وسیله

1 هالتر

یکی از مهمترین وسایل بدنسازی هالتره. معمولا سه نوع هالتر در باشگاها هست، هالتر استاندارد، هالتر کوچیک و هالتر خمیده. از هالتر استاندارد بیشتر در زمان تمرین با وزنه سنگین و یا در حرکاتی مثل (اسکات)، (پرس سینه) به کار گیری می شه.  از هالتر خمیده  بیشتر به خاطر حرکات (پشت بازو هالتر خوابیده) و (جلو بازو هالتر) به کار گیری می شه. البته در مسابقات قدرتی و وزنه برداری از هالتر استاندارد به کار گیری می شه. به خاطر جلوگیری از افتادن صفحه های فلزی (وزنه ها) از دو طرف هالتر از گیره به کار گیری می شه. (دمبلا) از دیگر وسایل بدنسازی هستن که کاربرد زیادی در انجام خیلی از حرکات بالا تنه دارن. از این وسایل در انجام تمرینات (پا) و (ساق) خیلی کم به کار گیری می شه. از دستگاههایی که اصطلاحا (ماشین) هم نامیده می شن و در بدنسازی کاربرد زیادی دارن، میشه به (پرس پا)، (پروانه)، (هاک)، (سیم کش) و … اشاره کرد (فخریان، 1378).

 

2-4-2 لباس ورزشکار

لباس ورزشکار واسه تمرین باید متناسب با دمای باشگاه باشه، اگرهوای داخل باشگاه گرم باشه، شلوار کوتاه و یه تی شرت مناسب ترین لباس واسه پرداختن به تمرینه. و اگه محیط داخل باشگاه سرد باشه به نسبت اون از لباسهای گرمتر میشه به کار گیری کرد.

رعایت نکات پایین پیشنهاد میشه:

1-از پوشیدن لباسهای تنگ که آزادی عمل شمارو محدود می کنن دوری کنین.

2-هیچ وقت با پاهای برهنه وارد باشگاه نشید، چون که هر لحظه امکان برخورد وزنه یا دمبل با پا هست. به کار گیری کفشهای اسپرت بهترین راه واسه جلوگیری از آسیب پاهاه.

3-پوشش شما به هنگام تمرین باید طوری باشدکه انجام فعالیتهای بدنی و افزایش اندازه تعرق بدن، موجب گرما زدگی و یا کلافگی شما نشه.

4-واسه جلوگیری از پینه و یا تاول کف دسته ها میشه از دستکش مخصوص و یا تیکه ابری به کار گیری کرد.

 

2-4-3 کمربند و بند لیفت

بیشتر بدنسازان حرفه ای در انجام بعضی از حرکات از کمربند و بند لیفت به کار گیری می کنن، اما کلا بستن کمـربند در زمان انجام حرکاتی چون هالتر خم، اسکات، لیفت، سر شونِه هالتر، ساق پا وایس تاده، و نشر خم پیشنهاد میشه.