خودتان را برای مبارزه با سرطان، آماده کنید

تریاک، عامل مهم دچار شدن به سرطانه. سرطان، مهم ترین تهدید ایران عصر ۱۴۰۰ه. سرطان داره از ایرانیا بسیار قربونی میگیره و خبر نداریم! آمار و ارقام می‌گویند که نسبت بیماری سرطان در ایران کمتر از کشورهای پیشرفت‌یافتهه. این گزاره درسته؛ ولی اون‌چه ‏در ایران موجب نگرانیه سرعت افزایش اون هستش.

دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت اعلام کرد: «طی ۱۰‌سال ‏آینده  تماشاگر رشد ۶۹‌درصدی سرطان در سراسر جهان هستیم و این اندازه رشد در ایران ۱۱۵‌درصد میشه که مهمترین ‏دلیل اون افزایش سن جمعیته. این موضوع دوری‌ناپذیره ولی باید آمادگی لازم در این مورد رو داشته باشیم و تلاش ‏کنیم  سرعت رشد اون یا احتمال دچار شدن به سرطان‌های خطرناک رو کاهش بدیم.

۱۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال در ایران تریاک مصرف می کنن، این موضوع رو یه اخطار جدی در مورد افزایش موارد دچار شدن به سرطان، خصوصا سرطان دستگاه گوارش دونست. تصور باطلی در جامعه بوجود اومده و بسیاری تریاک رو واسه رفع خستگی و بعضی واسه تفریح و تفنن مصرف می کنن، اما تریاک در جامعه ما الان همون نقش الکل در جوامع غربی رو اجرا می‌کنه ضمن اینکه مصرف الکل هم در ایران رو به زیاد شدنه.

استفاده افراطی و غیر اصولی از کباب و گوشت قرمز در دچار شدن به سرطان در این شهرها اثبات شده و تحقیقات نشون می‌دهد در مناطقی مثل استان اردبیل مصرف کباب و گوشت برشته شده و خامه در دچار شدن به سرطان معده تاثیر داشته. تحقیقات نشون داده که مصرف روزانه یه قرص آسپرین در پیشگیری از سرطان معده موثره در این مورد تحقیقات در استان اردبیل شروع شده و دو گروه تحقیقاتی در این مورد با مصرف و نبود مصرف آسپرین تحت پایش قرار گرفتن که یافته های اون تو یه دوره ۱۰ ساله مشخص می‌شه.

تحقیقات اولیه در بقیه کشورها نشون می‌دهد که مصرف روزانه یه آسپرین ۳۰ درصد سرطان معده و ۳۵ درصد سرطان روده بزرگ رو کاهش می‌دهد.

فقر عامل سرطان نیس

در ۳۰‌سال گذشته حدود ۴.۵‌درصد از فقرای ‏جدید به دلیل صرف هزینه‌های کمرشکن درمان بعضی از مریضی‌ها ایجاد شده‌ان و فقر به وجود اومده به وسیله مریضی جزو بدترین فقرهاست.» ‎ ‎در واقع طی ١٠سال آینده رشد سرطان در ایران نزدیک دو برابر بیشتر از اندازه این رشد در دنیاس.

این نوشته را هم از دست ندهید :   انتشارات جنگل؛ ناشر سبز کتاب های زبان

دلیل اصلی این ‏امر به بالا رفتن سن و امید به زندگی مربوط می‌شه ولی به علل دیگری چون آلودگی هوا، سبک زندگی و الگوی مصرف غذایی و نیز ‏افزایش تشعشعات و امواج ارتباطی نیز مربوط میشه. اما در این میان نکته بسیار مهم هزینه درمان سرطانه.

درمانی که در ‏بعضی از موارد موجب فقیر شدن خونواده بیماران میشه و هم اینکه فشار زیادی رو به بیمه‌ها تحمیل میکند. بیمه‌هایی که هم‌اکنون ‏نیز زیر بار تعهدات بیمه‌ای خود مونده‌ان و در عین حال باید خود رو واسه پرداخت‌های سنگین‌تر بیمه‌ای واسه درمان سرطان آماده ‏کنند.

سوال اینه که آیا هیچ‌گونه آینده‌نگری برای وضعیت بیمه‌ها هست؟ اگه قرار باشه پوشش‌های بیمه‌ای کمتر ‏شه، در این صورت سقوط خونواده‌هایی که بیماری‌های پرهزینه مثل سرطان دارن به زیر خط فقر سرعت می گیره‎. مشکل اصلی بیماران سرطان فقط درد و رنج به وجود اومده به وسیله این بیماری یا ترس از نبود درمان اون نیست.

مشکل اصلی تر این بیماران، ‏هزینه‌های سرسام‌آور اون هستش که تأمین اون موجب فقر خونواده میشه و به همین دلیل بیماران رو دچار عذاب روحی می‌کند که با ‏درمان بیماری اونا، خونواده خود رو فقیر و زندگی رو بر اونا سخت و تلخ کرده‌ان. هم اینکه اگه بیماران از درمان دوری کنند تا ‏نکنه خونواده دچار فقر شه، این بار خونواده‌ها دچار عذاب وجدان می شن که به چه دلیل بیمار خود رو نتونسته‌ان درمان کنند؟

باید خود رو برای دست‌وپنجه نرم کردن با سرطان ‏آماده کنیم. اگه از امروز شروع کنیم هم دیره، چه برسه به اینکه فردا شروع کنیم یا اصلا هیچ اقدامی نکنیم‎.‎

لطفا از همین امروز  با «نوشابه گاز دار» و «فست فود» خداحافظی کنین. قبول؟