۸ عادت مردان موثر از نظر دکتر «استفان کاوی»

در چند ماه گذشته، مقولاتی هم چون: خوشحال زیستن،‌ تفکر مثبت، شفاف اندیشی، فرار از منفی بافی، دوری از تلقینای انرژی منفی، جذب سیگنالای انرژی مثبت و اهمیت فنگ شویی و دکوراسیون خونه در تشویق مثبت اندیشی و انرژی مثبت از جمله مواردی بودن که تا کنون در مورد اونا براتون مطلب نوشته ایم.

همونجوریکه قبلا هم عنوان کردیم، آدمای موفق،‌ مهم ترین خصوصیتی که در خود پرورش میدن، روحیه نگاه مثبت به زندگی بوده و این فرهنگ و منش دلیل می شه تا سبک زندگی اونا، مثبت گرا شده و این مثبت اندیشی، بستر خوبی واسه افزایش اندازه تلاش اونا واسه کمک به بقیه شه.

گفتیم که یکی از خصلتای افراد انرژی مثبت، بهتر دادن بقیه و جامعه به نیازای شخصی و انفرادیه. انرژی مثبتا، کاریزماتیک هستن و افراد کاریزماتیک، کل رو به جزء، بهتر می دونن. تاریخ معاصر جهان، انرژی مثبتای کاریزماتیک بسیاری رو تجربه کرد که مهاتما گاندی، نلسون ماندلا و آلبرت انیشتن، تنها مشتی نمونه خروار هستن.

در واقع انرژی مثبتا، مردان یا زنان موثری هستن که عادتای خاص خود رو دارن و از این عادات به درد بخور واسه موفقیت خود و بقیه بهره می گیرن.

دکتر استفان کاوی، روان شناس و سخنران معروف آمریکایی در ده های پایانی قرن بیستم بود که در مورد راهکارهای موفقیت در زندگی شخصی، اجتماعی و سازمانی، کتابا و سخنرانیای بسیاری نشون داد و فعالیتا و اندیشه هاش، با استقبال جهانی مواجه شد.

اون کتاب معروفی داره به نام هفت عادت مردان موثر که در این کتاب،‌ به خصلتای افراد موفق و موثر می پردازه. این کتاب پس از منتشر کردن، ده ها بار تجدید چاپ شد و یکی از کتابای معروف قرن بیستم هستش.
پس از موفقیت این کتاب، پروفسور کاوی بر اون شد تا کتاب بعدی رو با عنوان عادت هشتم، تالیف و منتشر کنه.

این کتاب هم هم چون کتاب اول، موفقیتای بسیاری بدست آورد و با استقبال محافل آکادمیک و فعالان کار و کاسبی و روان شناسی مواجه گشت. پس گفتار امروز سرویس سبک زندگی ما، نگاهی داره به ۲ کتاب از پروفسور کاوی و کاوشی در اندیشهش واسه انرژی مثبتا.

 

با ما همراه باشین.

 

درباره دکتر کاوی

دکتر کاوی، در اکتبر ۱۹۳۲ میلادی در سالت لیک سیتی آمریکا به دنیا اومد. ایشون در سن ۷۹ سالگی، ۴ سال قبل از دنیا رفت. ایشون یکی از علم آموخته های دانشگاه هاروارد بود و از باشگاه معروفای این دانشگاه مطرح جهانی به حساب می اومد. ایشون در سه رشته علوم، MBA و علوم مذهبی، تحصیلات دانشگاهی انجام داد و به عنوان نویسنده، سخنران حرفه ای، مشاور اقتصادی و کارآفرین آمریکایی مطرحه.

کتاب هفت عادت مردان موثر (۷ Habits of Highly Effective People) و کتاب معروفش: عادت هشتم (The 8th Habits) و رهبری در درون (Leader in Me) و کتاب چیجوری مدرسه ها و والدین در سراسر جهان می تونن الهام بخش موفقیت شن،‌ از جمله آثار موندگار پروفسور کاوی در نیمه دوم قرن بیستم بود.

ایشون قبل از مرگ، استاد کار و کاسبی دانشگاه Utah State University بود. ایشون ۱۰ بچه از خود به جای گذاشت که استفان و sean به عنوان فعالان کار و کاسبی در این کشور، مطرح هستن.

 

سایت دکتر کاوی در این نشانی قرار داره.

 

 

 

کتاب هفت عادت مردان موثر دکتر کاوی، بیشتر از ۲۵ میلیون نسخه از زمان چاپش در سال ۱۹۸۹ میلادی به فروش رفت و نسخه صوتی این کتاب،‌ اولین کتاب صوتی در آمریکا بود که واسه کتابای غیر علمی تخیلی منتشر می شد.

دکتر کاوی همیشه به ارزشا به عنوان خصلتای داخلی و ذاتی آدما توجه داشت و قوانین رو تنها قوانین طبیعی خارجی دونست که در برابر تغییر می شه و باور داشت که در واقع این ارزشا هستن که رفتار آدمی رو شکل میدن نه قوانین خارجی که یافته ها رو میسازن.

اون در سال ۲۰۰۴ میلادی، کتاب عادت هشتم رو منتشر کرد که این کتاب هم بازتابای بین المللی پیدا کرد.
این کتاب به وسیله Free Press منتشر شد و سخن کلیدیش این بود که صدای درون خود رو بشنو و الهام بخش بقیه بشو تا اونا رو پیدا کنی.

دکتر کاوی در سال ۱۹۸۵ میلادی، موسسه STEPHEN R COVEY & ASSOCIATES رو ساخت که در سال ۱۹۸۷ میلادی به COVEY LEADERSHIP CENTER (مرکز رهبری کاوی) تغییر نام داد و با موسسه FRANKLIN QUEST ترکیب شد و موسسه ای به نام FranklinCovey رو ساخت. این موسسه، خدمات و آموزشای حرفه ای بین المللی به شرکتا واسه فروش اجناس و خدمات کمک می کنه.

ماموریتی که واسه این موسسه تبیین شده بود: ما موفقیت رو در افراد و سازمانا در هر جای دنیا نهادینه می کنیم.

اون در مارچ ۲۰۰۸ میلادی، یعنی ۴ سال قبل از مرگش، جامعه آنلاین استفان کاوی رو ساخت که در واقع پرتالی واسه تعامل جامعه مخاطبان کاوی با ایشون و دسترسی اونا به کلاسای آموزشی و شبکه های اجتماعی تخصصی موضوعی بود. ایشون در سالای آخر، از این درگاه واسه اموزش مسائل مدیریتی و کار و کاسبی و روان شناسی بیزینس استفاده می کرد.

اون ۱۰ بچه داشت که به واسطه اونا، ۵۲ نوه اختیار کرد و حتی به این خاطر، جایزه FATHERHOOD AWARS از موسسه ملی NATIONAL FATHERHOOD INITIATIVE در سال ۲۰۰۳ میلادی گرفت.

جالبه که بدونین این اندیشمند معروف قرن بیستم، به واسطه سقوط از دوچرخه در منطقه Idaho آمریکا، در سن ۷۹ سالگی در مرکز پزشکی Idaho Regional Medical Center درگذشت.

درباره هفت عادت مردان موثر انرژی مثبت

کتاب هفت عادت مردان موثر از جمله کتابای دهه آخر قرن بیستم بود که به ده ها زبون و کشور جور واجور به فروش رسید و به نظر می رسه، مواردی در این کتاب مطرح شد که علاقمندان بسیاری رو در ۵ قاره، به موضوعات الهام بخش اون جذب کرد.

این کتاب به عنوان یکی از ده کتاب موثر مدیریتی در قرن بیستم معرفی شده و حتی در سال ۱۹۹۶ میلادی، مجله تایم اونو در فهرست ۲۵ کتاب موثر قرار داد. بعضی از اندیشمندان هم چون وارن بینس به فکر بودن که این کتاب به نکات ظریفی در کار و کاسبی و آدمای موثر اشاره داره و نیازای باطنی افراد رو جواب میده.

کنت بلانچارد، نویسنده کتابای معروف و میگه که کاوی موجودی عجیب بود. نوشتهش همه پرمحتوا و معنا داره و چون به مردم توجه داره،‌ استفان کاوی،‌ فرا تر از یه نویسنده س.

همونجوریکه قبلا گفتیم، دکتر استفان کاوی، هنگام حضور در دانشگاه هاروارد شدیدا به جنبه‌های انسانی سازمان‌ها علاقه‌مند شد و در اون زمینه به فعالیت پرداخت. ایشون مرکز رهبری خود رو در سال ۱۹۹۷ میلادی ساخت که البته بعدا با موسسه‌ی «فرانکلین کوئست» همراه شد.
این کمپانی به مسائلی چون مشاوره‌ی جهانی در مراحل اجرایی، رهبری، وفاداری به مشتری، مدیریت فروش و تاثیرگذاری شخصی در چهل و چهار دفتر واقع تو یه صد و چهل و هشت کشور جهان مشغوله.

استفان کاوی، کتاب ۷ عادت بازایابی شبکه ای رو هم با الهام از کتاب ۷ عادت مردان موثر نوشت.

دکتر استفان کاوی در کتاب خود با عنوان «»، از عادت‌هایی می‌گوید که واسه هر بازاریاب مهم و واسه پیش برد کارش مهمه. تخصص دکتر کاوی در مورد رهبری و مدیریته. اون در این کتاب کمک می‌کنه هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه‌ای به موفقیت نزدیک شید.

ایشون در واقع راه حلی عملی در بیزینس و بازاریابی بر مبنای شبکه رو ارائه میده. در این کتاب، اول هفت عادت مهم بازاریابان حرفه‌ای معرفی شده و بعد از اون تمرین‌هایی واسه به کار گیری این عادتا ارائه می‌شه. «هفت عادت بازاریابان شبکه‌ای موثر» با ترجمه محمد خضرزاده و علی معتمدی و به همت نشر درنا در سال ۱۳۹۳ وارد بازار نشر ایران شده.

۷ عادتی که پروفسور کاوی واسه افراد موثر ذکر می کنه به طور خلاصه به این شرحه:

عادت اول: عامل باشین.

یعنی مسئولیت خود رو مسوولیتشو قبول کنیم.

یعنی به سرزنش کردن شرایط و شرایط نپردازیم و منفی بافی و تلقینای انرژی منفی رو کنار بذاریم. مردمون موثر، عامل هستن و مسئول رفتار خود و تصمیم هاشون تلقی می شن.
آدمای مثبت، وقت خود رو صرف کارایی می کنن که تاثیر اون در زندگی خود و بقیه، زیاد باشه.

عادت دوم: به صورت ذهنی،‌ از آخر شروع کنین.

یعنی عین یه مدیر پروژه، فکر کنین و راه رو از اول تا انتها، مشخص، و آزمایش روشن و مستندی از اون داشته باشین. یعنی دور اندیش بودن، یعنی ترسیم ماموریتا (MISSION) براساس ترسیم چشم اندازا (VISION). مهم نیس واسه کار شخصیه یا واسه سازمان. آینده نگری، بخش مهمی از عادت مردان موثره.

عادت سوم: اول، امور اولیه رو انجام بدین.

یعنی دنبال کارایی باشیم که واسه کسب موفقیت ما و بقیه خیلی با اهمیته. همیشه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ۸۰ درصد یافته های، حاصل ۲۰ درصد کار و فعالیت ما میشه و این یه اصل مهم در زندگی و کار و کاسبی هستش.

در واقع میشه این جور گفت که اول کارای سخت رو بکنین . . . داستان، همون داستان کتاب معروف: قورباغه ات رو قورت بده آقای برایان تریسیه! یعنی مقابله با تنبلی!

کتاب «قورباغه‌ات رو قورت بده» اثر سخنران و نویسنده‌ی آمریکایی «برایان تریسی» است. سخت‌ترین کاری که در زندگی به انجامش فکر کردین چیه؟

به نظرتون سخت‌ تر و مشمئز‌ کننده‌ تر از قورت دادن یه قورباغه زنده می‌توان کاری رو متصور بود؟ اما به این نکته توجه کرده‌اید که اگه روزتون رو با این کار شروع کنین، دیگه در تموم طول روز هیچ‌ کار سخت و غیر‌ قابل انجامی واسه شما باقی‌ نمی‌موند؟

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۷ واقعیت ناخوشایند در مورد بمب های هسته ای که خواب را از شما خواهد گرفت

این مهمترین طعنه‌ایه که برایان تریسی یکی از مشهورترین روان‌شناسا جهان و از صاحب نظران درعرصه موفقیت و پیشرفت از اون واسه آموزش روش‌های تقویت ذهن و زندگی‌تون واسه پیشرفت در کتاب مشهورخود با عنوان «قورباغه رو قورت بده» استفاده کرده.

این عادت میگه که ذهن خود رو به فرصتا معطوف کنین و تنبلی رو کنار بذارین.

عادت چهارم: به روش برد – برد فکر کنین.

یعنی همه جنبه های ارتباطی با بقیه رو مورد توجه بذارین. منافع دو جانبه رو در نظر داشته باشین. به کار گیری این نگاه، عادت رهبری در سازمانا هستش که باید توجه شه.
شاید نگاه راهبردی شرکتای امروز به بحث مسئولیت اجتماعی (CSR) رو بشه حاصل دیدگاه همه جانبه مثبت به جامعه و محیط زیست دونست که نتیجه تقویت این عادت در میان مدیران ارشد سازمانای قرن بیست و یکمه.

عادت پنجم: اول بفهمین، بعد به دنبال تفاهم باشین.

این عادت. کلا به روش رابطا ربط داره.

کلید همدلی و روابط براساس نگاه برنده-برنده و احترام دوطرفه میشه. بعضی از مردم،‌ با قصد جواب دادن به سخنان بقیه گوش می کنن و نه این که قصد درک اونو داشته باشن. هیچ وقت، احساسات و اطلاعات غیر مستند و دارای دلیل رو در تحلیل خود از بقیه و شرایط موثر نکنین.

عادت ششم: هم افزایی رو یاد بگیرین.

داستان، داستان سینرژی (SYNERGY) است. یعنی ایجاد انرژی گروهی. عادت مردمون موثر، هم افزاییه و هنر اونا هستش.

یعنی کل، بزرگ تر از کل اجزای اون هستش.

بها دادن به تفاوتا، هر یک جور که می خواد باشه. جوهره کار تیمیه. تفاوتای ذهنی، احساسی، داخلی و توان مندیای حرفه ای، همه واسه موفقیت زندگی گروهی آدما، فرصت آفرینه.

یاد بگیریم که راه موفقیت، درک تفاوتا و نه تقویت تشابه ها، راز رسیدن به اتحاده.

عادت هفتم: اره رو تیز کنین.

این عادت به این موضوع اشاره داره که باید به باز سازی درون پرداخت. جنبه های الهی وجود آدمی رو باید تقویت کرد و بخاطر این، دکتر کاوی عقیده داره که این عادت مهمی هستش.

عادت هشتم

دکتر کاوی بعدا کتابی به نام عادت هشتم نوشت.

کتاب «عادت هشتم: از موثربودن تا عظمت؛ ادامه‌ی هفت عادت مردمون موثر» است. با در نظر گرفتن تاثیر تغییر و تحولات در قرن حاضر بر روابط و زندگی آدم‌ها، نیاز به راهنماهایی واسه هم جهت شدن با این جهت‌گیری‌ها بیشتر از گذشته احساس می‌شه.

در این کتاب، دکتر کاوی تلاش می کنه تا با ارائه راه حلای خلاق به مخاطبان کمک کنه تا در روابط خانوادگی، اجتماعی و شغلی، اصولی موثر رو به کار ببندند. موضوعاتی که در این کتاب به اون اشاره شده عبارتند از:

 

 

«صدای خود رو پیدا کنین»

 

 

 

 

 

«به‌ بقیه الهام بدین تا صدای خود رو پیدا کنن»

 

«اجرا ـ یکی‌کردن و اقتداربخشیدن»

«عصر خرد»

دکتر کاوی در این کتاب میگه:

خود شما می‌تونید با خیلی از این عبارات رابطه‌ی همدلانه برقرار کنین. همون‌طور که کارل راجرز گفته، «چیزی که بیشتر از هر چیزی شخصیه، بیشتر از هر چیز عمومیه.»

نگاهی به کتاب ۷ عادت مردان موثر

این کتاب، و این هفت عادت به نکات ظریفی اشاره میکنه که به کار گیری اون و به کار بردن این قوانین پیشنهادی دکتر کاوی، میشه به سمت جذب انرژیای مثبت و موفقیت پیش رفت. این کتاب هفت بخش داره که در هر بخش، یکی از عادات آدمای انرژی مثبت به وسیله نویسنده شهیرش، مورد بحث و بررسی قرار گرفته.

در بخش اول، دکتر کاوی به این موضوع اشاره داره که افراد انرژی مثبت و موثر، همیشه پیرو ارزشا و اصول درست هستن که زندگی خود رو براساس اون بنا می کنن. ایشون، اولویت گرایی در زندگی افراد موثر رو یکی از خصوصیتای روشن آٖنا بر می شمرد که زمینه اتحاد رو جفت و جور می کنه و معمولا اینجور آدمایی طبق گفته های دکتر کاوی، زندگی پر از موفقیت رو تجربه می کنن.

در بخش دوم،‌ دکتر کاوی به موضوع عاطفه و ارتباطات انسانی اشاره میکنه که از عادات مردان موثر هستش.
اون عقیده داره که افراد موثر، شش سرمایه ای در حساب بانکی عاطفی خود دارن که از اون واسه تعامل با بقیه استفاده میکردن. این شش سرمایه عبارتند از:

درک بقیه، توجه دقیق به جزییات، تعهد به قول و قرارا، بیان بزگواری و لیاقت، روش برنده.

ایشون عقیده داره که افراد موثر، همیشه به قول و تعهدات خود معتقد هستن و همه تلاش خود رو واسه عملی کردن اون انجام میدن.
ایشون عقیده داره که نبود شفاف سازی انتظارات و انتظارات، یکی از دلایل مشکلاتیه که در روابط آدما ظاهر می شه.
اون باور داره که آدمای موثر، آدمای بزرگوار با اخلاق بزرگوارانه هستن.

بزرگواری و رفتار شایسته، بستر اعتماد سازی می شه و این بستر، فرصت آفرینه و پایه سرمایه های دیگه رو تشکیل میده. بزرگواری شامل صداقت و انسانیت و شرافت می شه و دکتر کاوی در این جا به نکته ظریفی اشاره میکنه و اون این که آدمای بزرگوار انرژی مثبت، به معذرت خواهی از بقیه در کارای اشتباه، عادت دارن و این عادت و اخلاق نیکوه.

دکتر کاوی درباره روش برنده میگه که برنده بودن، فقط یه روش نیس و بلکه فلسفه کامل روابط انسانی رو شکل میده.

در بخش سوم، ایشون به معرفی الگوهای جور واجور در روابط آدما به صور : برنده – بازنده، بازنده – برنده، برنده – برنده،‌ بازنده- بازنده اشاره میکنه. ایشون عقیده داره که آدمای انرژی مثبت،‌ برد –برد یا برنده – برنده فکر می کنن و عمل میکنن.

در واقع اون عقیده داره که این الگو، زندگی رو به صورت مشارکتی در می آورد نه رقابتی. اون در این بخش کتاب میگه: بیشتر افراد انرژی منفی، به مفایهم و تقسیم بندیای مخالف و مخالف با همدیگه فکر می کنن و فکر می کنن. برنده –برنده بر مبنای الگویی قرار داره که همه چیز رو واسه همه آماده و در دسترس می دونه و موقعیت یه فرد به قیمت شکست یا شکست دیگه تموم نمی شه.

اون اضافه می کنه که شما به طور کامل به چیزی که می خواهید دست خواهید یافت. اگه می خواهید به هدف های خود برسید و ارزش هایی رو که برای تون اهمیت داره عملی کنید، باید برای این ارزشا و اهداف نام پاداشی تعریف کنید.

در بخش چهارم کتاب به موضوع رابطه هم دلی و عاطفی که اخلاق نیکوی آدمای انرژی مثبته اشاره داره.
اون میگه اگه بخوایم همه اون چیزی که در مورد روابط بین فردی بدست بیاریم رو تو یه جمله بسیار مهم خلاصه کنیم، باید گفت که در درجه اول، به دنبال بقیه باشین تا شما رو خوب بفهمن. این اصل کلیدی رابطه موثر بین افراد مختلفه و انرژی مثبتا، این جور عمل میکنن.

اون عقیده داره که هر چند عملی کردن این عادت مهم، خطر انگیز باشه. اما اول تلاش کنین بفهمین، بعد تجویز کنین.

در بخش پنجم کتاب عادات مردان موثر، به بحث همکاری و همکاری و مشارکت جمعی (COLLABORATIVE NETWORKS) اشاره میکنه. اون عقیده داره که همکاری و همکاری، جوهره اصلی رهبری اصول گرا رو تشکیل میده. در واقع روش بنیادی تربیت بچه اصول گرا، تقویت فرهنگ کار مشارکتی میشه.

این رو بهترین نیروهای درون افراد می دونه که آدما رو با هم متحد می کنه.
ایشون باور داره که پایه همکاری، در ارزش گذاشتن بر تفاوتا هستش و احترام به این تفاوتا، تقویت تواناییا و جبران ضعفا و کمبودا رو به دنبال داره.

ایشون به این موضوع اشاره داره که افراد فروتن و متواضع، محدوده های بینش و ادارک خوریش رو خوب می شناسن و نعمتای بزرگی رو که در تقابل و عمل با قلب و ذهن آدمای دیگه به دست می آورد، واسه اونا ارزشمنده.

ایشون یکی از عادات آدمای انرژی مثبت موثر رو در فرهنگ رفتار مشارکتی اونا می بینه و بر اون تاکید داره.

در بخش ششم کتاب، به موضوع رشد کم کم به عنوان عادتی از فرهنگ افراد موثر اشاره می شه.
اون عقیده داره که آدمای انرژی مثبت، در باز سازی خود، تعادل رو در نظر می گیرن. دکتر کاوی عقیده داره که در جریان بازسازی فردی، باید هر ۴ بعد وجودی آدم، با هم به تعالی و تعادل برسه: جنبه جسمی،‌ الهی، ذهنی و عاطفی.

ایشون عقیده داره که آدمای انرژی مثبت وموثر و کاریزما، آدمایی هستن که هم خوب غذا می خورن، هم خوب استراحت می کنن، هم خوب ورزش می کنن و هم خوب، آرامش و معنویت رو در خود تقویت می کنن.

در بخش هفتم کتاب، به جنبه الهی که هسته اصلی وجودیست اشاره می شه.
مرکز وجود، تعهد ما به کل نظام ارزشی خوده و باید جنبه الهی آدم، تقویت شه.
دکتر کاوی عقیده داره که هفتمین عادت مردان موثر، تقویت جنبه های زندگی الهی و عرفانیست که خیلیا از اون به دلایل جورواجور غافل هستن.