پایان فرارهای «ال چاپو»؛ رهبر کارتل مخوف سینالوآ به زندان «آلکاتراز» فرستاده می شود

خواکین «ال چاپو» گوزمان لوئرا، سلطان مواد مخدر مکزیک، مردی که روزگاری رهبری یکی از بزرگ ترین سازمانای جنایتکار تاریخ رو برعهده داشت- سازمانی که قلمرو فعالیت اون چند قاره رو در بر می گرفت و موجی از خشونت و خونریزی رو در کشورش به راه انداخته بود- روز سه شنبه در ۱۰ مورد اتهامی اش گناهکار شناخته شد.
دادگاه بزرگ بروکلین، نیویورک، هنگام خوندن رأی دادگاه بر علیه ال چاپو در سکوتی سنگین فرو رفته بود. هیئت منصفه هنگام خوندن رأی خود هیچ توجهی به متهم نداشتن، مردی که درزمان یه دهه رهبری کارتل مخوف سینالوآ، نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار ثروت به جیب زده بود. هیچ عکس العمل خاصی در چهره و رفتار ال چاپو پس از محکومیتش دیده نمی شد.

محکومیت اون به بزرگ ترین جرمش که مشارکت در تاسیس و رهبری همیشگی سازمانای جنایتکاره واسه ایشون حبس ابد رو به دنبال داره.
حکم پایانی سلطان کارتل سینالوآ روز ۲۵ ژوئن (۴ تیرماه سال ۱۳۹۸) اعلام می شه.
ریچارد دونوگو، دادستان منطقه شرقی آمریکا، پس از قرائت محکومیت ال چاپو به وسیله هیئت منصفه اینجور گفت: «این حکمیه که دیگه از اون هیچ راه فرار یا برگشتی نیس». رییس دادگاه هم حکم هیئت منصفه که تشکیل شده از ۸ زن و ۴ مرد بود رو تایید کرده و به اونا گفت که رفتار و قضاوت اونا باعث شده که ایشون به عنوان یه آمریکایی به خود افتخار کنه.
یکی از وکلای مدافع ال چاپو ادعا کرده که موکلش پس از حکم هیئت منصفه «بسیار سرحال» بوده.

ایشون در این باره اینجور گفت: «اون یه مبارز هستش.

اون هنوز تسلیم نشده». بعد از این که هیئت منصفه دادگاه رو ترک کردن، گوزمان واسه همسرش، اِما کورونل، ملکه زیبایی قبلی و یکی از نزدیکان ال چاپو که همیشه در دادگاه حضور داشت، دست تکون داده و لبخند زد. کورونل هم خنده شوهرش رو جواب داده و دستش رو به نشونه عشق به اون روی قلبش گذاشت. پس از این که از اون در مورد رأی هیئت منصفه سوال شد، کورونل به زبون اسپانیولی اینجور جواب داد: «خوب بود، ممنونم». اعضای هیئت منصفه که از بقیه حاضران در دادگاه جدا شده و اسم اونا به دلایل امنیتی مخفی نگه داشته شده بود، درزمان ۶ روز بیشتر از ۳۴ ساعت رو روی حکم پایانی خود مشورت کردن.

درزمان بیشتر از ۲ ماه و نیم، این افراد تماشاگر شهادتایی در مورد شکنجه های باورنکردنی و قتلای وحشیانه، فساد بی سابقه در همه رده های دولت مکزیک، معشوقهای افراد ارشد کارتل سینالوآ، فرارهای نیمه عریان ال چاپو از راه تونلای زیرزمینی، کلاشنیکفای با روکش طلا و تپانچهای الماس کاری شده و با حروف اول اسم سلطان مواد مخدر مکزیک حکاکی شده بودن. ادواردو بالازرو، از وکلای مدافع ال چاپو به دنبال قرائت رأی هیئت منصفه اینجور عکس العمل نشون داد: «ما به روشنی از رأی هیئت منصفه در دادگاه خواکین گوزمان لوئرا ناامید شدیم اما به روند قضاوت و تصمیم هیئت منصفه احترام می ذاریم. ما با مشکلات بی سابقه و بسیار شدیدی در دفاع از خواکین گوزمان لوئرا مواجه شده بودیم…».

یکی دیگه از وکلای اون گفت که گوزمان در تموم مدت قضاوت بسیار متشخص رفتار کرده، حامی اونا بوده و از تلاشای تیم وکلایش تشکر کرده. دادستان هم رأی هیئت منصفه رو یه پیروزی بزرگ واسه مردم آمریکا و مکزیکیایی دونسته که عزیزانشون رو در جنگای مواد مخدر از دست دادن و واسه هر کسی که کسی رو در نتیجه اعتیاد به مواد مخدر از دست داده. اون در ادامه اینجور گفت: «کسایی هستن که می گن مقابله با مواد مخدر ارزش این همه تلاش رو نداره. این افراد در اشتباه هستن». به گفته دونوگو، این پرونده به شکلی بی سابقه پرده از قاچاق مواد مخدر در سطح بین المللی ورداشته و فساد گسترده و مریضی گونه که اجازه فعالیت رو واسه کارتل سینالوآ ممکن ساخته بود معلوم کرده. اون گفت: «امروز روز مکافاته، اما روزای مکافات بیشتری در راه هستن».

گوزمان ۶۱ ساله، در همه ۱۰ مورد اتهامی خود گناهکار شناخته شد؛ از جمله مشارکت در تاسیس و رهبری یه سازمان جنایتکار با فعالیت همیشگی و طولانی، توطئه واسه پولشویی درآمدهای بدست اومده از محل خرید و فروش مواد مخدر، قاچاق کوکائین، هروئین، ماری جوآنا و دیگر مواد مخدر در سطح بین المللی و به کار گیری اسلحه گرم. ایشون به خاطر سنگین ترین جرم خود که به درستی مشارکت در تاسیس و رهبری یه سازمان جنایتکاره به حبس ابد بدون حق تجدید نظر خواهی محکوم شده و واسه دیگه اتهامات خود در مورد قاچاق مواد مخدر هم ممکنه به حکمی مشابه محکوم شه.
روند رسیدگی به اتهامات ال چاپو شامل ۲۰۰ ساعت شهادت به وسیله ۵۶ نفر از شاهدان بود. ۱۴ نفر از این شاهدان که بیشتر اونا قاچاقچیان مواد مخدر و همکاران گوزمان در کارتلای مواد مخدر بودن، به امید کاهش مدت محکومیت خود با دادگاه همکاری کردن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   با برترین دوره های MBA در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

هم اینکه در این دادگاه از تصاویر بدست اومده از دوربینای مدار بسته، تماسای تلفنی و پیامای متنی استراق سمع شده واسه گوزمان، هم اینکه نمایش سلاحای پرزرق و برق و ستونایی از کوکایین که در کیسه های گوجه فرنگی مخفی شده بود به عنوان مدارک استفاده شد.
در مقابل، وکلای ال چاپو تنها یه تماشاگر رو به دادگاه فرا خوندن و تلاش داشتن که صحت ادعاهای شاهدان رو به رقابت بکشن. جفری لیچمن، از وکلای مدافع گوزمان درباره این افراد اینجور گفت: «[اونا] تموم روزای زندگی شون، زندگی نکبت بار و خودخواهانه شون، دروغ گفتن». گوزمان که روزگاری در فهرست میلیاردرهای مجله فوربس هم قرار گرفته بود، واسه مدتای طولانی چهره ای تقریباً افسانه ای و مبهم بود که همیشهً از دست نیروهای مقابله با مواد مخدر مکزیک و آمریکا فرار می کرد.

اون در سال ۲۰۰۱ از یه زندان امنیتی در مکزیک و با مخفی شدن در کالسکه مربوط به لباسای بخش نظافت زنان فرار کرده و دوباره هم در سال ۲۰۱۵ از راه تونلی زیرزمینی موفق به فرار شد.
بعد از اون که ال چاپو دوباره در سال ۲۰۱۶ دستگیر شد، اونو به آمریکا مسترد کردن تا در دادگاه فدرال این کشور به اتهاماتش رسیدگی شه.
اون از یه جوون ساده و فقیر به رهبری یکی از سه کارتل بزرگ مواد مخدر مکزیک که به مثلث طلایی مشهور بودن رسیده و کارتل خود رو به قدرتمندترین، ثروتمندترین و مخوف ترین کارتل مواد مخدر تاریخ تبدیل کرد.
ایشون در این مدت صدها تن مواد مخدر رو از راه قایقای ماهیگیری، قطار، خودروهای سنگین باربری، هواپیماهای با توانایی فرار از دست رادار، خودروهای شخصی، زیردریایی، نفتکش، قوطیای پر از کوکائین و تونلای زیرزمینی به آمریکا وارد کرده بود.

هم اینکه در این دادگاه فساد گسترده و غیرقابل باور در همه رده های دولت مکزیک معلوم شد، از پلیس کشور و فرماندهان نظامی گرفته تا مقامای دولتی محلی و حتی رییس جمهور قبلی این کشور که همه همه این اتهامات رو رد کردن. گوزمان هر روز صبح با کت و کراوات در دادگاه حاضر می شد و واسه همسرش که در ردیف دوم حاضران نشسته بود دست تکون داده و به اون لبخند می زد. تحت رهبری ال چاپو، کارتل سینالوآ مقادیر باور نکردنی مواد مخدر رو به کلی فروشانی در آریزونا، آتلانتا، شیکاگو، لس آنجلس، میامی و نیویورک رساند.

ال چاپو که در تموم طول مدت بازداشت دو ساله گذشته خود در سلول تکی و بدون کوچیکترین تماسی با بقیه زندانیان نگهداری می شد، از این که می تونست واسه ساعاتی از زندان خارج شده و بدون دستبند با آدمایی غیر زندانی تماس چشمی داشته باشه راضی و خوشحال به نظر می رسید. گوزمان سال ۲۰۱۶ در مکزیک دستگیر شده و یه سال بعد به آمریکا مسترد شد اما دستگیری و محکومیت اون در این دادگاه به معنی پایان کار کارتل سینالوآ و از بین رفتن قدرت و قلمرو این سازمان نیس.
با این وجود ال چاپو به احتمال فراوون به زندانی فوق امنیتی فرستاده می شه که لقب «آلکاتراز» داشته و ۲۳ ساعت از شبونه روز رو در سلول تکی خواهد گذارن.