حاضر در کشور ما حداقل از چند جنبه قابل توجیه است. نخست: افزایش نگران‌کننده‌ی آمارهای مربوط به کمرویی در سال‌های اخیر به ویژه در میان جمعیت‌های نوجوان و جوان جامعه.
دوم: اینکه احساس بهزیستی روانشناختی و به دنبال آن احساس نشاط، کارآمدی، خلاقیت، فناوری، تولید، خودکفایی، همه و همه در گرو سلامت جسمانی و روانی نیروهای انسانی جوامع

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *