دانلود پایان نامه

ورزش و دیابت

ورزش به دیابتی ها کمک می کنه که از شر حمله های قلبی و نابینایی و آسیب های عصبی در امان باشن. وقتی که غذا می خورید سطح قند خونتون افزایش می یابد. هر چی بیشتر سطح قند خون زیاد شه قند بیشتری به یاخته ها می چسبد. وقتی که قند به یاخته بچسبد دیگه نمی تونه از اون جدا شه و تبدیل به ماده ای زیان آور بنام سوربیتول شه که این ماده می تونه باعث نابینایی و ناشنوایی و آسیب های مغزی و قلبی و نشانگان پاهای سوزان و… شه.

وقتی که قند وارد بدن شما می شه فقط می تونه در یاخته های کبد و ماهیچه ذخیره شه. اگه یاخته های کبد و ماهیچه از کربوهیدرات اشباع باشن، قندها دیگه جایی واسه رفتن ندارن. اگه ذخیره یاخته های ماهیچه به دنبال ورزش کردن مصرف شه پس از خوردن غذا قندها به وسیله ماهیچه جذب می شن و مقدار اونا در خون افزایش نمی یابد. پس اگه با یه برنامه ورزشی منظم بتونیم ذخیره قند ماهیچه ها رو کاهش بدیم ً می توانیم تماشاگر بهبود همه جانبه مشکلات مریضی دیابت باشیم.

البته موارد منع ورزش هم در بیماران گرفتار به رتینوپاتی پیشرونده یا قند خون بیشتر از 300 میلی گرم در دسی لیتر یا وجود کاهش فشار خون وضعیتی هست. واسه دوری از مشکلات شایع پس از ورزش دو راه هست: الف) قبل از ورزش و فعالیت غیر عادی انسولین کمتری تزریق شه. ب) قبل یا همزمان با ورزش مواد کربوهیدرات دار بیشتری مصرف شه. در علاوه بر، ورزش هایی که در اون امکان ضربه های شدید، جراحت سطحی و عمیق و شکستگی استخون هست واسه افراد دیابتی پیشنهاد نمی شه (گوردن، 2002).

مطلب مشابه :  تفاوت «پولدار» و «ثروتمند» !

 

12-1-2- رژیم غذایی و دیابت

رژیم غذایی مناسب می تونه غلظت انسولین خون رو کاهش و حساسیت به انسولین رو زیاد کنه. رژیم غذایی باید طوری باشه که نیاز فرد رو در شرایط عادی و یا خاص مثل حاملگی و استرس جفت و جور کنه. تو یه رژیم غذایی مناسب، باید روزانه به اندازه 250 تا 500 کیلوکالری کم بشه و در اون 50 تا 60 درصد از کربوهیدرات، 10 تا 15 درصد پروتئین از دو نوع گیاهی و حیوونی و 20 تا 30 درصد چربی (3/1 چربی اشباع شده و 3/1 اسید چرب با یه باند دوبرابر) باشه که این اسید چرب بیشتر روغن کبد ماهی، روغن آفتابگردان و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و تخمه) و فیبرهای غذایی از شکل های جور واجور محلول و نا محلوله (گوردن، 2002).

خیلی از آدمایی که بعد از سن ۴۰ سالگی دچار دیابت می گردند با رعایت یه رژیم غذایی شامل مصرف سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و ماهی و محدود کردن شدید فراورده های شیرینی پزی و شکر و محدود کردن دریافت کربوهیدرات می تونن حال خود رو بهبود بخشن. خیلی از کسائی که دچار دیابت شده ان انسولین مصرف می کنن اونا توانایی کافی واسه جواب دادن به انسولین رو ندارن و این به دلیل وزن بالا و مصرف زیاد قندهای تصفیه شده از طرف اوناس. اولین دستور واسه رفع کردن این حالت به کار گیری غلات و دانه های کامل به جای فراورده های شیرینی و نون پزی (آرد سفید) است. این با کمک به احساس سیری و خوردن کمتر باعث محدود کردن دریافت مهم ترین منبع دریافت چربی ها خواهد گردید (گوردن، 2002).

مطلب مشابه :  این داستان شگفت‌انگیز، واقعی است!