۱۲ اشتباه رایج در استفاده از «کرم ضد آفتاب» که به سلامت ما صدمه می زند

با وجود اینکه تحقیقات زیادی ثابت کرده قرار گرفتن بیشتر از اندازه در برابر نور خورشید می تونه بسیار خطرناک باشه، اما هنوزم خیلی از ما در مورد به کار گیری کرم ضد آفتاب غفلت می کنیم و با این کار خطر آفتاب سوختگی و دچار شدن به شکلای جور واجور مختلفی از سرطان پوست رو در خود بالا می بریم. در حالی که اگه از پوست خود به درستی در برابر اشعه های مضر خورشید مراقبت کنیم، همه این مشکلات قابل پیشگیری هستن.

فرقی نمی کنه زمان زیادی رو در محیط بیرون می گذرونین، پشت فرمون هستین یا میز کارتون در محل کار کنار پنجره قرار داره، حتماً باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنین.

یادتون نره که خطرات نور خورشید مخصوص روزای آفتابی نیس و حتی در روزای سرد، ابری و پرباد هم پوست شما در خطر قرار داره، پس آسونترین و مؤثرترین راه واسه کاهش خطر دچار شدن به سرطان پوست، به کار گیری کرم ضد آفتابه. اما صرف زدن کرم ضد آفتاب شما رو از همه خطرات مراقبت نمی کنه.
واقعا بیشتر ما مرتکب اشتباهاتی در به کار گیری کرم ضد آفتاب میشیم که اونو خنثی کرده و تلاش هامون واسه حفظ سلامتی خود رو بی فایده می کنه.
در ادامه به این اشتباهات می پردازیم.

۱- هر روز از ضد آفتاب استفاده نمی کنین

به کار گیری کرم ضد آفتاب در تموم روزا و فصول سال الزامیه. پرتوهای فرابنفشی که از خورشید پخش میشن دو نوع هستن و باعث جهش ژنتیکی و آسیب دیدن دی ان ای می شن، مسأله ای که منتهی به دچار شدن به سرطان پوست می شه.
ما هر بار که به محیط بیرون قدم می ذاریم، حتی در روزای سرد، ابری یا پرباد، در برابر این پرتوهای فرابنفش قرار می گیریم.

خورشید در هر آب و هوایی می تونه به پوست ما آسیب بزنه. به همین خاطره که اسکی بازان عینکای بزرگی به صورت شون میزنن تا از چشمای خود در برابر اشعه های فرابنفش پخش شده ار برف مراقبت کنن.

پرتوهای فرابنفش حتی از کلفت ترین ابرها و شیشه پنجره ماشین یا محل کارتون هم عبور می کنن. به خاطر همین تنها راه مطمئن واسه مراقبت از پوست خود، استفاده هر روزه از کرم ضدآفتابه.

۲- به اندازه کافی ضد آفتاب نمی زنید

در به کار گیری کرم ضد آفتاب دست و دلباز باشین چون هیچ مقداری در مورد ضد آفتاب زیاد به حساب نمیاد، مخصوصا اگه قرار باشه مدت زیادی رو در محیط بیرون سپری کنین.

مقدار ضد آفتاب پیشنهاد شده آکادمی پوست پزشکی آمریکا، یه اونس برابر ۲۸ گرم (به اندازه یه لیوان شات استاندارد) واسه پوش,ندن کل قسمتایی از پوست بدنه که در برابر آفتاب قرار می گیرن. کارشناسان، یه چهارم این مقدار رو واسه صورت پیشنهاد می کنن که همه این مقادیر به اندازه بدن شما بستگی داره.
وقتی پای مراقبت از پوست در برابر نور خورشید به میان باشه، هر چی از ضد آفتاب بیشتری استفاده کنین بهتره، پس اگه شک داشتین که به اندازه کافی ضد آفتاب زده این یا نه، تردیدی به خود راه ندین و مقدار اونو بیشتر کنین.

۳- ضد آفتاب خود رو تجدید نمی کنین

یه بار زدن ضد آفتاب واسه کل روز کافی نیس.

کارشناسان پوست پیشنهاد می کنن اگه مستقیماً در برابر نور خورشید قرار می گیرین، دست کم دو ساعت یه بار ضد آفتاب خود رو تجدید کنین. در صورت شنا کردن، تعریق بدن یا پاک کردن پوست با دستمال باید با فاصله وقتی کمتری ضد آفتاب خود رو تجدید کنین.

هیچ کرم ضد آفتابی نمی تونه ضد آب باشه و بعضی ضد آفتابا هم فقط در برابر آب مقاوم هستن، به خاطر همین حتی ضد آفتابایی که اس پی اف بالایی دارن هم باید زیادیً تجدید شن تا تأثیرگذاری اونا به بیشترین حد برسه.

اگه در برابر نور آفتاب قرار داشته باشین، ضد آفتاب شما بیشترین حد واسه دو ساعت کافیه و بسته به ویژگیای کرم، خاصیت ضد آفتابی اون شایدً بیشتر از این دووم نمیاره. پوست بدن وقتی کرم ضد آفتاب رو به خود جذب می کنه، همه عناصر فعال موجود در اونو به طور کامل مصرف می کنه.
این عناصر همون موادی هستن که از پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید مراقبت می کنن.

اگه شنا کنیم یا بدنمون عرق کنه، این روند با سرعت بیشتری اتفاق می افته، پس همیشهً باید ضد آفتاب خود رو تجدید کنین و قبل اینکه دوباره به آب برگردین، یه مدت صبر کنین تا پوست فرصت جذب ضد آفتاب رو پیدا کنه.
وگرنه ضد آفتاب قبل اینکه مورد استفاده پوست قرار گیرد، شسته می شه و به کار گیری اون بی فایده س.

روزهایی که بیشتر اوقات رو در خونه، محل کار یا هر جای دیگری می گذرونین هم باید از پوست تون مراقبت کنین و از کرمای مرطوب کننده ای استفاده کنین که دارای اس پی اف هستن.

۴- بعد از آرایش کردن ضد آفتاب می زنید

به کار گیری ضد آفتاب اشکالی در آرایش کردن ایجاد نمی کنه، چون ضد آفتابای سبکی تولید شده که ظاهر پوست رو گچی یا چرب نمی کنن و با وجود مواد آرایشی هم میشه خیلی راحت از اونا استفاده کرد.

اما اگه قصد آرایش کردن دارین، باید از کرم ضد آفتاب به درستی استفاده کنین تا آرایش تون اشکالی در خاصیت ضد آفتابی کرم وارد نکنه.

قبل از به کار گیری هر گونه ماده آرایشی، باید اول به پوست تمیز و خشک خود ضد آفتاب بزنین. همه صورت خود رو با ضد آفتاب خوب بپوشونین. بعضی قسمتا مانند خط پیشونی یا فک معمولاً از قلم می افتن. بالای پیشونی نزدیک خط رشد موها، کنار و بالای گونه ها، فک و گردن بیشتر از آفتاب آسیب می بینن و یه دلیل اون اینه که بیشتر ما زدن ضد آفتاب رو از وسط صورت و گردن خود شروع می کنیم.
پس هنگام زدن ضد آفتاب و تجدید اون، همه قسمتای صورت و گردن رو خوب بپوشونین.

اگه اجناس آرایشی تون هم اس پی اف دارن که چه بهتر، اما یادتون باشه که در هر صورت باید اول از یه کرم ضد آفتاب واقعی استفاده کنین.

به پیشنهاد کارشناسان، واسه میونه روز که قصد تجدید ضد آفتاب خود رو دارین، بهتره از اسپریای ضد آفتاب یا ضد آفتابای پودری استفاده کنین، چون به کار گیری اونا روی مواد آرایشی راحت تره.

۵- ضد آفتاب رو بعد از بیرون رفتن می زنید

همونطور که قبلاً ذکر شد، حتی ضد آفتابایی که اس پی اف بالایی دارن هم یه مدت زمان میبره تا به طور کامل جذب پوست شن، پس اگه بعد از بیرون رفتن ضد آفتاب بزنین دیگه دیر میشه.

آکادمی پوست پزشکی آمریکا پیشنهاد می کنه کرم ضد آفتاب رو دست کم ۱۵ دقیقه قبل از بیرون رفتن بزنین. اگه بعد از بیرون رفتن، ضد آفتاب رو بزنین، پوست دیگه در برابر نور خورشید قرار میگیره و ممکنه دچار آفتاب سوختگی شه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۲۰ کنفرانس بین المللی جمهوری چک تا مرداد ۹۶

این مسأله رو وقتی که قصد شنا کردن دارین هم در نظر داشته باشین و یه مدت قبل از رفتن به داخل آب، ضد آفتاب بزنین.

۶- سفت کاری نمی کنین

همونطور که گفته شد، در بحث مراقبت از پوست، هر اقدام کوچیکی می تونه کمک کننده باشه، پس چه بهتر که بعد از زدن ضد آفتاب هم پوست تون رو با لباسایی بپوشونین که نازک باشن و پارچه اونا راه تنفس پوست رو باز بذارن. به کار گیری کلاه، عینک آفتابی و لباس، از پوست تون در برابر نور خورشید بیشتر مراقبت می کنه.
علاوه بر این باید تلاش کنین در سایه بمونین و از حضور در نور مسقیم آفتاب دوری کنین.

۷- از ضد آفتابای تاریخ انقضا گذشته استفاده می کنین

مانند هر محصول بهداشتی دیگه، ضد آفتابا هم تاریخ انقضا دارن و اگه از یه ضد آفتاب تاریخ انقضا گذشته استفاده کنین، شایدً چیزی از خواص اون نصیب پوست تون نمیشه.

به گفته کارشناسان کرم ضد آفتاب معمولاً بیشترین حد تا سه سال قابل استفاده س، اما اگه مواد اون بو یا رنگ غیر عادی یا کرم از دید قوام، حالت عجیبی پیدا کنه، زودتر باید اونو دور بندازین.

با منقضی شدن ضد آفتاب، عناصر فعال اون غیر فعال نمی شن بلکه شروع به تجزیه شدن می کنن. پس هر چقدر هم که از یه ضد آفتاب تاریخ انقضا گذشته به پوست تون بزنین، هیچ تأثیری در مراقبت از پوست تون در برابر نور خورشید نداره.

البته اگه هر روز به اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده کنین، شایدً قبل از منقضی شدنش، ضد آفتاب تون تموم می شه.

۸- از ضد آفتاب تون در جای مناسب نگهداری نمی کنین

یکی از مهم ترین مشکلاتی که بیشتر مردم توجهی به اون ندارن اینه که نگهداری ناجور از کرم ضد آفتاب باعث از بین رفتن اس پی اف اون می شه.

ضد آفتاب نباید در برابر گرما و نور قرار گیرد، وگرنه عناصر اون با سرعت بیشتری تجزیه می شه.
ضد آفتاب اگه در دماهای بالا نگهداری شه، از اندازه تأثیرگذاری اون کم می شه و در نتیجه، دیگه معلوم نیس که واسه مراقبت از پوست چقدر میشه روی اون حساب کرد.

۹- اس پی اف ضد آفتاب تون کافی نیس

ضد آفتابا اس پی افای مختلفی دارن، پس اگه می خواین خوب از پوست خود مراقبت و به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنین، باید سراغ ضد آفتابایی با دست کم، ۳۰ اس پی اف برید، هرچند هر چی اس پی اف ضد آفتاب بالاتر باشه بهتره.

اما اس پی اف ۳۰ به چه معنیه؟ اگه با یه ضد آفتاب اس پی اف ۳۰ در محیط بیرون باشین، بعد از نیم ساعت به همون اندازه ای در برابر نور خورشید قرار می گیرین که اگه بدون هیچ کرم ضد آفتابی در محیط بیرون بودین، در طول یه دقیقه قرار می گرفتید.

اس پی اف ۱۵، جلوی ۹۳ درصد پرتوهای فرابنفش B رو میگیره. این اندازه در مورد اس پی اف ۳۰، ۹۷ درصد و در مورد اس پی اف ۵۰، ۹۸ درصده.

هرچند هیچ ضد آفتابی اثر صد در صد نداره، اما ضد آفتاب تون هر چی اس پی اف بالاتری داشته باشه، بهتر از پوست تون در برابر اشعه های فرابنفش مراقبت می کنه.

در تحقیق جدیدی روی ۱۹۹ زن و مرد واسه مقایسه اندازه تأثیرگذاری اس پی اف ۵۰+ و اس پی اف ۱۰۰+ ، از شرکت کنندگان خواسته شد به هر طرف صورت خود یکی از این ضد آفتابا رو بزنن و یه روز خود رو زیر نور خورشید سپری کنن. در انتهای روز، در ۵۵ درصد شرکت کنندگان، اون طرف از صورت که ضد آفتاب اس پی اف ۵۰ داشت، بیشتر از طرف دیگه که ضد آفتاب ۱۰۰ داشت، آفتاب سوخته شده بود.

۱۰- نقاط کلیدی بدن رو از قلم میندازین

حتی اگه در به کار گیری کرم ضد آفتاب دست و دلباز باشین هم ممکنه بخشای مهمی از بدن تون رو به اندازه کافی ضد آفتاب نزنین و اونا رو در خطر بذارین.

قسمتایی از بدن که هنگام به کار گیری ضد آفتاب معمولاً فراموش می شن عبارتند از پلکا، گوشا، لبا و کف پاها. علاوه بر اینا می تونین با به کار گیری کلاه و اجناس محافظتی مخصوص از موها و کف سر خود هم مراقبت کنین. این اجناس واسه جلوگیری از تخریب رنگ مو و خشکی اون و آفتاب سوختگی پوست کف سر طراحی شدن.

۱۱- به اثر داروهای مصرفی تون توجهی ندارین

متأسفانه خیلی از داروهای عادی می تونن پوست ما رو در برابر نور خورشید آسیب پذیرتر کنن، بدون اینکه حتی متوجه این مسأله شیم.

بعضی از این داروها عبارتند از: داروهای جلوگیری از جوش مثل داکسی سایکلین، مینوسایکلین و ایزوترتینوئین (مشهور به آکوتان)، داروهای موضعی بدون نسخه واسه جوش مثل بنزوئیل پروکساید و رتینول، داروهای ضد افسردگی از جمله داروهای تجویزی و گیاهی، و آنتی هیستامینا مثل بنادریل. همه این داروها می تونن باعث حساسیت به نور شن، پس اگه در مورد اثر داروهای مصرفی خود مطمئن نیستین، در اینباره با یه دکتر مشورت کنین.

۱۲- نوشیدنیایی که نباید رو مصرف می کنین

حقیقت اون هستش که مشروبات الکی و خورشید اصلاً ترکیب خوبی نیستن.

علاوه بر اینکه مصرف الکل شما رو در خطر کم آب شدن بدن و سکته قلبی قرار میده، تقریبا بعیده در اینجور شرایطی یادتون بمونه کرم ضد آفتاب خود رو تجدید کنین، پس خطر آفتاب سوختگی تون بالا میره.

علاوه بر این، آب لیموترش هم اگه روی پوست قرار گیرد، می تونه عکس العمل شیمیایی شدیدی با نور آفتاب بسازه. این اتفاق وقتی اتفاق می افته که عصاره لیموترش با نور آقتاب ترکیب می شه و پوست رو می سوزونه. این عکس العمل می تونه تاول زدن و سوختگی پوست رو به دنبال داشته باشه که هم دردناکه و هم خطرناک.

کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته رو چیجوری می‌توان تشخیص داد؟

چیزی که درباره مصرف کرم ضد آفتاب، SPF و برنده های معروف ضد آفتاب باید بدونیم

حساسیت به آفتاب ؛ خارش و دانه زدن پوست در اثر تابش خورشید

۱۰ کاری که بعد از آفتاب سوختگی هیچوقت نباید انجام داد

۱۲ چیزی که نور خورشید رو واسه پوست ما خطرناک تر می کنن

با ۹ اثر خوب و بد خورشید بر سلامت بدن آشنا شید

اگه هیچوقت رنگ خورشید رو نبینیم چه اتفاقی واسه بدن ما اتفاق می افته؟

۱۰ تصور عادی و اشتباه در مورد عینکای آفتابی که به چشمای تون آسیب می رسونن