مقاله علمی با منبع : تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیمگیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه …
[البته باید ذکر شود که در پایان نامه ی فعلی از مراحل تصمیم گیری چهارگانه استفاده خواهد شد . ]
هر مرحله ، انتخاب ها و گزینه های لازم برای رسیدن به تصمیم نهایی را کاهش خواهد داد .
انتخاب ها و تصمیمات تعطیلات نهایی با متغیر هایی ، تحت تأثیر قرار می گیرند ؛ شامل : متغیرهای درونی / روانشناسی و متغیرهای برونی/ روانشناسی ( پیرسی ۲۰۰۷) . هر خانواده و فرد انگیزه های متفاوتی برای گذران تعطیلات دارد . انگیزه ها شامل ، عوامل روانشناسی داخلی مانند نیاز ها ، خواست ها و اهداف و همینطور عوامل خارجی نظیر عوامل کششی از مقاصد انتخابی باشد ( پیرسی ۲۰۰۷ ، فادنس ۱۹۹۴).
فرایند تصمیم گیری برای یک خانواده می تواند بر اساس آن که چه کسی در خانواده تصمیم می گیرد و چرخه ی حیات خانواده متغیر باشد . وقتی نوبت به تصمیمات سفر و تعطیلات خانواده می رسد ، سایر مقالات می نویسند که مقوله های متعدد تصمیم وجود دارد ( پیرسی ۲۰۰۷ ) . کُنسزا و دیویس[۱۲۵]( ۱۹۸۱ ) بیان می کنند که ۱۲ مقوله وجود دارد :
- آیا برویم ؟
- چه قدر هزینه کنیم ؟
- کجا برویم ؟
- چطور سفر کنیم ؟
- چقدر بمانیم ؟
- آیا فرزندان را ببریم ؟
- آیا با اقوام سفر کنیم ؟
- آیا با گروه های تور سفر کنیم ؟
- آیا تعطیلات جداگانه داشته باشیم ؟
- چه زمانی از سال به تعطیلات برویم ؟
- نوع اقامت چگونه باشد ؟
- آیا با دوستان به سفر برویم ؟ ( پیرسی ۲۰۰۷ )
این دوازده مقوله ، بر تصمیم نهایی تأثیر می گذارند . هر حوزه برای فرایند تصمیم گیری مهم است . به هرحال ، مطاعات انجام شده و مطالعه ی فعلی همه ی این موارد را ، بررسی نمی کنند . زمانیکه تصمیم برای سفر رفتن گرفته می شود ، فرایند تصمیم گیری ادامه می یابد ؛ هر مقوله تحت بررسی قرار می گیرد ، جایگزین ها بررسی می شوند و تصمیمات تا وقتی که زمان شروع سفر می شود ، گرفته می شوند ( پیرسی ۲۰۰۷ ، منسفلد [۱۲۶]۱۹۹۲)
۲٫۷فرزندان و تعطیلات
بررسی نقش فرزندان در تصمیمات سفر و گردشگری ، به فهم فرایند تفکر فرزندان و نظراتشان نسبت به گردشگری و سفر نیاز دارد . اگرچه هیچ مطالعه ی تحقیقاتی یافت نمی شود که بر اینکه چگونه کودکان هتل ها، خطوط هوایی ، جاذبه ها و سایر اجزای سفر به طور می بینند ، تمرکز نکرده است .( روبین ۲۰۱۰) . کالینگفورد ( ۱۹۹۵ ) پیشگام مطالعه ی کودکان در سفرهای خارجی بود . مطالعه ی او درک ارزشمندی از چارچوب ذهنی کودکان و اینکه چگونه نیاز به مقوله بندی آن چه نرمال است و آن چه متفاوت است . به طور قابل توجه تر ، تحقیق کالینگفورد نشان می دهد که فرزندان مقاصد عالی را به عنوان مقصدی با تفریحات خانه می بینند ولی با ملحقات اضافی مانند غذای خوب ، تفریح ، و هوای خوب . او هم چنین در تحقیق خود دریافت که استفاده از حس بینایی ، نقش مرکزی بازی می کند و به طور واضح یک اثر قوی در مهیا کردن فرزندان در زمینه ی گردشگری است (روبین ۲۰۱۰ ) .
دلایل زیادی برای جذب خانواده به همراه فرزندانشان به یک مقصد یا جاذبه وجود دارد . یک لیست خلاصه شده توسط رایان ( ۱۹۹۲ ) شامل موارد زیر است :
- کودکان ، کاتالیستی در ایجاد بازدید خانواده ها هستند .
- کودکان به طور مستقیم تعداد بازدید ها را افزایش می دهند .
- کودکان به طور بالقوه زمان اقامت را گسترش می دهند .
- کودکان به طور مثبت به تدارک غذا و فرصت های خرده فروشی پاسخ می دهند .
- اعتقاد بر این است که کودکان ماهیت تجربه ی بزرگسالان را غنی می کنند.
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است |