دانلود پایان نامه

از آن است که حل تعارضات والدینی می تواند به اصلاح و رفع اثر منفی بر فرزندان کمک کند. درسطح کل سیستم خانواده،الگوهای خانوادگی بی قید و بند و به هم تنیده با افزایش ریسک نشانه های افسردگی و اضطراب در فرزندان مرتبط است.محیط خانوادگی حمایت گر با سطح تعارضات پایین بین نوجوان-والد مرتبط است. نهایتا در سطح زیرسیستم فراخانواده،مطالعات حاکی از آن است که حوادث پراسترس،مشکلات افتصادی و سیاسی و اجتماعی و…ریسک ابتلا به احتلالات برون زاد و درون زاد را در نوجوانان افزایش می دهد (استرن،2000). حمایت قوی سیستم خانواده از نوجوانان می تواند از آنان در برابر ابتلای به افسردگی و اضطراب حمایت کند(کامسیل و اپستین ،1994؛لیسیترا-کلکلر و وس،1993). یک محیط خانوادگی پراسترس و پرهرج و مرج،ارتباطات ضعیف و نه چندان خوشایند بین والدین و نوجوان و نگرش های منفی والدین در مورد افسردگی، ممکن است در شروع افسردگی نوجوانان دخیل باشد(گاتلیب و اویسون،1993؛بریج،1993). لازم به ذکر است که گاهی ارزیابی نوجوانان از محیط خانوادگی شان ممکن است به مراتب بدتر از آنچه که واقعا هست سنجیده شود (لیسیترا-کلکلر و وس، 1993). علاوه بر آن نوجوانانی که خودشان را نسبت به والدینشان دور و غیر صمیمی و یا وابسته می بینند نشانه های افسردگی را در مقایسه با نوجوانانی که یک چنین احساسی ندارند بیشتر تجربه می کنند (فرانک، پورمن، ون ایگرن و فیلد، 1997).
خانواده ها می توانند به طور منفی بر سلامت روانی نوجوانان به واسطه بی میلی و یا ناتوانی شان در تشخیص نشانه های افسردگی آنها و همینطور بزرگ کردن مشکلات هیجانی شان اثر منفی بگذارند (ویسدم، کلارک و گرین، 2006). ونارد (1999) دریافته است که دختران نوجوانی که خانواده هایشان افسردگی را به عنوان یک نقص و عیب تلقی می کند،کمتر درصدد درمان حرفه ای و مشاوره بر می آیند. خانوده هایی با نگرش منفی نسبت یه افسردگی ممکن است نشانه های افسردگی را در فرزندانشان تشدید کنند و بدین ترتیب رابطه بین والدین و نوجوان مخدوش می شود (ویسدم و آگنور، 2006).
والدین در رشد و ابقای نشانه های افسردگی فرزندانشان نقش مهمی دارند اما در دوره نوجوانی،گروه مرجع و مهم نوجوان از والدین به همسالان تغییر جهت می دهد (فارمن و بورمستر،1992؛ پترسن، سریگیانی و کندی،1991). نوجوانان بیشتر وقتشان را با همسالانشان می گذرانند و راهنمایی و تایید آنها در مقایسه با والدین برایشان بسیار مهمتر است. ارتباطات خوشایند با همسالان می تواند آسیب پذیری به افسردگی را در نوجوانان تخفیف دهد. نوجوانانی که از حمایت همسالانشان بیشتر برخوردارند ودوستان بیشتری دارند سطوح کمتری از افسردگی را نشان می دهند.درحالیکه نوجوانانی که از حمایت همسالانشان برخوردار نیستند نشانه های افسردگی بیشتری را تجربه می کنند (لیسیترا-کلکلر و وس،1993).
همسالان همچنین می توانند به عنوان منبع استرس و افسردگی نوجوان عمل کنند.فشار از جانب گروه همسالان به همنوا شدن با استانداردهای گروه می تواند منجر به اضطراب بیشتر در آنها شود و تشویق آنها به فعالیت هایی با ریسک بالا می تواند به افسردگی در آنها منجر شود.طرد از جانب همسالان با،اضطراب،احساس انزوا وعزت نفس پایین نوجوان مرتبط است (برنت، 1996). از دست دادن ارتباطات اصلی نوجوان به خصوص جدایی های عاطفی و رمانتیک، به طور معناداری در شروع نشانه های افسردگی آنها نقش بازی می کند(مونرو،رود،سیلی و لوینسون، 1999).
هنگامی که همسالان، نوجوان را به واسطه افسردگی اش مسخره می کنند،کمتر احساس محبوب بودن می کند و لذا نشانه های افسردگی اش بدتر و شدیدتر میشود.همچنین همسالان می توانند به واسطه تقویت نگرش های منفی در مورد داشتن مشکلات هیجانی، وضعیت روحی او را تضعیف تر کنند (کنلی ، گلر ، مارتن و کوچر ،1992). تحقیقات حاکی از آن است که همسالان ممکن است بر روی رفتارهای مربوط به سلامتی نوجوان به طور مثبت(از طریق حمایت اجتماعی)و به طور منفی(از طریق طرد و یا فشار به همنوایی) اثر بگذارند.

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

فصل سوم:روش تحقیق

در این فصل به ترتیب به معرفی طرح پژوهش، جامعه آماری، گروه نمونه و شیوه نمونه گیری پرداخته می شود.سپس ابزارهای پژوهش،نحوه اجرای آزمون و شیوه تجزیه و تحلیل داده ها شرح داده خواهند شد.
3-1-طرح پژوهش
پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. این روش زمانی استفاده می شود که هدف پژوهش تعیین رابطه یا همبستگی بین دو یا چند متغیر باشد و پژوهشگر بخواهد رابطه بین آنها را مورد پژوهش قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد خانواده با ویژگی های روانشناختی و کمرویی نوجوانان می باشد.
3-2-جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران نوجوان 15 تا 18 ساله شهر تهران می باشد.
3-3- گروه نمونه
نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 240 نفر بود که تعداد 40 نفر به دلیل نقص در تکمیل مقیاس ها کنار گذاشته شدند و نمونه نهایی به 200 نفر، شامل 200 دختر نوجوان 15 تا 18 ساله شهر تهران تقلیل پیدا کردند.
3-4-روش نمونه گیری:
با توجه به محدودیت در جمع وری داده ها و عدم موافقت برخی مناطق آموزش و پرورش،نمونه گیری به صورت نمونه در دسترس انجام شده است.200 نوجوان دختر 15 تا 18 ساله از بین مناطق 22 گانه شهر تهران (دبیرستان ها، مراکز آموزشی، تفریحی) انتخاب گشتند(مناطق 3،6،5). ملاک های ورود آزمودنی ها شامل دختران نوجوانی بود که 15 تا 18 سال سن داشتند ، پایه تحصیلی شان مقطع دبیرستان بود وبه بیماری های جسمی و روانی مبتلا نبودند.
3-5-ابزارهای پژوهش:
به منظور ارزیابی متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش از 5 پرسش نامه استاندارد شده به منظور بررسی خصوصیات جمعیت شناختی آزمودنی ها استفاده به عمل آمد.
3-5-1-پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک:
این پرسشنامه عواملی چون جنس، سن، تحصیلات، رشته تحصیلی،تعداد خواهر و برادر و…..را مورد سؤال قرار می دهد.
3-5-2- پرسشنامه سنجش خانواده مک مستر :
مقیاس سنجش خانواده که مبتنی بر راهبرد نظری- نظریه سیستم ها است، به منظور توصیف ویژگی های سازمانی و ساختاری خانواده ساخته شده است (اپستین، بیشاب، بالدوین، 1983 ).
این مدل شش بعد اختصاصی و یک بعد عمومی را برای کارکردهای خانواده ارائه می دهد و برای تمیز بین خانواده های دارای عملکرد کارآمد یا ناکارآمد، الگوهای مراوده ای میان اعضای خانواده را اندازه می گیرد. ساخت این مقیاس در آمریکا انجام گرفت، با این حال اعتبار آن در اروپای شرقی نیز ارزشیابی شده است (کیتس، رایان، فودر، میلر، بیشاب، 1990، به نقل از بهاری، 1379).
ساخت خانواده آزمای براساس پژوهشی (نجاریان، 1374 ) با حجم نمونه ای 503 نفری بوده است که از این تعداد 294 نفر متعلق به خانواده های با حداقل یک عضو بیمار (طبق طبقه بندی) و تعداد 209 نفر نیز دانشجویان رشته روانشناسی عمومی بوده اند. اولین نسخه این آزمون شامل 240 ماده بود که برای هر بعد 40 ماده منظور شده بود. پس از تجزیه و تحلیل جداگانه هر شش زیر مقیاس، پرسشهایی که واجد بالاترین اعتبار (آلفای کرونباخ) بودند، برای آن زیر مقیاس انتخاب شدند. لذا برای هر زیر مقیاس تعداد 17 تا 22 ماده باقی ماند که دامنه آلفای کرونباخ آنها بین 83/0 تا 90/0 بوده است. مقیاس نهایی دارای دو نسخه 53 و 60 ماده ای است.
روایی به دو طریق، مورد تایید قرار گرفت. اول، با بهره گرفتن از نمره هایی که خانواده ها در مقیاس به دست آورده بودند. در نمونه 503 نفری و با بهره گرفتن از یک روش تشخیصی، نمره های توانستند 67 درصد خانواده های غیر بالینی و 64 درصد خانواده های بالینی را به درستی پیش بینی کنند. دوم، در مجموع نتایج پژوهش مذکور معنادار بود.
میلر و همکاران (1985) حاصل کوششهای خود را در پژوهشی با عنوان ابزار سنجش خانواده مک مستر، اعتبار و روایی که مبتنی بر بررسی گزارشهای موجود راجع به اعتبار و روایی ابزار سنجش خانواده مک مستر می باشد، ارائه دادند. یافته های حاصل نشان داد که دارای 1) اعتبار کافی آزمون- آزمون مجدد 2) همبستگی پایین با مطلوبیت اجتماعی، 3) همبستگی متوسط با سایر معیارهای خود گزارش‎دهی کارآیی خانواده، 4) تفاوت معنادار بین ساخت و کارکرد خانواده های کارآمد و خانواده های ناکارآمد که توسط متخصصین رتبه بندی شده بودند، می باشد (به نقل از بهاری، 1379).
در ایران اولین کوشش علمی به منظور هنجاریابی و میزان سازی ابزاری این آزمون توسط نجاریان (1374) بر نمونه ای با حجم 510 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران انجام شد. ضمن تایید اعتبار نسخه فارسی این آزمون، اعتبار کل آزمون را93 بدست آورد که معنادار می باشد. همچنین به منظور برآورد “روایی سازه” مقیاس و همچنین بررسی” ساختار عاملی” آن در تحقیق مورد نظر (نجاریان، 1374) از شیوه تحلیل عاملی استفاده شد.
به منظور برآورد اعتبار (هماهنگی درونی) آزمونFAD-I و سازه هایش، ضرایب آلفای کرونباخ آنها نیز محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ ساختار عاملی جدید 93/0 است و نیز اعتبار سازه های عوامل 3،2،1 آزمون -I FAD به ترتیب 92/0، 75/0، 77/0 محاسبه شدند که همگی معنادار هستند(نجاریان، 1374 ).
آزمون FAD-Iشامل 45 گزاره است که خانواده آزمودنی را توصیف می کند. آزمودنی در واکنش به این گزاره ها، میزان انطباق خصوصیات توصیف شده را با شرایط خانواده خود بر روی یک مقیاس لیکرت چهار طبقه ای (کاملا موافقم، موافقم، مخالفم، کاملا مخالفم) مشخص می سازد.
فرم اصلی مقیاس به گونه ای نمره گذاری می شود که نمره خانواده در آزمون نشانگر میزان آسیب آن است، بدین معنا که
هرچه خانواده مشکل دارتر و بیمارتر باشد و کارآیی کمتری داشته باشد، نمره اش در FAD بالاتر است و برعکس هرچه خانواده سالمتر باشد، نمره اش کمتر است. سؤالات 20-1 سازه نقش ها، سؤالات 27-21 سازه حل مشکل و سؤالات 45-28 ابراز عواطف را مورد سنجش قرار می دهد. به هر گزینه از راست به چپ (کاملا موافقم، موافقم، مخالفم، کاملا مخالفم) به ترتیب از 1 تا 4 امتیاز تعلق می گیرد. سؤالات 21 تا 38 و سؤال 45 به صورت معکوس نمره گذاری می گردد.
3-5-3-پرسش نامه کمرویی:
چارچوب پرسش نامه کم رویی توسط “سموعی” تهیه شده است. فرم اولیه با 52 سوال و پاسخنامه با 5 گزینه (هرگز، به ندرت،گاهی اوقات، بیشتر اوقات و همیشه) می باشد.
اعتبار پرسش نامه از طریق آلفای کرونباخ 80/0 محاسبه گردید.
اعتبار پرسش نامه به روش دونیمه کردن معادل 75/0 به دست آمده است.
ضمن اجرای پرسشنامه کمرویی به طور همزمان با مصاحبه روان شناسی، اعتبار همزمان آن در سطح 01/0معنی دار محاسبه شد.
به طور کلی بررسی نتایج حاکی از آن دارد که پرسش نامه کمرویی از کیفیت روانسنجی مناسبی برخوردار است و قابل کاربرد در مقاصد پژوهشی و روانشناختی می باشد.

 
 
3-5-4-پرسش نامه اضطراب بک:
پرسشنامه اضطراب بک یک پرسشنامه خود گزارشی برای اندازه گیری شدت اضطراب در نوجوانان و بزرگسالان است. (بک و همکاران به نقل از غرایی 1372). این پرسشنامه یک مقیاس 21 ماده‌ای است که آزمودنی در هر ماده یکی از 4 گزینه‌ای که نشان‌دهنده شدت اضطراب اوست انتخاب می‌کند.چهارگزینه هر سؤال در یک طیف چهار بخشی از 0 تا 3 نمره‌گذاری می‌شود. هر یک از ماده‌های آزمون یکی از علائم شایع اضطراب (علائم ذهنی بدنی هراس) را توصیف می‌کند. بنابراین نمره کل این پرسشنامه در دامنه‌ای از 0 تا 63 قرار می‌گیرد. این پرسشنامه به گونه‌ای تدوین شده که علائم افسردگی را شامل نشود، مطالعات نشان می‌دهد این آزمون از اعتبار بالایی برخوردار است.
در این پرسشنامه نمره کمتر از 9 نشانه عدم اضطراب ، 10 تا 20 نشانگر اضطراب خفیف، نمره 21تا 30 نشانه اضطراب متوسط و 31 به بالا بیانگر اضطراب شدید می باشد.(بک،1988).

ضریب همسانی درونی آن 92/0 ، اعتبار آن با روش بازآزمایی به فاصله یک هفته 75/0 و همبستگی داده‌های آن از 30/0 تا 76/0 متغیر است (کلارک و داتسون 1991 به نقل از مرادی 13 80). غرایی 1372 در ایران ضریب اعتبار آن را بازآزمایی و به فاصله 2 هفته 80/0 گزارش کرده است.
در ایران نیز کاویانی وموسوی این آزمون را هنجار یابی کرده اند و نتایج نشان داد، آزمون مورد نظر دارای روایی(72/0) اعتبار(83/0)و ثبات درونی (92/0) مناسبی است(کاویانی؛موسوی1387).
3-5-5-پرسش نامه افسردگی بک (ویرایش دوم BDI II):
ویرایش دوم پرسشنامه افسردگی بک یک شکل بازنگری شده پرسشنامه افسردگی بک است که جهت سنجش شدت افسردگی تدوین شده است. فرم تجدیدنظر شده پرسشنامه افسردگی بک در مقایسه با فرم اولیه بیشتر با DSM هم‌خوان است.
علاوه بر آن ویرایش دوم این پرسشنامه، تمامی عناصر افسردگی را براساس نظریه شناختی افسردگی نیز پوشش می‌دهد. این پرسشنامه همانند ویرایش نخست از 21 ماده تشکیل شده که آزمودنی برای هر ماده یکی از چهارگزینه‌ای را که نشان‌دهنده شدت علامت افسردگی در مورد خویش است را برمی‌گزیند.
هر ماده نمره‌ای بین (0 – 3) می‌گیرد و بدین ترتیب نمره کل دامنه‌ای از (0 تا63) دارد. این پرسش نامه نقطه برشی به عنوان عدم وجود افسردگی معرفی نمی‌کند. مطالعات روان‌سنجی انجام شده بر روی این پرسشنامه نشان می‌دهد که از روایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و به طور کلی این پرسشنامه جانشین مناسبی برای ویرایش اول آن محسوب می‌شود(دوزو. آداسون و آهنبرگ 1998 به نقل از مرادی).بک، استیر و گاربین ثبات درونی این ابزار را 73/0 تا 92/0 با میانگین 68/0 و ضریب آنها برای گروه بیمار 68/0 و غیر بیمار 81/0 گزارش کرده‌اند.
در یک بررسی که بر روی 125 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی تهران که جهت بررسی اعتبار و پایایی DBIIبر روی جمعیت ایرانی انجام گرفت. نتایج بیانگر نمره کل با میانگین 79/0 انحراف استاندارد 96/7 آلفای کرونباخ 71/0 و پایایی بازآزمایی به فاصله 2 هفته 73/0 بود (مجتبایی و همکاران به نقل از مرادی 1381).
آلوی و کین (1998) در مطالعه خود، پایایی درونی پرسشنامه بک را 90/0 ذکر کرده اند. کراکر و همکاران (1998) در بررسی اعتبار به روش تنصیف، ضریب همبستگی 86/0 گزارش کرده اند که نشانگر اعتبار درونی بالای این آزمون می باشد.
روایی پرسشنامه افسردگی بک در جامعه های متعدد مشاهده شده است.(استیر و کلارک1997 )
جمله های پرسشنامه افسردگی بک ، به ترتیب، خفیف ترین تا شدید ترین میزان اختلال در آن جنبه را مورد بررسی قرار می دهد. آزمودنی در هر مورد می تواند نمره ای بین 0-3 بگیرد. در این آزمون ، 2 آیتم به بعد عاطفی ، 11 آیتم به مسائل شناختی ، 2 آیتم به رفتار های آشکار ، 5 آیتم به علائم جسمانی و 1 آیتم به علائم درونی اختصاص داده شده است.
تمام این آیتم ها مربوط به علائم افسردگی می باشند( هرمن و

دیدگاهتان را بنویسید