با برترین دوره های MBA در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

بعضی از رشته های دانشگاهی، میان رشته ای و ساختاری عمومی داره.
یعنی هم به مدیریت رابطه پیدا میکنه، هم موضوعات اقتصادی در اون مطرح می شه، هم به مقولات مهندسی ربط داره و هم به روانشناسی و جامعه شناسی و بازاریابی و تبلیغات و مدیریت زنجیره تامین (SCM) و امثالهم! در واقع این رشته ها، تلاش می کنه تا یه سری از دانشا و مهارتای لازم رو واسه آدمایی که علاقمند به حضور در میدونای مدیریتی و برنامه ریزی کلان سازمانا و موسسات دولتی و خصوصی هستن، جفت و جور کرده و ظرفیتای لازم رو به صورت نظری و عملی در اختیار دانشجویان بذاره.

مخاطبان اینجور رشته هایی جذاب و هیجان انگیز، علم آموختگان رشته های جور واجور علوم انسانی، علوم تجربی و علوم فنی و مهندسی هستن که دوست دارن علاوه بر دانشی که در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد به دست آوردن، در دوره هایی میان رشته ای با کورسای جور واجور از علوم و فنون شرکت کنن. رشته MBA در اینجور مختصاتی قابل تعریفه که در بیست سال گذشته با استقبال گسترده دانشجویان در سراسر جهان همراه شده.

در گزارش امروز ما، شما رو با شش مقصد برتر تحصیل در رشته پرطرفدار MBA آشنا میکنیم.

با ما همراه باشین.

داستان MBA

واسه MBA که مخفف Master of Business Administrationه، معادلای فارسی زیادی گفته شده مثل:  درجهٔ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و اعلی درجه علمی (مدرک ) حرفه ای در رشته تجارت یا کارشناسی ارشد مدیریت کار و کاسبی. مهم نیس برابر فارسی این رشته چی هست، بلکه مهم انه که چه کورسایی واسه تدریس تو یه دوره MBA در اختیار شما به عنوان دانشجوی این رشته قرار میگیره.

این رشته، بر خلاف رشته هایی مثل: مهندسی مکانیک سیالات یا روانشناسی عمومی یا حتی فیزیک هسته ای، که ده ها، سیلابس درسی ثابت و مشخصی در سراسر جهان در اختیار داره و به دانشجویان عرضه می شه، ساختار درسی ثابتی نداره و هر دانشگاه که این رشته رو ارائه میکنه، براساس قابلیتای آکادمیک استادان و ظرفیتایی که داره، نسبت به جمع بندی دروس به شکل رشته MBA یا EXECUTIVE MBA اقدام می کنه که دومی، در کشورای اروپایی بیشتر واسه مهندسان و مدیران ارشد جفت و جور شده و با استقبال این طیف از خواهندگان همراه شده.

دوره‌های مدیریت ارشد کار و کاسبی (MBA) به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شن تا دانشجویان رو با جنبه‌های جور واجور مدیریت یه کار و کاسبی مثل حسابداری، بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت عملیات، مدیریت تبلیغات و برنامه‌ریزی هدف دار آشنا کنن.

بیشتر دانشجویان مدیریت ارشد کار و کاسبی (MBA) یه زمینه تخصصی رو واسه مطالعه و تحصیل انتخاب می‌کنن و تقریباً یه سوم از واحدهای تحصیلی خود رو در این مورد برمی‌گزینند. مثلا، دانشجویانی که گرایش بازاریابی رو انتخاب می‌کنن دوره‌های خاصی رو که روی بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی بین‌المللی تمرکز داره برمی‌گزینند.

این نوشته را هم از دست ندهید :   نکاتی جالب و باورنکردنی در مورد فیلم «اینک آخرالزمان»که شاید نمی دانستید [قسمت دوم]

موسسات و آموزشگاه‌های بازرگانی الان مدیریت ارشد کار و کاسبی (MBA) رو در دوره‌های آموزشی تموم وقت، پاره وقت، کاربردی و از راه دور ارائه میدن.
مدیریت راهبردی کار و کاسبی (Master of Business Administration ) یا به طور خلاصه MBA گنجینه ایه شامل علم و مهارتهای جدید و کاربردی مدیریت واسه حل مسائل و چالشای مدیریتی که به آدم دیدی برتر نسبت به مدیریت اعطا می کنه.

اگه قصد کار در بیرون مرز کشور یا ورود به سازمانا و موسسات بین المللی به عنوان مشاور یا فریلنسر دارین یا قصد مهاجرت به عنوان نیروی متخصص (SKILLED WORKER) یا کارآفرین (ENTREPRENEUR) دارین، اخذ مدرک MBA میتونه شما رو در این مسیرها، توانا کنه.

هر چند نه شرط لازمه و نه شرط کافی!

خیلی مهمه که شما دوره MBA رو در چه کشوری و چه دانشگاهی با چه سابقه ای و چه ظرفیتی و چه هیات علمی و چه منابعی و حتی به چه زبانی مطالعه می کنین. چون خیلی از کتابا به زبون انگلیسیه و این رشته، بسیار رشته ای تجربیه، مطالعه کتابای روز دنیا که تحقیقات موردی (CASE STUDY) خوبی رو جمع آوری کردن واسه تحصیل موفق در این رشته پیشنهاد می شه تا شما با روندها، تکنیکا، اصطلاحات و چیزی که واسه حضور فعال در میدون کار و کاسبی جهانی از دید مدیریتی نیاز دارین، آشنا شید.

بعضی وقتا مشاهده می شه که بعضی از دانشجویان ایرونی، دانشگاه ها و موسسات تازه کار داخلی یا کمتر شناخته شده بین المللی (به خصوص در کشورای بخش خلیج فارس و روسیه و گرجستان و امثالهم) رو واسه تحصیل در این رشته انتخاب می کنن. اما باید توجه کنین که دانشگاه محل تحصیل واسه فهم خوب و کامل اکو سیستم MBA اهمیت فراوون داره.
پس، در انتخاب دانشگاه دقت کنین و تا امکان داره دانشگاه های مورد تایید اداره کل علم آموختگان وزارت علوم رو در نظر داشته باشین. شش مقصد خوب واسه تحصیل در این رشته رو ببینین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که واسه ورود به این دوره، مدرک کارشناسی، مدرک زبون، پیشنهاد نامه و رزومه خوب نیازه. اگه قصد تحصیلی در دانشگاه های آمریکای شمالی هم داشته باشین، داشتن GRE-GMAT اجباری میشه. حتی اگه مشمول MINIMUM BAND SCORE REQUIREMENT نشید! البته بورس های خوبی هم واسه تحصیل در این رشته هست.