دانلود پایان نامه حقوق درباره : رسانه های جمعی

موهبت الهی است که در نهاد بشر به ودیعه نهاده اند؛ بودنش سبب باروری اندیشه و خلاقیت و نبودنش موجب خوارشمردن و شکستن هنجارها است. وقتی از دریچه نهادهای بشری به آزادی می نگریم ، نمودهای گوناگونی از آن می بینیم: « استقلال قاضی » چهره ای از آزادی قضات در صدور رای است؛ همچنان که آزادی بی قید را کسی نمی پذیرد، تصمیم گیری قاضی باید به شیوه ای باشد تا خلاقیت او برای اجرای عدالت و برقراری نظم در چارچوب قواعد حقوقی افزون شود.
استقلال قاضی اصل مشهوری است؛ بی شک همه به اشراق در می یابند که مفهوم آن چه و هدف از آن چیست. با این همه، کمتر بدان اندیشیده و آن را کاویده اند، مگر به صورت مصداقی و در لابه لای مسایل مختلف حقوق. برای همین، نیاز به مطالعه «اصل استقلال قاضی» را جدی پنداشته و روشن کردن حدود آن را گامی در راه بهبود حال نظام دادگستری می دانیم چرا که گاهی در مسیر اجرای این اصل، تردیدهایی را می بینیم و شایعاتی را در نقض آن می شنویم.
داوری به بیان قرآن از صفات خداست و انسان به خلافت از او به ارث برده است «قرآن کریم،سوره 38،آیه 26».از آنجایی که انسان خاکی، شایستگی تکیه زدن به این سریر آسمانی را یافته، شایسته است بکوشد تا از ویژگی های آسمانی اش تهی نشود. برای همین، به سهم خویش و به میزان وسعی که داریم، کوشیده ایم تا آن را «مسندی از آسمان» بدانیم و ویژگی هایش را بیان کنیم.
استقلال قاضی با شاخه های گوناگون علمی مرتبط است: الف. هنگام مطالعه استقلال قضات، می توان وارد علم سیاست شد و نظریه های فلسفه سیاسی را به کار گرفت: مثل دموکراسی و… ب. می توان وارد حقوق عمومی شد و در بحث از تفکیک قوا به آن پرداخت. ج. از منظر حقوق بشر نیز می توان به استقلال قاضی پرداخت: چرا که شنیدن دعوای هر انسانی و تصمیم گیری درباره آن از حقوق طبیعی وی است؛ پس هر کس حق دارد امور خطیر جانی و مالی خویش را به قاضی مستقلی بسپارد.
برای رعایت نظم و اجرای عدالت، بایستی قایل به استقلال دستگاه قضایی بود، این استقلال در مواردی با استقلال شخصی قاضی منطبق و در همه موارد، مقدمه ای بر استقلال قضایی و اجرای عدالت است.
مبحث اول: مفهوم استقلال نهادی
عبارت ( استقلال قضایی) از دو واژه کلیدی تشکیل می شود: استقلال و قضا. لذا ابتدا به مفهوم این دو واژه پرداخته می شود و سپس عبارت تعریف خواهد شد.
اولین معنایی که از استقلال به ذهن می رسد بی نیازی و عدم وابستگی به دیگری است. در همه ی امور ( فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، قضایی) ، وقتی کشور،نهاد یا فردی نیازمند و وابسته به دیگری نباشد گفته می شود دارای استقلال است.
در کتب معانی نسبتا مشابهی از این واژه ذکر گردیده است. در فرهنگ لغت معین، ذیل واژه استقلال آمده است : برداشتن و بلند کردن، ضابط امر خویش بودن، به خودی به کاری ایستادن بی شرکت غیری، صاحب اختیار و آزادی کامل یک کشور، دولت و ملت در امور سیاسی و اقتصادی بدون اعمال نفوذ خارجی. (معین، 5371، ص 2686). همچنین در لغت نامه دهخدا آمده است: ضابط امر خویش بودن، به خودی خود به کار ایستادن ( دهخدا، 1330، ص 336)
استقلال از مفاهیم اضافی است، به این معنی که تصور آن همواره متضمن سنجش میان دو چیز و یا چند چیز است. هرگاه بگوییم فلان شخص، ارگان یا دولت مستقل است، این معنی در درون خود مستلزم تصور وجود هویت های مشابه دیگری است که مصونیت از نفوذ و کنترل آنها برای شخص، ارگان یا دولت موردنظر به استقلال وصف می شود. ( امیری، 1390، ص 15)
قضا هم به فتح قاف در لغت به معنی فرمان دادن، حکم کردن، فتوا دادن،رای دادن، به جانب کسی رسیدن و روا کردن، آگاهانیدن و پند دادن می باشد. ( دهخدا، 1330، ص 335).
در قرآن مجید لفظ قضا بر معنای متعددی اطلاق گردیده است ( سنگلجی، 1347، ص 8-5) که به شرح ذیل می باشد:

1ـ ارائه نمودن، مانند آیه شریفه (( و اذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون)) ( سوره مبارکه بقره آیه 117: و هنگامی که فرمان وجود چیزی را صادر می کند می گوید موجود باش و او فورا موجود می شود)
2ـ امر کردن، مانند آیه شریفه: (( وقضی ربک ان لا تعبد الا ایاه)) ( سوره مبارکه اسری آیه 23: پروردگارت فرمان داده که جز او چیزی را نپرستید)
3ـ حکم کردن، مانند آیه شریفه: (( ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت)) ( سوره مبارکه نساء آیه 65: ….. هیچگونه اعتراضی در دل نداشته و کاملا از دل و جان تسلیم حکم او باشند).
4ـ خلق کردن و آفریدن، مانند آیه شریفه: (( فقضهن سبع سموات فی یومین)) ( سوره مبارکه فضلت آیه 12: آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید).
5ـ فعل و انجام دادن کاری، مانند آیه شریفه: (( فاقض ما انت قاض)) ( سوره مبارکه طه آیه 72: هر فعلی که می خواهی بکن)
6ـ اعلام کردن ، مانند آیه شریفه: (( و قضینا الیه ذلک الامر)) ( سوره مبارکه حجر آیه 66: ما به لوط چگونگی این امر را اعلام کردیم)
اگرچه در قرآن کریم معانی زیادی از قضاوت به کار برده شده است، اما معنی اصلی و مشهور آن در میان حقوقدانان اسلامی همان حکم کردن و دادرسی می باشد.
حضرت امام خمینی (ره) در کتاب تحریر الوسیله در تعریف قضاوت می فرمایند: (( و هو الحکم بین الناس للرفع النازع بینهم بالشرایط الآبیه)) یعنی قضاوت، حکم بین مردم است جهت رفع تنازع بین آنان با شرایطی که می آید ( خمینی، 1386، ص 80)
قضاوت و دادرسی در نگاه حقوقدانان مسلمان پس از ایمان به خدا از واجبات و برترین پرستش ها دانسته شده است و در متون ارزشمند اسلامی در خصوص قضاوت و اهمیت آن مطالب بسیار زیادی موجود می باشد که نشانگر جایگاه ویژه این منصب الهی است. در قرآن کریم آیات بی شماری در مورد عظمت منصب قضاوت وجود دارد که اکثر آنها دلالت صریح دارد که این مقام والا را خداوند متعال به پیغمبران و اوصیاء معصومین آنان اعطا فرموده است. خداوند متعال می فرماید: (( ای داود ما تو را در روی زمین مقام خلافت قرار دادیم تا میان خلق خدا حکم کنی و هرگز از هوای نفس پیروی نکن که تو را از راه خدا گمراه سازد و آنان از راه خدا گمراه شوند چون روز حساب را فراموش کرده اند به عذاب سخت معذب خواهند شد)) ( سوره مبارکه ص آیه 26 ) : (( یا داود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس و لا تتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله ان الذین یضلون عن سبیل الله لهم عذاب شدید بما نسوا یوم الحساب))
حضرت علی (ع) پس از گماردن شریح حادث کندب به داوری چنین فرمود: (( یا شریح قضاوت جایگاهی است که کسی در آن نمی نشیند، مگر آنکه یا پیامبر باشد یا وصی پیامبر یا شقی. اسلام بارزترین ارزش و اهمیت را برای مساله قضاوت در جهت تامین حقوق مردم و استقرار عدالت اجتماعی قائل شده است و آن را امانت بزرگی تلقی کرده است. بر این اساس قرآن کریم می فرماید (( خدا به شما امر می کند که امانات را به صاحبانش باز دهید و چون حاکم بین مردم شدید به عدالت داوری کنید)) ( سوره مبارکه نساء آیه 65: و ان الله یامرکم ان تودو الامانات الی اهلها و اذا حکمتم بین الناس ان تحکمو بالعدل).
استقرار عدالت هم به مفهوم وسیع آن از مهم ترین اهداف پیامبران است. خداوند متعال می فرماید (( همانا ما پیامبران خود را با ادله به خلق فرستادیم و برایشان کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند))
( سوره مبارکه حدید آیه 25: لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط)

دانلود پایان نامه
اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

طبع کار قضا به گونه ای است که امکان جلب رضایت تمامی افراد برای قاضی میسر نیست و در بیشتر موارد یک طرف ودر بعضی موارد هر دو طرف دعوا از تصمیم قاضی ناراحت می شوند و با وارد ساختن انواع فشارها سعی بر تاثیرگذاری بر فرآیند تصمیم گیری در جهت دلخواه خود را دارند.
استقلال قضایی، مانع مستحکمی است که می تواند فشارها را بی اثر و تلاش ها برای اعمال نفوذ را خنثی سازد.
منظور از استقلال قضایی عدم جواز دخالت و تاثیرگذاری از جانب دیگران بر قوه قضائیه در معنای عام و قضات در معنای خاص، در صدور آرای قضایی و آزادی امر قضا از هرگونه مداخله و فشار و گردن نهادن همه به احکام صادر شده است. این ممنوعیت، دخالت و تاثیرگذاری قوای مجریه، مقننه و مدیران قوه قضائیه و کلیه افراد ذینفع در دعوا و حتی رسانه های جمعی را شامل می شود.( حبیب زاده و همکاران، 1389، صص 25-24). آنچه که اشاره به آن ضرورت دارداین است که استقلال قضایی خود به تنهایی هدف نیست، بلکه وسیله ای برای رسیدن به اهداف والایی چون اقامه عدل، تضمین حاکمیت قانون، تضمین حقوق بشر و جلب اعتماد عمومی می باشد. همچنین استقلال قضایی به معنای عدم پاسخگویی نیز نمی باشد چرا که داشتن اختیارات بدون پاسخگویی نتیجه ای جز استبداد ندارد.
استقلال قضایی نباید تبدیل به دسیسه و روپوشی برای سوء استفاده گردد. پاسخگویی از ویژگی های کشورهای مردم سالار می باشد و اگر بر اساس قوانین شفاف نظام پاسخگویی در کشور حاکم شود این امر منجر به ارائه راهکارهایی در جهت ارتقای امور خواهد شد.
سازمان ملل متحد در اسناد مختلف، از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی مدنی و سیاسی و مصوبه مربوط به اصول اساسی استقلال قضایی به این مقوله توجه کرده و تمامی کشورهای عضو را به وضع قوانینی در راستای تضمین استقلال قضایی سفارش کرده است. با وجود این در اسناد بین المللی تعریفی از استقلال قضایی ارائه نشده است ( حبیب زاده و همکاران، 1389، ص 25) .
یکی از اصول اساسی دادرسی در اسلام اصل استقلال قضایی است که به عنوان زیربنای عدالت به شمار می رود. شرایط ، احکام و مقررات و ضوابطی که دین مبین اسلام برای متصدی امر قضاوت واجب و لازم دانسته است. مقدمه ای برای بیان اصل مذکور می باشد، اصولا استقلال سیستم قضایی در اسلام از استقلال قاضی سرچشمه می گیرد.( هاشم زاده هریسی، 1384: ص 57)
در قرآن کریم آیات زیادی نظیر آیات 58، 105، 135 سوره نساء و همچنین آیه 41 سوره مائده در مورد استقلال قضایی وجود دارد که بیانگر اهمیت دادن به این اصل حیاتی است. خداوند در آیه 135 سوره نساء قضات را مورد خطاب قرار می دهد:
(( ای اهل ایمان نگهدار عدالت باشید و برای خدا گواهی دهید هرچند به ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد. برای هرکس شهادت می دهید چه فقیر باشد چه غنی، شما نباید از حق عدول کنید که خدا به رعایت حقوق آنها اولی است. پس پیروی هوای نفس نکنید تا عدالت را نگه دارید و اگر زبان را در شهادت بگردانید و از بیان حق خودداری کنید خدا به هر چه کنید آگاه است)) ( یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهدا لله و لو علی انفسکم و الوالدین و الاقربین ان یکن غنیا و فقیرا فالله اولی بهما فلا تتبعوا الهوی ان تعدلوا و ان تلوا. او تعرضوا فان الله کان بما تعلمون خبیرا)
در نهج البلاغه نیز استقلال قضایی به مفهومی بسیار جذاب و شیوا بیان شده است. حضرت علی (ع) خطاب به جناب مالک اشتر فرماندار مصر می نویسد: (( برای قضاوت میان مردم کسی را انتخاب کن که او را از همه برتر می دانی، کسی که موجب دشواری کارها نشود و رفتار خصمان او را به لجاجت نکشاند و بر اشتباه خود پای نفشارد، و آن گاه که حق را شناخت در بازگشت به آن بخل نورزد، و نفس او به هیچ طمعی نگاه نکند، و تا همه حقیقت کشف نشود به اندک فهمی اکتفا نکند، کسی که بیش از همه اهل حجت و دلیل باشد و از مراجعه طرفین دعوا کمتر به ستوه آید و در کشف حقیقت امور از همه بردبارتر و بر روشن شدن حکم از همه قاطع تر باشد، کسی که ستایش او را سست نکند و ترغیب و تشویق، او را به جانبی گرایش ندهد)) (هاشمی شاهرودی، 1381: ص 33).

حضرت امام خمینی (ره) نیز در آثار و بیانات خویش بر استقلال

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *