دانلود پایان نامه

رویکردهای مدیریت زمان در مورد مدیریت زمان

رویکردهای متفاوتی مطرح شده که بیان هر کدوم از اونا می پردازیم:

راه و روش عینیت گرا: طرفداران این دیدگاه دید کمی و آماری به زمان دارن، قوانین مطلق گرایانه و عینی دارن کارها رو ثابت و بدون حرکت می بینن.

محیط و شرایط کاری در حال تغییره افرادیکه این راه و روش رو دارن نمی تونن از زمان به کار گیری کنه (دیوانداری ، 1389)

تخیلی: بعضی به شکل خیالپردازانه عمل میکنن فکر می کنن در آینده همه کارای مورد انتظار رو می تونن بکنن زمان رو واقعیتی میدونن که در آینده تحقیق پیدا میکنه الان نباید خیلی به اون توجه کرد همیشه منتظر یه اتفاق عجیب ان و همه چیز رو سروسامان دهد نبود درک زمان باعث از دست رفتن فرصتایی می شه که تکرار پذیر نیستن.

تقدیر گرا: هر چی پیش بیاد خوش آید واسه ایجاد تغییر نباید تلاش کرد.

این کار ممکنه واسه آرامش دادن و جلوگیری از فشارهای روانی بی نظمی فردی به درد بخور باشه اما مدیر مسئول سازمان نمی توند به این صورت باشه.

بهره وری: با کمترین زمان و هزینه باید بهترین نتیجه و کارکرد کاری رو گرفت. افراد تلاش دارن زمان لازم واسه انجام یه کار رو به کمترین حد ممکن برسانند تا فرصت انجام بقیه تکالیف رو بدست بیارن.

مهارتای مدیریت زمان

  • خودانگاره از راه تکرار تصور خود به عنوان به طور کاملً موثر و مؤثر بدست میاد. خود رو از دید مهارتای مدیریت شخصی و زمان، عالی کنین و همیشه این نقش رو بازی کنین. تا اینکه ملکه ذهن شه. به این شکل مهارت ها خیلی راحت و به طور خودکار بدست میاد.
  • تکرار و تمرین. طبق مدل روز عمل کنین و به زمان طولانی نیاز دارین. تلاش کنین عادت مهارتای مدیریت زمان رو در خود پرورش بدید با خود رو راست باشین واسه اینکه مهارتای مدیریت زمان رو پرورش بدید هم به زمان هم به قول و تعهد نیاز دارین.

قوائد و نقشه ها رو به ذهن نیمه حواس جمع خود بسپارین به خود قول دادن وقت شناسی، به کارای مهم تر تمرکز کنین. به بقیه قول بدید که قصد بهتر بودن رو دارین. (سروش ، 1386)

شروع از یه زمینه. از یه زمینه شروع کنین. یه دفعه نباشین عادتی رو که واسه شروع جدید و پیشرفت شما مرثره بشناسین.

مطلب مشابه :  پایان نامه با کلمات کلیدیایقاع، قانون مدنی، فقه امامیه، روابط حقوقی

واسه هر وعده ملاقات وقت شناس باشین. خود رو واسه هر وعده تنظیم کنین تا اینکه عادات جدید بخشی از رفتار عادی شما خود اگه تصمیم گرفتید بزودی روی یه تکلیف مهم تمرکز کنین تلاش کنین روزانه و دست کم واسه سه هفته پشت سر هم خود رو تنظیم کنین.

این عمل به شما کمک می کنه تا بتونین اولویت مهم رو مشخص کنین روزانه رفتار خود رو تکرار کنین. تلاش و موفقیت غیر از تلاش و خطاست چیجوری از راه شکست موفقیت رو یاد بگیریم.

عمل کارکرد ناتوون مدیریت زمان رو مورد بررسی بذارین.

مشکلات مدیریت زمان رو شناسایی و راهکارهای مناسبی رو انتخاب کنین باور به مدیریت عالی زمان یه مهارته زمان بر مشکلات پیروز شدین و به اهداف برسین یعنی با یادگیری مهارتای مدیریت زمان زندگی و آینده رو کنترل کنین.

مفهومی که در مدیریت زمان همه از اون غافل مونده ان اینه که ما باید خود رو اراده کنیم نه زمان رو.

بحث مدیریت زمان سال هاست که ذهن افراد و صاحب نظران گرایشای جور واجور خصوصاً علمای مدیریت رو به خود اختصاص داده و تا کنون دوره های آموزشی، سمینارهای تخصصی زیادی در مورد مدیریت زمان بر پا شده اما سوالی که مطرحه اینه که واقعاً ما تونستیم بر زمان محاصره پیدا کرده و اون رو پایین نظر خود در بیاریم. مفهومی که در مدیریت زمان همه از اون غافل مونده ان اینه که ما باید خود رو اداره کنیم نه زمان رو چون واقعا زمان اداره نا شدنیه و در هر حال گذراست و این سیستم که باید از زمان به درستی به کار گیری کرده و از اون بهره ببریم بر اساس گفته بعضی از زمان در واقع همون مدیریت بر خویشتنه و مهارتایی که ما واسه اداره کردن بقیه نیاز داریم همون مهارت هاییه که واسه اداره کردن خود به اون نیازمندیم و از اونا به کار گیری میکردیم مثل تواناییای مدیریت و برنامه ریزی، رهبری و کنترل مدیریت منابع و … شناخت درست و به موقع عواملی که وقت ما رو هدر میده خیلی با اهمیته. (امیدوار ، 1386)

چون اینجوری راه درمان مریضی اتلاف وقت رو کوتاه می کنیم بد نیس کمی با خود تامل کرده و از خود سئوال کنیم که وقت روزانه، صرف چه اموری می شه.

مطلب مشابه :  مبانی برنامه ریزی درسی از دیدگاه روانشناسان

راهکارهای اصلی مدیریت زمان

مدیریت زمان علم شخصیه همونجوریکه شبونه روز مقدار مشخص و ثابتی از زمان رو به خود اختصاص میده و هیچ وقت کمتر یا بیشتر از 24 ساعت نمیشه و این اصل رو ما در زندگی خود قبول کرده ایم باید این نکته رو هم قبول کنیم که این ما هستیم که باید زمان خود رو تنظیم کنیم، هیچوقت نمی تونیم این 24 ساعت رو افزایش و یا کاهش بدیم اما با یه برنامه ریزی درست میتونیم بهره خود رو از این زمان مشخص بیشتر کنیم.

نشتیای زمان رو پیدا کنین: همیشه به دنبال نشتیای زمان باشین و ببینین که زمان شما در چه زمانی بیشتر هدر میره پس از پیدا کردن این زمانا تلاش در کنترل اون داشته باشین و تلاش در اختصاص اون واسه کارای جورواجور داشته باشین به دنبال اهدافی از مدیریت زمان باشین (خاکی ، 1390 نقل از هاشمی 1391)

اولین قدم در مدیریت زمان حذف کردن اوقاتیه که به شکل بی روش هدر میره اگه شما موفق به حذف این زمانا شید بدونین که اولین قدم رو در این راه ورداشته اید.

الگو ورداری از طرح مدیریت زمان

همیشه تلاش در الگو ورداری از یه برنامه مدیریت زمان داشته باشین و در طرح الگوبرداری شده اهداف و اولویتای خود رو بنویسین و اونا رو منظم کنین و بعد اولویتای غیر لازم رو خط بزنین و بعد اهداف دراز مدت و میان مدت خود رو هم شناسایی کرده و تلاش در به انجام رسوندن اون داشته باشین این اهداف تعیین شده باید دست یافتنی و در عین حال رویایی باشه تا دلیل تحریک شما واسه تلاش شه و این نکته رو یادتون نره که هیچ وقت تلاش در کپی ورداری از بقیه طرحا نداشته باشین.

به کار گیری وسایل کمیتی در مدیریت زمان

همیشه تلاش در به کار گیری تکنولوژیای روز در مورد برنامه ریزی واسه مدیریت زمان خود داشته باشین به کار گیری نرم افزارهای رایانه و هم امکانات گوشیای همراه از این نکاته.