منابع تحقیق درباره حقوق جزای عمومی

دانلود پایان نامه

آنگاه که پروردگار به فرشتگان فرمود من در زمین خلیفه ای[از بشر] خواهم گماشت)
خداوند انسان را خلیفه خود، مسجود ملائکه و امانت دار الهی می شناسد و قرآن را برای هدایت او فرستاده و به هیچ وجه فرقی بین زن و مرد در این جهات قایل نیست، در تکلیف و انجام عمل صالح و پاداش آن تفاوتی بین زن و مرد نیست.
اسلام وقتی از زن بیعت گرفت، در حقیقت به او اعلام کرد که تو یکی از خشت های بنای اسلام هستی و باید سهم خود را در استواری و نگهداری این بنیان ایفا کنی.
« یا اَیُها النَبیُّ اِذا جاءَکَ المُومناتُ یُبایِعنَکَ … »
زن در نظام اسلامی جایگاهی همانند مرد دارد.خداوند تبارک و تعالی در سوره آل عمران آیه 195 می فرماید:
« اِنِّی لا اُضیِعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنکُم مِن ذَکَرٍ او انثیَ »
« من عمل هیچ عمل کننده ای از شما را زن باشد یا مرد ضایع نمی کنم.»
1-2-2-2 سلوک معنوی زن
اسلام برای ساختن جامعه ای فاضله، نخست به ساختن و تربیت زنان اقدام کرد. حضرت محمد” صلی الله علیه و آله و سلم” شخصیت زن صالحه را تا بدان جا بالا برد که او را به عنوان گلی از گل های بهشت معرفی کرد.قرآن کریم راه سلوک معنوی را در برابر زنان چنان گشود که نقل شده است از امام حسین (ع) در آخرین لحظات عمر خویش به زینب (س) فرمود: « ای خواهر مرا در نافله ی شب فراموش مکن ».

اسلام بر صلاحیت کامل زن برای زندگی معنوی و دست یابی به بالاترین مراتب کمال، تاکید می نماید. لذا صلاحیت زن برای تقرب به خداوند متعال از طریق اطاعت و عبادت به طور کامل مانند مرد است.
« مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَکَرٍ او انثَی و هُو مُومِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیَوهً و لَنَجزِیَنَّهُم اجرَهُم بِاحسَنِ ماکانوا یَعمَلونَ»
«هر کس کار شایسته ای انجام دهد خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مومن است او را به حیاتی پاکیزه زنده میداریم و پاداش آن هارا به بهترین اعمالی که انجام می دادند خواهیم داد.»
قرآن کریم در 63 آیه، از زنان صالح یاد کرده است. این آیات شامل 9 زن می شود که به جز یک نفرشان (همسر فرعون)، بقیه از خاندان پیامبران بودند.از این عده، 5 زن در ارتباط با حوادث ایام حیات حضرت موسی که به ترتیب نقش آفرینی شامل مادر و خواهر موسی، همسر فرعون، همسر و خواهر همسر موسی(دختران شعیب) می باشند، 4 زن دیگر یاد شده عبارتند از : همسر ابراهیم پیامبر(مادر اسحاق)، همسر زکریا پیامبر(مادر یحیی)، همسر عمران ( مادر مریم و مادربزرگ حضرت عیسی) و حضرت مریم (مادر حضرت عیسی). از این عده، فقط از حضرت مریم با ذکر نام یاد شده است و از دیگر زنان، با نسبت دادن آن ها به مردان و بدون ذکر نامشان سخن رفته است. بررسی آیات مربوط به زنان صالح که تقریبا یک سوم کل آیات مربوط به زنان در قرآن را شامل می شود بیانگر نقش آن ها در طهارت زایش، پرورش و بالش پیامبران است.
1-2-2-3 اصالت و استقلال زن
در اسلام زن در شئون مختلف زندگی و امتیازات اجتماعی از مرد عقب تر نبوده و در همه ی احوال استقلال اراده و عمل خود را از دست نداده و تحت قیمومیت مرد نرفته است.
اسلام اولین مکتبی است که قائل به تساوی حقوق زن و مرد، استقلال، حق مالکیت و سرشت انسانی برای زن شد، بلکه نخستین منادی بزرگ آزادی زن است.
هیچ دین و مذهب و فلسفه ای در دنیا نیست که به اندازه ای که اسلام به انسانیت و هویت حقیقی و حقوقی زن توجه نموده، توجه کرده باشد.در این رابطه ” فون کریمر”می گوید: «مسلمانان فطرتاً به زن احترام میگذارند، غربی ها احترام به زنان شان را از مسلمانان آموختند.»
اسلام زن را جزئی از جامعه بشری و دارای هویت و شخصیت مستقل دانسته، برای او اراده و حق زندگی قایل است. زن را موجودی ارزشمند معرفی کرده با عقاید خرافی آن زمان قاطعانه به مقابله برخاسته، رسم زنده به گور کردن دختران را ممنوع کرد.
« وَ اذَ المَوءُودَه سٌئِلَت بِایِّ ذَنبٍ قٌتِلَت »
و در آن هنگام که از دختران زنده به گور شده سوال شود: به کدامین گناه کشته شده اید؟!
و سپس به روشن گری ذهنیت تاریک آن عصر پرداخت. در خصوص مسائل اقتصادی نیز قرآن کریم، از لحاظ استقلال اقتصادی و مالکیت حق تصرفات گوناگون در اموال شخصی و تجارت، برای زن استقلال قائل شده است.

مطلب مشابه :  پایان نامه :گروههای اجتماعی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

« لِلرِجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکتَسبُوا وَ لِلنِّسَاِء نَصِیبٌ مِمَّا اکتَسَبنَ»
که بهره کسب و کار هر کدام از زن یا مرد را با استقلال، از آن صاحبش می داند و به مصداق
روایت معروف ” انما النساء شقائق الرجال” که در هر حکمی مگر برخی از احکام مختصه زن و مرد را مساوی در حقوق می بیند.
از دیدگاه اسلام، زن ضمن این که در امور اقتصادی کاملا مستقل است، از تأدیه مصارف زندگی و مخارج خانواده معاف است.اسلام، حدود اختیارات زن و آزادی و استقلال او را در انجام امور مالی و روابط حقوقی به طور وسیع تری نسبت به کشورهای متمدن غرب برای زن شناخته است. اسلام در هزار و چهارصد سال قبل در فضایی که در بعضی ملل و مکتب ها، زن حتی حائز شخصیت انسانی نبوده است، او را در موارد اقتصادی خویش آزاد گذاشته و به او شخصیت حقوقی اعطا نموده است.
اسلام به زن حق زندگی، حق رفاه و آسایش، حق تعلیم و تعلم، حق مالکیت، حق ارث، حق دفاع از خود، حق شرکت در امور اجتماعی و حقوق انسانی دیگر اعطا نموده و در زمینه های مذکور هیچ گونه امتیاز و برتری برای مردان نسبت به زنان قائل نشده است.
نتیجه سخن این که; در اسلام زن و مرد، در انسانیت، شخصیت انسانی و معیارهای فضیلت مساوی اند و از حقوق مساوی نیز برخوردارند. اگر بعضی از مسلمان ها عملا افراط یا تفریط در حقوق زن نموده اند، نباید آن را به حساب اسلام نوشت و همینطور نمی توان به استناد این که مسلمانان در فلان عصر یا فلان منطقه زنان را از حقوق مشروعه محروم دانسته اند ادعا کرد که در اسلام چنین حقوقی برای زن منظور شده است.
1-3 مبحث سوم
منابع
در بحث از منابع حقوقی بزهکاری زنان می توان به دو مورد اشاره نمود: یکی قوانین و مقررات داخلی ایران و به سخن دیگر حقوق جزای عمومی و دیگری اسناد و معاهدات بین المللی که در ادامه به شرح این دو مبحث می پردازیم.
1-3-1 حقوق جزای عمومی
منابع حقوق جزایی عمومی را می توان به دو گروه تفکیک کرد:
1-3-1-1 منابع الزامی
منابعی هستند که مستقیما حقوق جزا را تغذیه می کنند و ما آن ها را منابع اصلی و الزامی این رشته از حقوق می دانیم. در سیستم حقوق مدون، منبع اصلی حقوق جزا، قانون اساسی و تصمیمات قوه مققنه است که با رعایت شرایط خاصی به صورت ” قانون” وضع و اعلام می شود و اجرای آن برای همه افراد جامعه الزامی خواهد بود. در این جا قانون و حاکمیت آن در جامعه که ناشی از اراده ی عموم ملت است، از مهم ترین منابع الزامی حقوق جزا محسوب می شود که عبارتند از:
قانون اساسی
قانون اساسی به عنوان مهم ترین منبع حقوق جزا به تدوین اصول کلی حاکم بر کشور می پردازد و از جمله خط مشی قوانین جزایی را تعیین می کند.
در فصول دوازده گانه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و متمم آن علاوه بر اصول حاکم بر اساسی حکومت و حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن و سایر اصول ناظر به حقوق و آزادی های مشروع ملت، در مورد قواعد کیفری و اصول حاکم بر جرایم و مجازات ها، اصول فراوانی بر اساس موازین اسلامی پیش بینی شده است.
دلیل الزامی بودن این منبع از حقوق جزا این است که قانون اساسی علی القاعده از نظر ارزش و اعتبار برتر از سایر قواعد و مصوبات موضوعه است و نیز مفاد اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می دارد، کلیه قوانین جزایی باید بر اساس موازین اسلامی باشد و این اصل بر اطلاق و عموم همه ی قوانین و مقررات دیگر از جمله قوانین جزایی عادی نیز حاکم است موید همین معناست.
1-3-1-1-2 قانون مجازات
انواع جرایم و مجازات ها در اصول قانون اساسی معین نخواهد شد بلکه وظیفه خطیر پاسداری از حقوق فردی و اجتماعی مصرّح در اصول قانون اساسی معمولا به عهده ی قوانین جزایی عادی واگذار شده است؛ زیرا بدون تردید ساده ترین وسیله ی اجبار اشخاص به رعایت اصول قانون اساسی، مجازات است، و از این حیث قانون مجازات که راجع است به تعیین انواع جرایم و مجازات و اقدامات تأمینی و تربیتی که درباره مجرمین اعمال می شود، یکی از منابع اصلی و مهم حقوق جزا بشمار می رود.
این قانون به مسائل عام حقوق جزا می پردازد و جرم را تعریف، مجازات ها و اقدامات تأمینی و تربیتی را مشخص، کیفیات تخفیف دهنده یا تشدید کننده مجازات را معین، و علل توجیح کننده یا رافع مسئولیت جزایی را پیش بینی می کند. قانون مجازات فعلی مصوب مجلس شورای اسلامی سال 1392 در کتاب اول تا چهارم (کلیات، حدود، قصاص، دیات) و در 726 ماده به بررسی جرایم و مجازات ها می پردازد.

1-3-1-1-3 قانون آئین دادرسی کیفری
حقوق جزا به دو قسمت عمده حقوق جزای ما هوی و حقوق جزای شکلی تقسیم می شود. مسائل مربوط به ماهیت عمل مجرمانه و تعیین مسئولیت مجرم و میزان مجازات وی و اموری از این قبیل جزء حقوق جزای ما هوی محسوب اند. لیکن مسائل مربوط به صلاحیت محاکم و مراجع قضائی، نحوه تعقیب متهمین، طرز تشکیل دادگاهها و مقررات مربوط به اجرای احکام محاکم و غیره جزء آیین دادرسی کیفری یا حقوق جزای شکلی محسوب می شوند.
سایر قوانین
مقصود از سایر منابع حقوق جزا، کلیه قواعد و مقرراتی است که به طور مستقیم به منظور حمایت از حقوق فردی و اجتماعی و تحقق بخشیدن به عدالت و دادگستری در جامعه از طرف مقامات صلاحیت دار با رعایت تشریفات خاصی وضع و انشاء می گردد و پس از انتشار، همه ی افراد جامعه مکلف به تبعیت از آن خواهند شد. قانون مجازات عمومی و قانون آئین دادرسی کیفری که در فوق به آن اشاره شد کافی برای رفع احتیاجات حقوقی مملکت نبوده و نمی باشد. نباید تصور کرد که پیروی و متابعت از حقوق مدون به آن معنی است که منبع حقوق جزا باید فقط و فقط ” قانون” یعنی مصوبات قانون مقننه باشد. جامعه به سرعت پیش می رود و هر روز به مقررات و قوانین جدیدی در امور کیفری نیازمند است. در این مواقع مقنن بایستی فوراً اقدام نموده و برای حفظ ارزش های جدید به تهیه و تصویب قوانین جدید مبادرت نماید. به همین دلیل می باشد که بسیاری از تصمیمات قوه مجریه و قوه قضائیه از منابع قانونی حقوق جزا می باشند که از آن جمله اند:
آئین نامه های اجرایی قانون
مصوبات کمیسیون های داخلی مجلس شورای اسلامی
مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام
آراء هیئت عمومی دیوان عالی کشور در مقام وحدت رویه ی قضایی
مصوبات و لوایح قانونی قوه مجریه
لوایح قانونی شورای انقلاب اسلامی
قوانین معتبر مجلس شورای ملی
1-3-1-2 منابع ارشادی
منابع حقوق جزا منحصر به منابع الزامی نبوده بلکه منابع دیگری هم وجود دارد که اگرچه اجباری و الزامی نیستند لیکن برای محاکم جنبه ی ارشادی داشته و به طور غیر مستقیم راه گشای دادگاه ها در اتخاذ تصمیمات قضایی خواهد شد و محاکم اخلاقا از آن تبعیت می نمایند، این منابع تحت عنوان منابع ارشادی حقوق جزا می باشند که عبارتند از:
1-3-1-2-1 عقاید علماء حقوق یا دکترین
عقاید علمای حقوق که غالبا به ” دکترین” معروف است مجموع نظریاتی هستند که حقوق دانان در توجیه و تفسیر قواعد حاکم بر زندگی اجتماعی اعم از حقوقی و جزایی، به طور غیر رسمی اظهار می کنند، با این که تاثیر عقاید علمای حقوق در ساختمان حقوق هر جامعه غیر قابل انکار است، ولی عقاید آن ها نمی تواند به وسیله دادگاه، مستند صدور حکم جزایی قرار بگیرد.
نظام کیفری یا حقوق جزا، یکی از مهمترین بنیادهای حقوقی و اجتماعی هر جامعه می باشد. این پدیده چون سایر پدیده های

دیدگاهتان را بنویسید