تالار کنسرت والت دیزنی، نا ممکنی که ممکن شد

دانلود پایان نامه

 تالار کنسرت والت دیزنی در «لس آنجلس» یکی از عجایب معماریه؛ در بین معماری های از پیش تعیین شده و مشابه بعضی وقتا تماشاگر معماری های عجیب و در عین حال خوشگل می شیم. با کجارو همراه باشین.

تالار کنسرت والت دیزنی از معروف ترین تالارهای کنسرت در آمریکاس. این تالار در جنوب خیابون ۱۱۱ در مرکز شهر لس آنجلس قرار گرفته.چهارمین سالن موسیقی لس آنجلسه.

تالار کنسرت والت دیزنی

لیلیان دیزنی مفتخر به کسب جایزه در سال ۱۹۸۷ واسه ساخت مکانی به عنوان دادگاه شده و اون رو  به مردم لس آنجلس هدیه کرد و هم اینکه والت دیزنی اثر فرانک گهری (یکی از برجسته ترین معماران پست مدرنیسم) به هنرمندان بشر هدیه داده شد.

فرانک گهری

مقاله های در رابطه:

  • اپرای سیدنی، چشم قاره استرالیا
  • موزه گوگنهایم بیلبائو، مجسمه ای بزرگ و روون

گهری از پیشگامان میدون ی معماری فولدینگه. پایه علمی زبون معماری فولد، عقیده ها بحران و تداومه. بحران یا ویرانی در تبدیل تند از حالتی به حالت دیگه، مثل آب به یخ یا بخار، تجلی می کنه. بحران یا به دو پاره شدن می انجامد یا به پیچیده شدن، در هم فرورفتن و در هم تنیدن که داخل مایه معماری فولده. در این معماری، که گویی در حال فروریختن و کج شدنه، ترتیب پلان، نما و مقطع با هم اَشکال ابهام آمیزی مثل کریستال ها می آفرینند.


تالار کنسرت والت دیزنی

این تالار در آوریل سال ۲۰۰۳ گشایش شد و  با ۲۳۰۰ نفر گنجایش واسه هنرمندان و مردم آماده پذیرایی بود. هزینه ای برابر ۲۷۴ میلیون دلار واسه تالار کنسرت والت دیزنی تخمین زده ان. این تالار میزبان دائمی ارکستر فیلارمونیک لس آنجلسه.

تالار کنسرت والت دیزنی

طرح فعلی مجموعه شامل سالن کنسرت ۲۴۰۰ نفریه که شکل ظاهری و داخلی اون یه کشتی بزرگ رو تو ذهن تداعی می کنه. نمایش گرافیکی و معماری داخلی سالن به گونه ایه که عناصر صوتی و تصویری رو خوب ترکیب کرده. یه دستگاه ارگ در مرکز منطقه قرار می گیرد و نور طبیعی که از روزنه های سقف و یه پنجره بزرگ در پشت سالن تابیده می شه، امکان افزایش تایم کنسرت ها رو به هنگام روز می دهد.

تالار کنسرت والت دیزنی

تناوب نور طبیعی و نور مصنوعی به همراه ساختار سالن اجتماعات که از شیشه های مواجی ساخته شده، حرکتی موسیقی وار و ریتمیک رو نشون می دهد که همه جلوه ای هارمونیک و هماهنگ با محیط شهری دور و بر هستن. در عین حال یه پارکینگ شش طبقه با ظرفیت ۲۵۰۰ اتومبیل در قسمت پائین منطقه ساخته شده که از راه سه خیابون همجوار قابل دسترسیه تا تماشاچیان بتونن از داخل پارکینگ بوسیله یه پلکان برقی به سالن اجتماعات دسترسی داشته باشن.

تالار کنسرت والت دیزنی

به هر حال گهری از هر گونه فوت وفن فنی، گرافیکی و کامپیوتری که این روزا قابل دسترسیه به کار گیری کرده تا این تجربیات جور واجور بوجود اومده و بالاترین سطح کیفی حرفه ای رادر این رشته به نمایش بزاره.

تالار کنسرت والت دیزنی

ورودی اصلی، در مقابل مرکز فروش موزیک، در گوشه ی مجتمع قرار داره و از راه سیستم دو گانه ی راه پله و رمپ، حاضرین رو به میدونی کوچیک، در ترازی بالاتر از تراز محوطه و بعد، به تالار بزرگ هدایت می کنه. اینجا، ستون ها، به درختان خمیده ای می مثل که پانل های صفحه های موج دار نمای بیرون رو بر افراشته ان. از پایین، پله های برقی، از طبقه ی ششم پایین زمین برآمده ان، که در راه اونا، امکانات لازم واسه معرفی اثار هنری و برگزاری نمایشگاه ها جفت و جور شده است.

تالار کنسرت والت دیزنی

معماران قرن حاضر، به درستی از ایجاد بناهای باشکوه تاریخی دوری کرده ان فرانک لوید رایت (wright) همیشه می گفت علاقه ای به بناهای باشکوه تاریخی ندارم. چون بنای باشکوه وقتی که باب جنگ با فرهنگستان رو باز می کرد، تکیه بعضی وقتا واسه رژیم های حراف به حساب می اومد و بدین وسیله، همنوایی با روحیه ناتوون طبقه ی مسلطی که ضرورت های واقعی بشر رو ندیده می گرفت محسوب می شد. اما هنگام تفکر درباره ی شهر و تمدن در سده های دوازدهم و سیزدهم میلادی چیجوری می توان حضور یه نیروی اصیل ، اجتماعی و الهی رو در معرفی اون جامعه ی زنده، حس نکرد؟ گهری با آثاری چون تالار والت دیزنی، گویی بت رو شکسته س، و با ارائه ی معماری دینامیک، آزاد، در خلق فضاها و جای های کامل و از نظر روشن بینی داخلی، در مقام مخالفت با سخن پراکنی قابل ستایشه.

مطلب مشابه :  تجهیز فرودگاه‌ های انگلیس واسه کمک به افراد با معلولیت مخفی

دانلود ویدیو

آثار گهری به طور کلی نتیجه یه روند طو
لانی طراحیه که با به کار گیری اسکیس های زیاد، مدل های کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده است. اسکیس ها و نمودارهای ابتدایی به مدل های فیزیکی با اندازه های جور واجور تبدیل و این مدل ها در آخر به ساخت ماکت های کامل می انجامد.

تالار کنسرت والت دیزنی

نکته بسیار باحال در روند طراحی گهری در به کار گیری رایانه در این رونده. بر خلاف بقیه معماران که از نرم افزارهای عادی دو بعدی و سه بعدی مثل CAD و 3d Max واسه کارای خود به کار گیری می کنن گهری از نرم افزار کاتیا که یه نرم افزار مربوط به طراحی جامداته به کار گیری کرد. این نرم افزار بیشتر واسه طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه های جور واجور کاربرد داره و هماهنگی بسیار عالی با بقیه نرم افزارها داره. کاتیا سطوح رو بررسی و طبق محدودیت سازه ای، کارکردی و اقتصادی پروژه اون رو اصلاح می کرد. داده های عددی که اینطوری بدست می اومدن دوباره روی یه مدل پیاده می شدن تا حجم ها کنترل شن و در صورت ضرورت تغییرکنند. این رفت و برگشت بین مدل های مطالعاتی و داده های دیجیتال بنیاد شکلی پروژه رو به وجود می بیارن. بعد از داده های کامپیوتر واسه جفت و جور پلان های ساخت تالار به کار گیری شد.

تالار کنسرت والت دیزنی

سازه فلزی این ساختمون واسه تولید در کارخانه به وسیله نرم افزار کاتیا برنامه ریزی شد و پانل های نما هم به وسیله دستگاه CNC که مستقیما با رایانه و CATIA کنترل می شدن جفت و جور شد. بنا به گفته گهری «کاملترین» به کار گیری کاتیا رو در طراحی و ساخت پانل های نما کردن که باعث صرفه جویی زیادی در زمان پروژه شد.

تالار کنسرت والت دیزنی

در آخر می توان گفت گهری با به کار گیری نرم افزارها و سخت افزارهای موجود ثابت کرد غیرممکن ها واسه گذشته هستن.

تالار کنسرت والت دیزنی

مصالحی که بیشتر در کارای گهری مشاهده می شه صفحات فلزی به خاص تیتانیم، پلاستیک های رنگ شده، زنجیره ها و کابل ها و فولاد و به کار گیری پانل های مشبکه. فرم های تیز گوشه دار، صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی رو می توان از عناصر ثابت کارگری دونست بناهای تندیس وار، فرم های منحنی، پلکان های خارجی، مصالح نمای فلزی به کار گیری زیاد از مواد جورواجور، پنجره های بی قانون و مرکز فرار از نشونه های کارای اون می توان شمرد.

تالار کنسرت والت دیزنی

فرانک گهری عقیده داره:

من آثار هنرمندان رو نگاه می کنم و هنر رو به اندازه وسیله ای واسه الهام خودم می پندارم و تلاش می کنم تحت اثر هیچ فرهنگی نباشم. در هر کدوم از کارام روش های جدید رو جستجو می کنم. واسه من قانون و قانون محدود کننده وجود نداره و مرزی بین درست و نادرست نمی شناسم.

خواص صوتى ساختمون (از نظر درخشش صدا)

ساخت ساختمون در بهار ۲۰۰۳ به پایان رسید. فیلارموئیک بازگشایی بزرگ رو تا پاییز به عقب انداخت و در تابستون به اجازه استاد ارکستر خوانندگان تالار جدید به کار گیری شد. اجرا کنندگان و منتقدان قبول داشتن این معطلی ی ایجاد شده واسه بازگشایی عمومی تالار، به از دست دادن سیل بزرگی از هنرمندان و چند صد مهمون خاص رسید. این وسط روزنامه نگارها، از این فرصت به کار گیری کردن و شایعاتی مبنی بر لغو  بازگشایی دائمی کنسرت گفتن. اما این معطلی به خاطر اصلاح سیستم آکوستیک تالارها بود. کارگردان موسیقی ارکستر فیلارموئیک لس آنجلس در مصاحبه ای گفت:

نگرانی اصلی من سیستم صدا بود ولی حالا من به طور کامل خوشحالم و نگرانی ها رفع شده. این تالار به عنوان اولین و موفق ترین تالار بزرگ کنسرت در تاریخ آمریکا باقی می موند.

تالار کنسرت والت دیزنی

 دیواره ها و سقف تالار از داگلاس فیبر (یه نوع گیاه همیشه بهار بلندی که در غرب آمریکا می روید) تشکیل شده ان.

مطلب مشابه :  رقابت در بازار

بازخوردهای فرهنگی تالار والت دیزنی لس آنجلس

  • در سال ۲۰۰۳ اولین فیلمی که واسه اولین بار در تالار کنسرت فیلمبرداری شد بود، فیلم ماتریکس دوولوشن که در شامل بازیگران معروفی بود.
  • تالار والت دیزنی به شکل برجسته در فیلم بازی میدنایت کلوب به نمایش در اومد.
  • الن دی جنرز به همراه گروهی واسه آمریکن ایدال در هفته ی خاص «ایدال گیوزیک» راکسل تلتر، کمی کلارسون و ایل دیوو در تالار کنسرت والت دیزنی نمایش گذاشته شد.
  • در فیلم ایرون من (در سال ۲۰۰۸) این ساختمون به کار گیری شد. در این فیلم مهمانی حزب استارک در این ساختمون فیلمبرداری شد.
  • آخرای فیلم گت اسمارت در تالار کنسرت فیلمبرداری شد.
  • در سریال شارک، بخش هایی در مقابل تالار کنسرت فیلمبرداری شده.
  • در سال ۲۰۰۹ در فیلم سلوئیت سکانس های زیادی در این مجموعه فیلم ورداری شده.
  • در نمایش ای بی سی «برادرها و خواهرها»: که نمای خارجی  تالار از دفتر سناتور رابرت مک کالستیر مشخصه.

تالار کنسرت والت دیزنی

با پایان اجرای
 ساختمون زیبایی و پیچیدگی حجم، جوری خارق العاده و منحصربه فرده که از اون به عنوان نماد لس آنجلس یاد می شه.

فرانک گهری درباره این اثرش می گوید:

نیویورک مجسمه آزادی داره. رم صاحب کولیزیومه، پاریس به برج ایفل افتخار می کنه و در لس آنجلس، تالار موسیقی والت دیرنی جای هالیوود رو به عنوان نماد شهر می گیره.

تالار کنسرت والت دیزنی

به نظر گهری اشیا به ظاهر بی ارزش در کنار یکدیگر ارزش پیدا می کنن و همین معرف زیباشناسی مدرنه. به طور کلی آثار گری نظرات مخالف و موافق بسیاری رو برانگیخته ولی در نگاهی کلی می توان اون رو در انجام اهداف زیباشناسانه مدرن خود و هم اینکه ساخت ساختمون های تندیس وار مدرن بسیار موفق دونست به طوری که مشاهده می شه شهر کوچیک بیلبائو با اجرای موزه خود حالا به شهری معروف و گردشگری تبدیل شده است.

پس از اینکه جایزه پریتزکر به فرانک گهری تعلق گرفت، آدا لوئیز درباره اش نوشت:

اون خطر می کنه، روی بند راه می رود و مرز محدودیت ها رو می شکند. بناهای اون روشنائی ان و طرح های زنده  اون بیان کننده این مهم که چیجوری چیزی که ً کم اهمیته می تونه با خلاقیت شکلی نو و بی مثل پیدا کنه. اون هنر معماری رو به صورتی به کار می برد که در عین زیبایی توانایی به کار گیری داشته باشه. اون معماری رو در بی زمان ترین معنیش و با روش مخصوص به خود به کار می گیرد. اون به قلب هنر زمان می رود. آثار اون با در نظر گرفتن فناوری عمیقا نشون دهنده عصر حاضره.

دیدگاهتان را بنویسید