مهارت خود آگاهی و اجزا اون

دانلود پایان نامه

آشنایی با مهارتهای خودآگاهی و حل موضوع

یافته های علمی دلیل اینه که بهداشت روانی مثل مهمترین نیازای آدم امروزیه که واسه تامین اون لازمه فرد دقیقاً خود رو بشناسه، بتونه بقیه رو درک کرده و روابط موثری با اونا ایجاد کنه .هیجانهای منفی و استرسای روزمره خود رو شناسایی کرده و اونا رو پایین نظر در بیاره، به روش هایی موثر مشکلات خود رو حل کرده و تصمیمای مناسبی رو در پیش گرفتن کنه و دیگه اینکه تکراری فکر نکرده و اطلاعات رو بدون پردازش قبول نکنه. لازمه برآورده شدن نیازای اساسی فوق تسلط بر مهارتهای زندگیه. بعضی از این مهارتها عبارتند از: مهارتهای خود آگاهی ، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای اراده کردن و حل موضوع، مهارت مقابله با هیجانای منفی، مهارت مقابله با استرس، مهارت تفکر خلاق، مهارت تفکر نقد کننده مهارت قاطعیت ،مهارت اعتماد به نفس.(ناصری ،1387)

فرد ماهر به کسی می گن که توانایی انجام یه کار رو به شکل درست داشته باشه. واسه اینکه بشه گفت کسی در کاری دارای مهارته لازمه که دو عامل زمان و خطا هم در نظر گرفته شه. اینجوری به کسی راننده ماهر می گن که  هم واسه رسیدن به مقصد، دست کم زمان رو صرف کنه و هم در بین رانندگی دارای کمترین خطا باشه. کاملا معلومه واسه اینکه فردی بخواد در هر زمینه ای به مهارت برسه نیاز داره هم به علم چگونگی اون عمل آگاهی داشته باشه و هم با تمرینای پشت سر هم اون علم رو به رفتار و عمل تبدیل کنه. علم انجام یه کار رو میشه از راه جور واجور بدست بیاره ( ناصری، 1387).

در زندگی ما آدما، واقعیتای زیادی هست که چه بخوایم و چه نخوایم با اونا روبه رو می شیم .زندگی پر از مشکلاتیه که باید حل شن و تصمیمایی که باید گرفته شن پس مهمه که ما در روبرو شدن با موقعیتای موضوع برانگیز یا تصمیم بر انگیز دارای روش و روش باشیم. مسایل و مشکلات و اراده کردن مثل مواردی هستن که با مهمترین بخش مثلث دستگاه روانی آدم در ارتباطه :

 

  مثلث دستگاه روانی

 

 

 

 

تفکر که کارکرد مغز ماست، موجب می شه که از عهده حل یه موضوع برآییم ویا تصمیمی در پیش گرفتن کنیم. حال اگه روش حل موضوع و یا روش اراده کردن ما خراب باشه کاملا معلومه که دیگه اجزای روانی ما یعنی احساسات و رفتار هم به شکل به درد نخور فعال می شه (ناصری، 1387) .

مهم نیس افراد در زندگی با مشکل، دردسر، گرفتاری، انتخاب و … روبرو نشن، بلکه مهم اینه که در روبرو شدن با این جور موقعیتا بتونن به روش هایی درست عمل کنن. بعضی افراد حتی قادر به رفع کردن مسایل روزمره خود نیستن و در مقابل کوچیکترین موضوع یا انتخاب، دچار پریشونی، دست پاچگی، پریشونی و ناراحتی می شن. در مقابل این گروه، افراد دیگری هم وجود دارن که  حل مسایل و مشکلات جور واجور و روبرو شدن با موقعیتای لازمه اراده کردن نه فقط دچار آشوب نمی شن بلکه به این سطح از خود آگاهی دست پیدا میکنن که نقاط ضعف خود رو بهبود بخشن. کلی ترین موفقیت این افراد اینه که به هنگام روبرو شدن با مشکلات و گرفتن یه تصمیم از راه منظم و مرحله به مرحله به کار گیری می کنن حال اینکه افراد گروه اول بدون این توانمندی هستن (ناصری، 1387) .

مطلب مشابه :  تحصیل در بیرون، تلخ و شیرین ۱۷ تغییر بی برگشت در زندگی یه مهاجر (قسمت اول)

روبرو شدن و رقابت موفقیت آمیز با مشکلات بخشی از زندگی روزمره هر فردیه. همه افراد در زندگی با مشکلات روبرو می شن که باید واسه اونا راه حلای درست و منطقی پیدا کنن. بعضی در برابر مشکلات راه حلای مناسبی رو برمی گزینند. اما باید به خاطر داشت که با کمی تامل و اندیشه میشه از بین ده ها راه حل ممکن، بهترین اون رو انتخاب کرد تا کمترین آسیب رو در برابر مشکل ایجاد شده، تجربه کرد. بیشتر مشکلات  قابل حل بوده و استرس واسه ما ایجاد نمی کنن. بیشتر افراد خیلی واسه حل مشکل خود وقت نمی ذارن و بنابر این خیلی از راه حلهای موجود رو ندیده می گیرن. اندیشه سطحی و تصمیم گیریای تند با عجله معمولا به حل موثر مشکل نمی انجامد چون که در اینجور تفکری مسایل عمیق ومهم از نظر دور می مونن(ناصری، 1387) .

 

2-3 مهارت خود آگاهی و اجزا اون:

توانای شناخت خود و باخبر شدن از خصوصیات، نیازها، نقاط ضعف و قوت، خواستها، ترسا، احساسات، ارزش و هویت خوده. رشد خود آگاهی به فرد کمک می کنه روابط اجتماعی و روابط بین فردی مؤثر و همدلانه برقرار کنه. مثل مشکلات روانی – اجتماعی مربوط به خود آگاهی ناتوون میشه به افسردگی احساس پستی، اعتماد به نفس پایین، مشکلات ارتباطی، احساس تنهایی، سوء مصرف مواد و … اشاره کرد (سازمان بهداشت جهانی،2000، ترجمه فتی و همکاران، 1386) .

2-3-1  شناخت ویژگیای جسمی و بدنی :

شناخت ویژگیای ظاهری خود، لازمه خودآگاهیه. میشه با تکیه بر نقاط مثبت خود و احساس رضایت حاصل از اون در جهت رفع کردن نقاط ضعف خود دست به کار شد ( فتحی، 1385)

2-3-2  شناخت تواناییا و مهارتای خود:

الف) شناخت نقاط قوت: ازجمله ویژگیا و نقاط مثبت خود، شناخت توانمندیای خود، شناخت پیشرفتها و موفقیتای خوده .

مطلب مشابه :  پایان نامه :مسئولیت قراردادی

ب) شناخت نقاط ضعف: این شناخته ها و پذیرش اونا و هم اینکه داخلی ساختن این باور که هرکی می تونه اشتباه کنه و از اشتباهات خود درس بگیره به طور کاملً لازم و شرط لازم واسه پیشرفته وقتی آدم خودشو با همه نقاط قوت و ضعف قبول کنه اون وقت می تونه با تکیه بر این خودآگاهی با موفقیت و اعتماد حرکت کنه ( فتحی، 1385 ) .

2-3-3  شناخت افکار و گفتگوهای داخلی :

محققان فکر می کنند در موقعیتای جور واجور زندگی ( چه خوب و چه بد ) تو ذهن هر کدوم از ما افکاری خودکار وار فعال می شه و به شکل گفتگوهای داخلی خود رو نشون میده. این گفتگوها هم می تونن منفی باشه و به احساسات آسیب بزنه و ایشون رو در شک و ترسهایش باقی بزاره و هم می تونه مثبت باشه و احساسات مثبت به وجود بیاره، با شناخت گفتگوی داخلی منفی خود، میتونیم در هر موقعیتی که این افکار شروع به فعال شدن می کنه رو کنترل کرده و اون رو به نتیجه های مثبت ذهنی تبدیل کرد ( جهانی، 1385 ) .

2-3-4 شناخت افکار باورها و ارزشهای خود :

افراد طبق خونواده هایی که در اونا تربیت می شن و دیگه اطلاعاتی که به ، افکاری دارن مجموعه افکار باورها رو میسازن و یه سری از این باورها، ارزشها رو به وجود میارن. باورها، افکاری هستن که اونا رو درست دونسته و بر مبنای اونا عمل می کنیم. ارزشها، ملاکهاییه که به وسیله اونا افکار و باورامون رو مورد آزمایش قرار می دیم. باورها، ارزشها و به طورکلی چگونگی نگاه ما نسبت به زندگی قابل تغییره و ما میتونیم هر کجا که لازم باشه در افکار و باورامون به اصلاح وتعدیل ساختهای ذهنی خود بپردازیم (آقاجانی، 1375) .

2-3-5 شناخت اهداف خود:

هدف جاییه که فرد می خواد به اون برسه و واسه رسیدن به اون برنامه ریزی می کنه. هرچه شناخت فرد از خودش واقعی تر باشه، هدفی رو هم که واسه خود برمی گزیند واقعی تر هستش و احتمال رسیدن به اون بیشتر هستش. واسه رسیدن به اهداف باید اون رو از قالب کلی و مبهم بیرون ساخته و به اجزایش تقسیم کرد و مرحله مرحله پیش رفت. درزمان این مراحل هم باید به توانمدیهای خود بیشتر خبردار شد و این آگاهی باعث بر طرف کردن اشتباهات می شه( آقاجانی، 1375).