وسیله ارزشیابی توصیفی

 

1- پوشه کار (کار نما)

معنی پوشه کار، از دید تاریخی عبارت بوده از کیف چرمی که نقاشون، هنرمندان، موزیسینا، فیلم نامه نویسان و … که معمولا با کار عملی سر و کار داشتن، نسخه های پیش نویس و یا پایانی اثر خود رو در اون رو قرار داده و با خود حمل می کردن. اما معنی پوشه کار در تعلیم و تربیت ، یعنی : مجموعه آثار دانش آموز که درزمان جریان یادگیری و روند تدریس و در طول زمان ، کم کم با همکاری مشترک دانش آموز و معلم و بعضی وقتا بقیه همکلاسیا علم آموزها شکل میگیره و تکمیل می شه(قره داغی وشکوهی، 1388).

 

صاحب نظران علوم تربیتی، تعاریف به ظاهر مختلفی از پوشه کار به عمل آوردن. فراهانی(1383) اون رو یه مجموعه هدفدار و منظم از کار و فعالیت گسترده می دونه که نشون دهنده تلاش ، تلاش، پیشرفت و رشد دست آوردها و موفقیتشه، و فراگیران رو به فراگیرانی پویا و فعال تبدیل می کنه که در برابر یادگیری و پیشرفت خود مسئول باشن (فراهانی،1383).

 

رستگار(1388) پوشه کار، بیشتر از اینکه قطعاتی از کارای دانش آموز باشه که بی هد ف جمع بیاری شده باشه یه سری از کارای مشخص، هدف دار و آگاهانه علم درس که به اون امکان میده تا تواناییای خود رو از جهات جور واجور به نمایش بزاره(رستگار،1388).                                         واوروس (1990) پوشه کار، چیز بسیار بالاتر از یه ظرف پر از خرت و خورته. مجموعه ای سازماندهی شده از مدارک مستندیه که معلم و دانش آموز با به کار گیری اون اندازه پیشرفت دانش آموز رو درحیطهای جور واجور علم، مهارت و نگاه در موضوعات مشخص درسی به نمایش می ذارن (واوروس،1990).

 

آسونترین تعریف پوشه کار یعنی یه سری از کارای علم آموزان ، که با هدف نشون دادن موفقیتش جمع بیاری شده و به کار گیری میشن    ( کروکشانک[3] ، جنیکس[4] و متکالف، 2006، به نقل از سیف ، 1387).

 

پوشه کار یعنی یه سری از نمونه کارای علم آموزان که در جریان یاد دهی – یادگیری هدف دار جمع بیاری گشته، آگاهانه انتخاب گردیده و منظم سازماندهی شده و نشون دهنده اندازه تلاش ، پیشرفت و موفقیت علم آموزانه و مثل آلبومی ، تصاویر جورواجور و در راه رشد دونستن ، توانستن و به کار بستن علم آموزان رو در مراحل  جور واجور  روند آموزش- یادگیری به نمایش و قضاوت میذاره(شکوهی و قره  داغی،1388).

 

2برگ ثبت مشاهدات (واقعه نگاری)

گزارش نوشته شده درباره یه اتفاق مشخص رو اتفاق نگاری می گن( قره داغی،1388).

برگ ثبت مشاهدات ابزاریه که از راه اون بعضی رفتارا و اعمال خاص دانش آموز در اون ثبت می شه تا موقع ارزشیابی  از اونا به کار گیری شه. این وسیله در هر زمان که معلم احساس کنه لازمه رفتار خاصی از کودک در مورد درسی و اجتماعی و چیزای دیگه ای به جز اینا ثبت شه، اقدام به به کار گیری اون می کنه. مثلا ممکنه علم آموزی در بین مشاهده و دستکاری یه وسیله دقت و وسواس زیادی به خرج دهد که این رفتار مورد توجه معلم واقع شه و از ان گزارش توصیفی جفت و جور کنه. این گزارش وقتی که معلم می خواد درباره مهارت “دقت در مشاهده” داوری کنه به کار میاد(حسنی،1384).

کل رفتار جدا از مثبت و منفی بودن اون ، ثبت می شه، لازمه شرایط بروز رفتار هم مشخص شه.فعالیتای خاص درسی، رفتار اجتماعی، رفتار عاطفی، فعالیتای بهداشتی و چیزای دیگه ای به جز اینا رو هم میشه به طورخاص ثبت کرد(زمانیان،1390).

مطلب مشابه :  تحویل شناسهای FAN به مراکز درخواست ویزای جهانی

 

 برگ ثبت مشاهده، شامل اجزاء زیره:            

– مشخصات دانش آموز

– توضیح و توضیح اتفاق

– تفسیر وپیشنهاد

معلمان می تونن به روش های جور واجور با علاقه خود برگهای ثبت مشاهده رو طبقه بندی و نگهداری کنه. مثلا ، معلم می تونه اونا رو به شکل دفترچه ای در بیاره که در اون واسه هر دانش آموز تعدادی برگ، در نظر بگیره. لزومی نداره که واسه هر دانش آموز مشاهده ای ثبت شه . این برگا تنها پیش معلم باقی می مونه و در صورت نیاز به مدیر یا معاون یا والدین عرضه می شه. در آخر سال تحصیلی معلم می تونه این برگا رو امحاء کنه یا اینکه دفترچه ای رو واسه این کار در نظر بگیره و طبق حروف الفبا واسه هر دانش آموز تعدادی از برگای اون دفتر چه رو اختصاص دهد. و در مواقع ضرورت ، مشاهدات مربوط به هر فرد رو در اون یادداشت کنه(حسنی، 1384).

 

3چک لیست ( سیاهه رفتار)

چک لیست یعنی ، یه سری از نشونه ها و دلایل که به یه انتظار یا انتظارات خاصی مربوط می شن. معلم طبق مشاهدات عادی خود در کلاس درس یا فضای دیگه ، وجود دلایل رو در رفتار کارکرد فرد ، مشخص می کنه( حسنی، 1384).

کوهن[7] و سوردلیک (2005) در تعریف چک لیست میگه: مجموعه سئوال هاییه که به معلم امکان میده تا حضور یا نبود حضور رفتارا، اندیشه ها، رویدادها یا کیفیتا راتعیین کنه.

 

4- آزمونا

وسیله جمع بیاری اطلاعات واسه ارزشیابی از کارکرد تحصیلی علم آموزان، آزمونا هستن :

4-1- آزمونای مدادی کاغذی: که در بعضی از دروس مثل نوشتن و ریاضی کاربرد داره و شامل موارد پایین هستن:

آزمون بردن در خونه: سئوال به وسیله معلم جفت و جور و به وسیله دانش آموز در منزل جواب داده می شه.

آزمون کتاب باز: سولا مطرح شده به وسیله معلم، با  به کار گیری کتاب جواب داده می شه.

 

4-2 آزمونای عملکردی: که به قصد ارزشیابی از کارکرد واقعی فراگیرا ن انجام میشه که بیشتر مورد توجه معلم بوده و وسیله بسیار خوبی واسه باخبر شدن از اندازه شناخت و مهارت علم آموزانه(حسنی و احمدی،1384).

آزمونای عملکردی شکل های جور واجور جورواجور دارن. بعضی از مهم تری اونا به توضیح ذیله:

– آزمونای کتبی عملکردی

– آزمونای عملکردی شناسایی

– آزمونای عملکردی در موقعیت مثل سازی شده

– آزمونای کارکرد نمونه کار( فراهانی، 1383،سیف،1384).

 

5- تکالیف درسی

تکلیف یا فعالیت بعد از تدریس ، در واقع جفت و جور کردن موقعتای مناسبیه که در ان دانش آموز به تقویت و گسترش دانشا و مهارتای خود می پردازه. که می تونه در کلاس درس ، کارگاه ، کتابخونه، آزمایشگاه یا در خونه و … باشه. اگر معلم در تعیین و بررسی تکالیف خوب مدیریت کنه، می تونه از اونا به عنوان منبع مناسبی واسه به دست آوردن اطلاعات و جزییات از وضعیت یادگیری علم آموزان ، به کار گیری کنه. بهتره تکالیف به شکل عمومی ، گروهی یا تکی در نظر گرفته شه. در بررسی تکالیف و بازخورد دادن هم سه عامل اساسی باید رعایت شه:

– توجه به نقاط قوت و بررسی اونا و رسیدن به شناخت گسترده

– توجه به نقاط ضعف و اشتباهات و بررسی اونا

– ارایه رهنمود(علیزاده،1387).

 

6- بازخورد توصیفی

بازخورد توصیفی در واقع هسته مرکزی روند آموزش- یادگیریه. یازخورد توصیفی یعنی عکس العمل معلم نسبت به وضعیت یادگیری دانش آموز. در جریان بازخورد، گسترده باید بدونه در چه وضعیتی قرار داره، چه فعالیتایی باید انجام دهد، چه انتظاراتی از ایشون میره و چه انتظاراتی اهمیت خاص ای دارن. منظور معلم از بازخورد توصیفی اینه که روند رو به طور همیشگی با نیازای یادگیری علم آموزان و انتظارات آموزشی موافق کنه(حسنی،1384).

مطلب مشابه :  تصویر سازی برای رسیدن به هدف معجره می کند !!!

بازخورد یعنی درخشش یا ارایه یا عرضه نظر و عکس العمل یا نظر و عکس العمل معلم نسبت به وضعیت یادگیری دانش آموز که به شکل کتبی و شفاهی (کلامی) شامل صحبتا و جمله های توصیفی منظوم و منثور معلم که در هر مرحله از روند آموزش – یادگیری از اونا به کار گیری می شه. به واقع همون داور شناختی ، فراشناختی و عاطفی معلمه( شکوهی و قره داغی، 1389).

 

هدف معلم از فعال کردن جریان بازخورد در بین روند آموزش- یادگیری اینه که روند رو به طور همیشگی با نیازای یادگیری علم آموزان و انتظارات آموزشی منطبق و موافق کنه. این کار، تدریس رو واقعی تر و اون رو از داشتن خیالات غیر واقعی درباره نیازای علم آموزان دور می سازه(حسنی،1389).

 

7- خود سنجی و همسال سنجی

مرحله تکمیلی امتحان ساختگی لازمه اینه که هم در نقش معلمان و هم در نقش علم آموزان تغییراتی ایجاد شه(تری سا[10]، 2004).

امتحان شخصی و امتحان همسالان از ویژگیای اصلی امتحان تکوینیه.  با این حال، این روش امتحان در کلاسای درس رایج نبوده و موضوعیه که بیشتر  در ادبیات امتحان کلاسی هم مورد غفلت قرار گرفته(بلک[11] و ویلیام[12]، 1998)

اساسی ترین شرط لازم واسه به کار گیری راه خود سنجی آگاهی دانش آموز از معیارها و ملاک هاس.

خود سنجی یعنی ارزشیابی فرد از کارکرد و فعالیتای یادگیری خودش و همسال سنجی یعنی ارزشیابی فرد از کارکرد همسالانش. هدف اساسی این دو روش ایجاد احساس مسئولیت بیشتر نسبت به یادگیری خود و همسالانه(حسنی، 1388).

 

8- گزارش پیشرفت تحصیلیتربیتی (کارنامه)

در طرح ارزشیابی توصیفی کارنامه از پایه تغییر یافته و به شکل گزارش تقریبا مشروحی از چگونگی پیشرفت دانش آموز ارایه می شه. در این کارنامه اهداف آموزشی – تربیتی از ابعاد جور واجور روش زوم شده تا معلم به رشد همه جانبه دانش آموز توجه کنه. هم اینکه واسه هر ماده درسی انتظاراتی منطبق با اهداف برنامه درسی اون تنظیم شده. آموزگار باید در طول سال ، دلایل کافی واسه داوری در مورد چند و چون تحقق انتظارات جمع بیاری کنه و در آخر داوری خود رو به همراه  پیشنهاد ای واسه  اقدامات بعدی در کارنامه مشخص کنه. داوری معلم در مورد تحقق انتظارت تو یه طیف چار گزینه ای اعلام  می شه که گزینه های اون عبارتند از : عالی، خوب، قابل قبول، نیازمند به تلاش و آموزش بیشتر  (سازمان آموزش و پرورش، 1387).

معلم در طول سال تحصیلی و هر بعضی وقتا که خود لازم بدونه ، گزارش یافته های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی علم آموزان رو به اولیا گزارش می کنه اما به شکل کتبی و نوشته شده در دو نوبت از سال ( نوبت اول در دی ماه و نوبت دوم در خرداد ماه) و بعضی وقتا سه نوبت یعنی شهریور ماه ” گزارش پیشرفت تحصیلی ” بچه خود رو دریافت می کنن( قره داغی، 1389).

 

[1] Portfolio

[2]Vavrus

[3] Kroshkanc

[4] Jenix

[5] Anecdotal Record

[6] Checklist

[7] Kohen

[8]Swerdhik

[9] Tests

[10] Teresa

[11] Black

[12] William