منابع تحقیق درباره عوامل بزهکاری

دانلود پایان نامه

مونث یا انسان ماده است و کلمه مترادف آن در زبان لاتین ” woman” می باشد.
زنان در خانواده و جامعه نقشی مهم و اساسی دارند، لذا اگر این طبقه از جامعه دچار تزلزل و انحراف شوند، کل جامعه تهدید و ملتهب خواهد شد. زنان عصر حاضر بیش از زنان دیگر اعصار از چارچوب خانه خارج شده، آزادی بیشتری پیدا کرده و همچنین در معرض آسیب های بسیار واقع شده اند.
حدود نیمی از پیکره اجتماع را زنان تشکیل می دهند.در ربع قرن اخیر نیز حضور زنان در عرصه های علمی و آموزشی، مجامع دولتی، نهادهای مدنی و مشاغل آزاد ( فروشندگی، رانندگی و حتی معاملات اقتصادی و غیره ) باعث پر رنگ تر شدن حضور زنان در اجتماع شده است. همچنین در کشور ما در عین بودن موانع ساختاری، وضعیت تحصیلات زنان و حضور در مشاغل تغییر یافته و زنان استقلال مالی و پایگاه اجتماعی یافته اند، به گونه ای که دیگر نیازی به تخصیص نفقه مرد ندارند، لذا این حضور و تحولات به طبع موجب تغییراتی در میزان بزهکاری زنان می شود.
از گذشته های دور تا چند دهه پیش، جرائم، افعالی مردانه به حساب می آمدند و عده زنان مجرم در جوامع بسیار اندک و پیش بینی نشده بود، ولی امروزه جرائم زنان موضوعی درخور تامل است و از آن جا که زنان مادران آینده هستند و مجرم بودن آنان تاثیر بسزا در تربیت صحیح نسل آینده ساز جامعه دارد، و چون زنان همیشه کانون مهر محبت و استحکام خانواده بوده اند، بزهکاری آنان ضربه سنگینی به جامعه می زند و موجب نگرانی فرهنگی و تربیتی نسل آینده می شود. متاسفانه در زمان حاضر شمار چشمگیری از زندانیان، زنانی هستند که به علت ارتکاب جرائم گوناگون، از کانون خانواده جدا شده و در زندان به سر می برند. با نگاهی به زندان و بازداشتگاه زنان می توان پی برد که عوامل بسیاری در وقوع بزهکاری ها توسط زنان دخیل اند.
در میان این زنان محبوس در زندان، زنانی هستند که بایستی در زندان از کودکان شیرخوار خود نگهداری نمایند. آینده کودکی که در محیط زندان همراه با مادر مجرمش و در میان مجرمان حرفه ای با جرائم مختلف بزرگ شود، برهمگان روشن است.
در چنین موقعیت تکان دهنده ای مسئولیت ملی و مذهبی، هر انسان متعهدی را به سمت تفکر و تامل جهت چاره اندیشی این معضلات سوق می دهد تا نسبت به سر نوشت هم نوعان خود احساس مسئولیت داشته باشد.
تحقیق حاضر با هدف تبیین مشکلات و دشواری هایی که تحت عنوان بزه و جرم بر سر راه زنان قرار میگیرد و در زندگی فردی و اجتماعی آنان تاثیر می گذارد، انجام شده است و به بررسی ریشه ها و علل بزهکاری زنان می پردازد.
1-1-4 معرفی شهر قم
رشد جرائم در سال های اخیر در شهر قم توجه برانگیز شده است و ما شاهد رشد روزافزون جرائم در میان زنان در این شهر هستیم. در این فصل ما ابتدا در مقدمه ای کوتاه به بیان دورنمایی از وضعیت جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی شهر قم پرداخته و سپس به بررسی، مطالعه و کشف عوامل بزهکاری زنان محبوس در بند نسوان زندان قم، با استفاده از توزیع پرسشنامه، جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم پرداخت.
شهرقم منطقه ای کویری با آب و هوایی گرم و خشک است و یک راه ارتباطی بسیار قوی، در واقع یک شاهراه ارتباطی بین شهرهای کشور می باشد. قم شهری زائر پذیر است، واقع شدن دو مکان حرم مطهر حضرت معصومه(ص) و مسجد مقدس جمکران در این شهر در همه ی ایام سال، زائران و مسافران بسیاری را از دور و نزدیک فرامی خوانند. وجود همین خصوصیات برای شهر قم یعنی آب و هوا، شاهراه ارتباطی و زائرپذیر و نیز مهاجر پذیر بودن خود از عوامل افزایش میزان جرم و بزهکاری در این شهر محسوب می شود. در سال های اخیر شهرنشینی و خدمات اجتماعی در شهرقم توسعه ی قابل ملاحظه ای داشته است. از نظر اعتقادی و مذهبی، اسلام دین تقریبا همه ی مردم شهر قم است و عمل به احکام اسلامی در بین مسلمانان شهر قم کاملا رواج دارد. البته یک واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که گسترش شهر نشینی و توسعه تکنولوژی مبانی اعتقادی مردم را سست کرده است. اگرچه اصولا بهره وری از تکنولوژی و قبول زندگی ماشینی منافاتی با اعتقادات و آداب مذهبی ندارد اما امروزه در شهرها کمرنگ شدن سایه ی تعصبات و تقییدات دینی کاملا محسوس است.
به طور کلی باید گفت محله های شهرقم تفاوت هایی در خرده فرهنگ ها و بافت اقتصادی و اجتماعی دارندو میزان جرم در آنها متفاوت است. بین میزان جمعیت و سطح ارتکاب جرم در آن محله ها تناسب مستقیمی وجود دارد. یعنی در هر محله ای که میزان جمعیت بالا باشد سطح ارتکاب جرم نیز بالا است. محله هایی که از جمعیت های مهاجر تشکیل شده و عموما کوچ نشین بوده و با عسرت مالی و سختی معیشت مواجه می باشند، به دلیل تنگدستی، نبود امکانات مناسب اشتغال و عدم کنترل موثر اجتماعی آمار بیشتری را در ارتکاب جرم دارا می باشند. این محله ها اگرچه در حال حاضر تحت کنترل قوای انتظامی قرار دارند اما گستردگی و میزان بالای ارتکاب جرم در آن ها موجب شده تا اثر بخشی کنترل نیروهای انتظامی چندان قابل توجه نباشد ضمن اینکه نیازمندی اقتصادی و فقط فرهنگی و عادت به زندگی مجرمانه، استمرار ارتکاب جرم در آن محله ها را موجب می گردد.
موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطلوب شهر قم از طرفی و محرومیت و فقدان امکانات معیشتی برخی از مناطق محروم کشور از طرف دیگر موجب شد تا تعدادی از مهاجرین به این شهر وارد شود. این مهاجرین اغلب به لحاظ فقدان تخصص به کارگری و کارهای روزمزدی و نسبتا کم اجرت روی می آورند و امکان کسب معیشت و تامین هزینه ی زندگی خانواده هایشان به سختی فراهم می شود و درآمد اندک این گونه افراد موجب گردیده تا آن ها در حواشی شهرها یا مناطق فقیر نشین مستقر شوند. این عده در محله های مشخص متراکم گشته و در گسیختن انسجام اجتماعی و اخلاقی، به سبب فقدان نهادهای کنترل کننده و انحطاط فرهنگی نقش بارزی دارند در چنین مواردی بعضا ممکن است ضرورت اقتصادی و مادی به طور مستقیم موجب انحراف و بزهکاری شود و به تدریج رفتارهای انحرافی جز عادات زندگی بعضی از افراد شود. به طور کلی می توان گفت افزایش میزان مهاجرین در شهر قم با افزایش ارتکاب جرم رابطه ی مستقیمی دارد.
1-2 مبحث دوم
پیشینه تاریخی بزهکاری زنان

مطلب مشابه :  منابع و ماخذ مقاله حسن و قبح عقلی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1-2-1 قبل از اسلام
بزهکاری زنان در طول تاریخ و از آغاز آفرینش انسان یعنی از زمان خلقت حضرت آدم و حوا مورد بحث بوده است. برخی معتقدند که حضرت حوا مرتکب اولین گناه بشر شده و حضرت آدم را فریفته است. ولیکن قرآن با صراحت هنگامی که داستان فریب خوردن شیطان را بازگو می کند، نمی گوید که شیطان اول حوا را فریفت و حوا آدم را، قرآن نه حوا را به عنوان اصلی معرفی می کند نه او را از حساب خارج می کند. ودر آن جا که پای وسوسه شیطانی پیش می آید ضمیرها را به شکل ” تثنیه” می آورد و می گوید: فوسوس لهما الشیطان “فذلهما بغرور” شیطان آن دو را فریفت و «قاسمها لکما من الناصحین » شیطان در برابر هر دو سوگند یاد کرد که جز خیر آن ها را نمی خواهد.
قرآن کریم روزگار “عرب قبل از اسلام و متصل به ظهور اسلام” را روزگار “جاهلیت” نامیده و این نام گذاری علتی جز این نداشته است که اشاره کند به این که در زندگی عرب آن روز، تنها و تنها جهل بوده، نه علم و در تمامی امور انسان امور باطل و جهالت بر آنان مسلط بوده است نه حق و استدلال .
« یظنون بالله غیر الحق ظن الجاهلیه »
” درباره خدا گمان ناحق، گمان دوران جاهلیت می بردند.”
و زنان از تمامی مزایای مجتمع بشری محروم بودند، نه مالک اراده خود بودند و نه مالک عملی از اعمال خود، و نه مالک ارثی از پدر و مادر و ازدواج ها بدون قید و شرط بود.
کشتن دختران در عربستان نشان می داد که اختیارات مرد نا محدود و مادر حتی در درون خانه هیچ حقی برای مداخله در امور زندگی نداشته است وگرنه عطوفت و مهر مادری اجازه چنین کاری را به پدر نمی داد.
این رسم ناپسند زنده به گور کردن دختر را بعضی دال بر زن ستیزی اعراب جاهلی گفته اند و برخی ناشی از فقر و تنگدستی دانسته اند .
به هرحال نفس امر، محقق است و در صحت آن تردیدی نیست. چنان که آیات قرآنی موید این معنی است و وضع ناهنجار زن در جامعه ی جزیره العرب و رفتار نامردی مردان را با زنان به روشنی تصویر می کند.
« وَ اذَا بٌشِّرَ أحَدَ هُم بِالاُنثَی ظَلَّ وجهُهُ مُسودّاً و هُوَ کظِیمٌ»
در حالی که به هریک از آنان بشارت دهند دختر نصیب تو شده، صورتش از (فرط ناراحتی) سیاه می شود و به شدت خشمگین می گردد.
« یَتَوَارَی مِن القَومِ مِن سوءِ مَا بٌشِّرَ بِهِ أیُمسِکُهُ عَلَی هُونٍ أم یَدُسُّهُ فِی التُرابِ ألا سَاء مَا یَحکُمُونَ »
به خاطر بشارت بدی که به او داده شده، از قوم و قبیله ی خود متواری می گردد، (و نمی داند) آیا او را با قبول ننگ نگه دارد یا در خاک پنهانش کند؟ آگاه باشید که بد حکم می کنند.

لکه ننگ دیگری که بر تارک تاریخ عرب جاهلیت می درخشد وجود ازدواج های نا بهنجار و عمدتا در راه خفت زن آن دوره می باشد. مانند ازدواج یک زن با چند مرد و یا عوض کردن همسر توسط مردان برای مدتی خاص و …البته این جنایات در کلیه خانواده های عربستان عمومیت نداشته، وجود بعضی خانواده های متمکن و دارای رسوم و آداب شریف موروثی کافی بود که قبیله ای مانند قریش افتخار برائت و پاکی از جنایت شرم آور را برای خود حفظ کند.
1-2-2 بعد از اسلام
اسلام در روزگار سیاه جاهلیت ظهور کرد و نگاه رحمت آمیز و نورانی خود را متوجه زن کرد و شعاع فکر پیروان خود را گسترده تر از آن نمود که گذشتگان داشتند و فلسفه رشد فضائل بر روی زنان گشوده شد چراکه اسلام نور بود و طبیعت زن، روشنگری.
« تعالیم حیات بخش اسلام گرد و غبار مظلومیت و محرومیت را از چهره زنان زدود و آنان را از چنگال کشنده نفسانیت نجات بخشید و به مقام والای انسانیت ارتقا داد. زن در اسلام، همانند مرد موقعیت انسانی خویش را حفظ می کند و هرگونه حرکتی که موجب خدشه دار شدن انسانیت او گردد، از دیدگاه این نظام مقدس مردود شمرده می شود.»
اسلام برای منقلب کردن اوضاع زنان جاهلیت ابتدا کشتن دختران را ممنوع کرد، سپس شروع کرد به احترام گذاردن( بوسیدن دست حضرت زهرا “سلام الله” توسط پیامبر “صلی الله” که کاشف از کمال احترام است).سپس زنا را حرام کرد و مسلمانان را به ازدواج ترغیب کرد و در ضمن تعریف ازدواج موقعیت اجتماعی زن و همسنگ و همسر بودن او را تصریح و تثبیت نموده است.
در خطابات الهی مذکر و مونث بودن تاثیری ندارد به طور کلی خطابات قرآن یا به صورت عام است یا به صورت خاص. در موصولات عام و خاص که در بیان حکمی از احکام یا ذکر واقعه یا خبری است زن و مرد را یکسان در بر می گیرد.

[السارق و السارقه، الزانی و الزانیه ]
در کسب علم و معرفت امر به معروف و نهی از منکر که اگر در موارد عام ظاهرا مردان را مورد خطاب قرار می دهد از باب “تغلیب” است.
مانند آیات اول سوره مومنون؛ ” قد افلح المومنون …”
و در موارد خاص هم زن را مورد خطاب قرار داده که نمونه آن در قرآن بسیار است.
1-2-2-1 آیات قرآن راجع به زنان
مقام زن در اسلام چنان است که در قرآن مجید سومین سوره مفصل به نام « النساء » نامیده شده است، و در ده سوره دیگر از قرآن مسائلی مربوط به حقوق و منزلت زنان هست. اسلام اولین مکتبی است که زن را به عنوان مسئله مهم زندگی و متمم حیات انسانی در مسائل اجتماعی و اخلاقی و قانونی خود جا داده است.
خداوند تبارک و تعالی در کتاب خویش از میان همه مخلوقات تنها به انسان لقب خلیفه الله داد و فرمود:
« و اِذ قالَ رَبُکَ لِلمَلائِکَهِ إنِّی جَاعِلٌ فِی الَارض خَلیفَهً »
(به یادآور

دیدگاهتان را بنویسید